Köp! Menar vad fan är Italien mot jönköping? ![]()
Hade varit en dröm som sagt.
Köp! Menar vad fan är Italien mot jönköping? ![]()
Hade varit en dröm som sagt.
JP lanserar en artikelserie på fem avsnitt om varför HV är var de är och vad som hände.
Min gissning är att de kommer hamna kring “konsensus” av vad vi här jobbat fram som anledningar men jag hoppas på lite nya infallsvinklar, för vi här är lite som Palme-utredningen; vi har gått i stå.
Blir intressant om de lyckas debunka kontinuitetstänket som från HV:s sida just nu är väldigt fokuserat på ledarsidan. Jag är ju tämligen övertygad om att problemen handlar om styret och svaga ledare. Det är alltså inte på ledarsidan vi behöver kontinuitet just nu (i alla fall inte så länge det är en dålig sådan). Gulderan 2004-2010 är ett rätt bra exempel på att man inte ska behöva vara beroende av ledare. På sex år hade vi två sportchefer och tre olika tränare. Rätt stor omsättning med tanke på att vi då var en toppförening. Nyckeln stavades snarare kontinuitet på spelarsidan, vilket kunde förklaras med att vi hade en stark kärna av egna ledande spelare, samt att vi faktiskt lyckades med våra värvningar.
Så min analys är.
Hade vi haft starka sportchefer och tränare som levererat resultat hade vi:
En sak som jag tänkt på i många år är att hv har ju inte fått fram några större nhlspelare jämfört med andra shl lag
Någon som kan länka hela artikeln ?
den kommer som delar, en varje dag, de närmsta dagarna
Och apropå kontinuitet på ledarsidan. Nu sparkar Leksand Thomas Johansson, trots att han hade ett par år kvar på kontraktet.
Det där med att det är omodernt att sparka tränare och allt vad det är var ett riktigt påhitt av Björn Liljander. ALLA lag i kris agerar på ett eller annat sätt.
Det är bara HV som fortsätter vara omoderna och gör uppförsbacken ännu brantare genom att göra just ingenting.
Med tanke på alla sportchefer och tränare som sparkats bara under den här säsongen ska det bli intressant att se på vilket sätt HV fortsätter försvara sin galna idé. ALI och gänget har verkligen målat in sig i ett hörn. Är de den ensamma galningen i rummet eller är alla andra galna? Blir ju svårare och svårare att hävda det senare med tanke på hur ensamma just HV är i sina icke-beslut.
Frågan om HV kommer nå sina mål denna säsong, med kontinuitets-runkandet, det är för länge sedan avgjort. Där har man misslyckats totalt. Så man kan inte underkänna sig själva mer, egentligen. Det enda de verkar göra är att som en 4-åring, envist och dumdristigt, hålla fast vid den inslagna vägen för att “äga” andra. Troligtvis genom att flytta målramen. Deklarera “seger”, oavsett utgång.
Så att vara “modern”, visade sig beröva oss chansen på ett slutspel.
Precis. Vilket är resultatet av en svag och otydlig ungdomsverksamhet, vilket ofta leder till att man väljer bort sina egna på juniornivå.
Snyggt agerat av Leksand, hatten av! Tänk om HV kunde kontra med att sparka BÅDE Björn och Anton. Det hade visat att föreningen vill någonting men vi sitter fast i den moderna kontinuiteten som ovan skribenter så välformulerat redan påpekat.
Som du säkert förstår så är det bara ett sätt att skydda sig själv och sitt eget jobb. Hade det ”varit modernt” att sparka ledare så hade Björn Liljander varit sparkad för längesen. Först Anton och i direkt anslutning till det Liljander. Om man hade velat vara moderna och om man hade velat rädda HV71. Men det verkar man inte vilja.
Jag tycker att det är jättebra att JP granskar HV. Även om det inte blir ett lika hårt nagelfarande som vi fans skulle vilja ha det till, så visar det ändå på att det finns ett missnöje över HVs fallande resultat i bjärt kontrast till deras självbild, och att det finns en story att berätta avseende det. Allt sånt som är ifrågasättande är välkommet, då det gör det svårare för HV att bibehålla sin självbild och låtsas som att det regnar. Folk har slutat gå på det snacket. Och kan en artikelserie från JP öka trycket ytterligare på HV så är det bara bra.
Det är ju ändå väldigt talande att HV är så frågande och oförstående till att bli ifrågasatta, när allt bara rasar runt omkring. Man kör på sin idé (vilken den nu är?), allt blir bara värre och värre, och sen undrar man varför alla är så arga?! Vilka lågpannade individer, alltså. Detta ständiga och starka ifrågasättande borde ju i en normal verksamhet tas som en tydlig indikation på att det man håller på med kanske inte är rätt?! Att man kanske valt fel spår?!
HV själva tycker att JP utgör ett drev mot HV. Att de är ”fienden”. Det tycker verkligen inte jag. Jag tycker att JP, i total motsats till HV, är väldigt bra på och tydliga med att beskriva verkligheten. I text, men särskilt i podden Nedsläpp HV71. Att HV reagerar så negativt på att bli ifrågasatta och granskade som de gör visar bara på hur sjukligt dålig självbild och verklighetsuppfattning man har inom HV.
Jag håller med i det du skriver men kan tycka man kunde väntat tills säsongen är över för att slippa massa extra brus för HV.. men de ska granskas och få veta hur jäkla misskött föreningen varit sista åren. helt klart.
Jag tycker inte det skall väntas. Gör man det så kommer årets avslut återspeglas när man värderar innehållet. Bättre nu. Oavsett utkomst i kvalet.
kanske så, pallar inte att HV åker ut bara.. ![]()
Har drömt om Jukka länge, ville hyra honom från italienarna förra året. En tränare som kan göra skillnad på en vecka.
Jag tycker bara det är sunt att granska en idrottsförening, ungefär som att man ska granska offentliga verksamheter eftersom det rör många. Om det är en stor förening och omsätter mycket pengar borde den påverka många, desto viktigare att granska den när något inte fungerar.
Tänk bara namnet, Jukka Pertti Juhani Jalonen, kan det blir mer finsk sisu.
Tvärtom så tror jag att en granskning efter säsong skulle ha en mycket svagare impact. Saker kan faktiskt inte bli värre än de redan är. Inslagen väg är helt fel. På väg mot tredje raka kvalet, med helt ombyggd trupp, högst budget i både HVs och SHLs historia. Ingenting fungerar.
Säg att HV åker ur. Vad ska en granskning i det läget ge, när man är ställda inför fullbordat faktum? Alla kommer ju vara arga, trötta, besvikna och redan uppgivna efter det, så vad skulle en reportageserie i JP ge mer då än vad alla redan tycker och tänker? Tror knappt folk skulle orka läsa en sån i det läget, då det snarare blir en betraktelse i ”efterklokhetens kranka blekhet”. Nu finns det åtminstone tid och möjlighet att göra nånting (även om jag absolut inte tror att något kommer ske). Men ändå. Ingen kan komma i efterhand och säga ”varför sa ni inget!?” med tanke på att den smutsiga byken hängs ut i förhand.
Helt rätt agerat av JP enligt min uppfattning.