Tråden om HV71

Jag inser nu att det är två helt lika utfall, i om man nu är kontinuitets-ivrare. Oviljan att förändra är konstant. Men min poäng, om det fanns någon, var att kostnaden ser ut att vara samma för bägge utfall.

Och förmodligen måste nog ALLT ändras i föreningen. Inte nödvändigtvis samtidigt. Men något är ju fundamentalt fel som gör att det har gått konstant sämre för alla verksamheter.

Verksamheten verkar ruttna inifrån och jag kan tänka mig att en hel del av det handlar om arbetsmetoder, beslutsvägar, priortieringar och rutiner som uppstått allt eftersom nya ledare gjort dåliga beslut. Att Johan Lindbom till exempel efter typ 12 omgångar övergav sin roll som som KC för att bli tränare och därmed lämnade hela skutan att bara segla fritt i vinden kan ju till exempel skapa rutiner och permanenta nödlösningar som måste ryckas upp ur rötterna. Jag tycker nog detta fortfarande är en av de mest oansvariga sakerna jag sett någon göra i föreningens historia, och har verkligen svårt att förstå de som föreslår att Linbom ska få komma tillbaka till föreningen. Det var ett fruktansvärt själviskt och oansvarigt beslut som jag tror vi fortfarande ser effekterna av.

Sådana små exempel som att inlånade spelare inte får namn på sina tröjor för att känna sig välkomna och viktiga i laget. Affischer och banderoller utanför arenan som inte direkt byts ut när ny säsong börjat. Inget verkar fungerar i verksamheten, för den är inte byggd för att vinna - utan formerad för att överleva.

2 gillningar

Vet inte vilken tråd jag läste där någon skrev att Björns sjukskrivning var på grund av att han fick nej från styrelsen att kicka Blomman men detta hörde jag också i samma veva som det kom ut att han blivit sjukskriven. La ingen notis vid det då det kändes mer som ett påhittat rykte, men nu när man läste det här inne också så kanske det låg någon sanning i det.

3 gillningar

Han har ju sagt på intervju att blomman är rätt man för jobbet men det är väl bara nåt man säger på intervjuer

Komiken i om Liljander skulle komma tillbaka till jobbet och Blomman får sparken dagen efter.

Många här inne skulle aldrig få upp sin haka från golvet igen :sweat_smile:

4 gillningar

Jag har just nu fastnat för Netflix America’s Team: The Gambler and His Cowboys. Riktigt bra dokumentärserie!

Släpptes i augusti. Funderar på om Liljander och Blomman knarkat den under försäsongen. Finns nämligen många paralleller att dra mellan deras rebuild och HV:s ”så kallade”.

I dokumentären (spoiler alert) visade ju Dallas Cowboys nye ägare att det faktiskt funkade att komma in och rasera allt, byta bort storstjärnor, gå emot stora delar av alla fans och sätta ihop ett nytt lag med nytt spelsystem. Bara man ger det (trumvirvel) tid…

Med den lilla skillnaden att det högst sannolikt bara fungerar i amerikansk idrott där man inte riskerar att åka ur och med det riskerar hela föreningens existens. För att nämna bara en av alla olikheter mellan svensk och amerikansk idrott.

Apropå det tycker jag det är lite kul att Blomman och även ALI snackat om att HV gör en rebuild och till och med refererat till nåt NHL-lag – helt utan att ta hänsyn till hur Sverige skiljer sig från USA.

Lite OT. Men sevärd serie!

1 gillning

Skulle exempelvis inte Rahm har det hockeykunnande som HV kräver? Flertalet SM-guld och erfarenhet på internationell nivå.
Eller Nubben som år efter år byggde upp Timrå till att vara ett stabilt SHL-lag med små medel.
Eller Stillman som … ja, listan är lång vad han gjort både för HV.
Kan även lägga till Samuelsson som gjort det bra både före och efter sin tid i HV.

Nu tycker jag att Blomman bör bort för att han är inte den typ av HC som HV behöver just nu men jag har svårt att se att problemen de senaste 10+åren (med undantag från 2017) ligger på brist i hockeykunnande hos sportchef/ledarstaben.

Det var jag som skrev, men tycker fortfarande det känns orealistiskt. Att bli sjukskriven för att man vill sparka någon men inte får är väl riktigt, riktigt konstigt och är det ens lagligt? Det kan ju dock varit att glaset var fullt upp till kanten och detta lastades på och glaset blev överfullt.

[Följande är utifrån egen erfarenhet och inte situationen i HV eftersom vi inte ska spekulera om BL:s sjukskrivning]

Det klart man inte blir sjukskriven av att man inte får sparka någon/få bort en kollega. Men däremot av att konstant motarbetas i en miljö, eller att uppleva att det finns krisartade problem som man försöker lösa men som ignoreras av ens överordnade – eller i värsta fall kanske till och med fattar motsatta beslut som förvärrar situationen. Det kostar på mentalt att hela tiden vara i krisläge men inte ha någon makt att förändra det som behöver förändras. Min lösning var att jobba hårdare och hårdare till kroppen och hjärnan till sist sa stopp.

7 gillningar

Hög arbetsbelastning är en troligare anledning, då media numera öppet spekulerar i att det är utbrändhet.

1 gillning

Nej.

Rahm hade inte vad som krävdes för HC. Det har han till och med själv sagt.
knet? En charlatan, han har inget record med timrå, en lindansarförening under honom, samt att han knäckt två rika SHL-klubbar. Det finns inget här.
Stillman har varit kompetent, i en annan tid, i en helt annan sits. Minns dock att han drog svärd med AJ, back in the days, samt med AB nu. Lojal. Lojal till idioti? Kanske.
Men han, likt väldigt många andra i föreningen, var inte anställd för den roll de/han har nu, den har han halkat in på, genom ett bananskal.
Samuelsson är habil, det medges, men det gick dåligt i HV, kanske en slump?

Men en sak: Hur många i dagens ledning och coach-staff har den roll de blev anställda för?

Beach: Nej
Anton: Nej
Rahm: Ja
Björn: Ja
Nylin: Nej
Stillman: Nej

fler?

Är det kontinuitet? Är det bra? Verkar detta seriöst?

7 gillningar

Medhåll. Dessutom riskerar det finnas stackare på kansliet som har fått flera arbetsuppgifter sedan organisationen slimmades vid nedflytten och har svårt att göra ett bra jobb med för många uppgifter. Och när Nübbs tog över utgifterna efter uppflytten så känns det troligt att han sprättade iväg generösa kontrakt på finska toppcentrar i stället för att bygga upp kringorganisationen igen. Parallellt med det hade vi en KD som var så oerhört kåt på att ta revansch för tidigare (inte helt rättvisa) avpollettering att han verkade vilja styra och ställa i allt själv i stället för att delegera. Och dessutom slängde allt ansvar överbord för att kliva ner i båset i stället för att lungt och stabilt bygga en organisation med en struktur som klarar av att byta en huvudtränare.

2 gillningar

Det värsta är ju ändå att man fortsatt ser att det står Kinnarps Arena,

och att vi släppte Bedard :laughing:

1 gillning

Slås endast av att bokstäverna tagit slut, sannolikt i hela landet.

1 gillning

HV spelar som bäst när det gäller som minst, när de redan är uträknade och motståndarna dragit ifrån och redan tagit ut segern. Det är då våra spelare sänker axlarna och slappnar av.

Ordet påkopplad fascinerar därför mig, ett ord som flitigt används för att beskriva huruvida spelarna är påkopplade eller inte inför match. Alltså redo att prestera sitt yttersta.

Om vi med påkopplad menar att vara tänd, taggad och adrenalinfylld så tror jag att AB mycket väl skapar detta i laget. Men om vi med påkopplad menar att vara i mental balans och avslappnad, så är jag inte så säker.

HV spelar som bäst när det gäller som minst, när spelarna slappnar av.

Att vara bäst handlar om att kunna vara avslappnad även när det gäller som mest, här har HV en del att jobba med.

6 gillningar

En reflektion:

Jag skrev:

Jag ifrågasätter starkt styrningen av denna förenigen från styrelsen. Det finns två scenarion jag kan måla upp, relaterat till Antons klena resultat över lååååång tid:

  1. Styrelsen är OK med detta. Man är således OK med att riskera SHL-existensen med allt vad det innebär i att omigen behöva strukturera om föreningen, de anställda, truppen, ekonomiska förutsättningar för damer och juniorer. Detta är ett starkt skäl för att avsätta styrelsen.
  2. Styrelsen tittar på detta och säger: “men vi ligger ju så nära att klara oss ifrån kval och allt börjar se bättre ut, så ge det bara lite mer tid” (vilket jag tror är hur de resonerar, för så har det låtit i över ett år nu), då är ju styrningen av verksamheten helt otroligt kortsiktig och framför-näsan-betingad, vilket i sak är ett totalt underkännande av styrelsens arbete och skäl att avsätta dem.

Är det någon som kan formulera/fantisera ihop en punkt 3 som inte slutar i att styrelsen är oduglig?

1 gillning

Om, detta stämmer så är åtminstone jag väldigt nyfiken vilka dessa “makthavare“ är. Pratar vi starka sponsorer eller vad är det för sammansättning av personer?

Det låter konspiratoriskt ännu värre än en styrelse utan verklighetsförankring. Det låter som en skuggstyrelse och då spelar det ju ingen som helst roll vem som leder styrelsearbetet.
Om det är så att AD manövrerades ut så undrar man verkligen vem som sitter på makten. Är det så skulle jag påstå att vi är totalt rökta som medlemmar

Tror punkt 2 ligger närmast till hands så orkar inte ens fundera på en punkt 3.

Ta den senaste bortaturnén där vi tagit 3 poäng av 9 möjliga. I HV:s fall skulle jag inte bli ett dugg förvånad om Blomman och spelarna togs emot vid Garden som om de vunnit SM-guld.

”Wow, ni vände mot Luleå och vann i sudden. Wow, ni tog poäng mot Skellefteå”

Allt är frid och fröjd. VI. ÄR. PÅ. GÅNG.

1 gillning

Jag tror det är så enkelt att man gav Anton denna säsongen att visa något. Det började katastrofalt och man började titta på marknaden - men det fanns inget ledigt som man ansåg vara värt att bygga över tid på. Därför gamblar man på att man kommer klara detta.

Min personliga åsikt är att AB skulle fått gå efter första 5 matcherna och att man då tagit vad som än funnits på marknaden. Ifall det inte var klart efter förra säsongen att AB inte är rätt man så borde det vara det nu. Förra året kunde man skylla på felbyggd trupp osv. Detta året fick AB forma truppen enligt hans önskemål. Poängsnittet är t.o.m. lägre.

2 gillningar

I ett försök att inte bli allt för deprimerad av säsongen 25/26 så har jag lite naivt börjat fila på ett möjligt lag inför 26/27. Har försökt att hålla mig inom rimliga/tråkiga ramar och tänka lite “ekonomi” vilket innebär att jag inte brutit några befintliga kontrakt.

Nedan förslag bygger naturligtvis på att spelare placerade längre ned köper denna roll/lön
Vad tror forumet?

Dichow
Glifford
Liv (utlånad)

Fransson - Hansson
Gustafsson - Borgman
Alsing - Hatakka
Lagerberg - Annborn

Ang - X - Woods
Heponiemi - Rousek - Louto/Träff
Brännström - Kloos - Tedenby
Pasic - Lindström - OSL
Extra: Davidsson, Laz

Edit: Glömde att kontraktet med Lehtinen behöver brytas