En rätt bra liknelse. Systemen är desamma.
Tack,
Jag tror båda grundas i kognitiv dissonans (ja, hobby psykolog), grunden till alla sekter:
När det gör ont att tänka “jag hade fel” så bygger hjärnan en bekvämare verklighet.
Ju mer du har investerat – tid, pengar, stolthet, relationer – desto dyrare blir det att lämna.
Då blir det enklare att försvara tron hårdare än att erkänna att man blivit manipulerad.
För mig är HV allt det de just nu inte är!
Hockey ska vara kamp, tacklingar, egna skott, täckta skott, vunna tekningar och att ha en idé om hur man ska göra fler mål än motståndaren och att fysiskt och mentalt orka utföra idén på isen under 60 minuter.
Det finns säkert fler viktiga ingredienser, men redan här ser jag problem med vad HV är och har blivit. Laget spelar inte en vinnande hockey utan är nästan alltid beroende av att motståndaren gör en ännu sämre match.
För hur många matcher har HV vunnit denna säsong där vi har tacklats, spelat fysiskt, vunnit skotten, täckt skott, vunnit telningarna och samtidigt fört spelet i större delen av matchen?
Någon match går säkert att hitta, men i de flesta matcher jag sett är det alltid några delar i spelet som fallerar vilket gör att motståndaren måste fallera i ännu fler för att det ska bli vinst. Igår mot Timrå var det exempelvis motståndarnas ineffektivitet som gav oss vinsten, inte det egna spelet.
Personligen är det just detta, att inte ha förmågan och kraften att köra över motståndaren och vara bättre i en hel match, som gjort att jag tappat lusten och intresset.
För mig är HV allt det de just nu inte är!
Spot on!
Finns inget av det HV71 som det en gång va.
Allt är likgiltigt och det enda man känner är hopplöshet.
Det som HV71 står för numera är ordbajseri!
En småländsk klubb i världsklass! Vart?
Just nu är väl det enda som är sant med det “småländsk”.
Världsklass, knappast.
Hockeyklubb, njae vette fasen om det är hockey man spelar alltid.
Insåg precis att du skrev klubb, inte hockyklubb.
Som jämförelse.
Tittade lite på matchen mellan Rögle och Örebro från Ängelholm där bortalaget vann på övertid efter 30-21 i vunna skott.
Örebro behövde inte alls skämmas för att ta med sig 2 poäng hem därifrån. Det finns ett tänk, ett spel och en kraft i Örebros spel som jag tycker helt saknas i HV. Nästan så att det är två helt olika sporter.
Det är tragiskt att föreningen HV71 sjunkit så lågt att vi inte längre kan vinna på egen hand, sorg blandad med uppgivenhet fyller mitt HV-hjärta.
Jesper Fast får frågan i Nedsläpp HV71 om hur styrelsen ser på den sportsliga ledningen, med tanke på att förtroendet varit benhårt tidigare under säsongen.
”Vi har legat nära sporten och får ju uppdateringar om hur de ser på det. Det är sporten som styr. Och de har förtroende nu, och det har man ju tills man inte har det på något sätt. Jag tycker att vi måste tro på det vi gör. Det är klart, Ser man på resultatet som har varit är vi självklart missnöjda och vill att det ska vara bättre. Och det är något de får jobba på dagligen tills de inte… tills vi ser… Det är klart att det varit en frustrerande säsong men vi tror att laget kan göra en bra avslutning i år.”
Nu har ju inte Jesper Fast intervjuats särskilt många gånger under säsongen. Och han är väl egentligen inte det främsta språkröret för hur styrelsen tänker och tycker. Men tycker ändå det är lite intressant att han är väldigt fokuserad på här och nu. Inga superlativ om hur fantastiska Liljander, Blomman och co är. Mer defensiv än vad exempelvis ALI varit, och den första i styrelsen, vad jag vet, som pratar om förtroende tills man inte har förtroende – en klassisk omskrivning för när förtroendet faktiskt börjar svikta för ledande personer.
Jag söker halmstrån. Men kanske, kanske har styrelsen börjat tänka om. Lite som Aviar var inne på ovan. Vi reder ut den här säsongen först. Sen måste saker göras? Sparka Blomman?
Har Jesper det som krävs för att kliva fram, framför de andra styrelse-imbecillerna och ta tag i sakerna?
Han VET att det som nu sker i HV är en avart, en anomali, en helt osannolik kapitulation inför slapptaskhetens gudar. Han VET att detta ALDRIG hade accepterats i annan förening. För han har varit i denna världen, sett hur den fungerar. Han är till skillnad från Stillman/Anton/Björn/etc inte nödgad att ljuga för att behålla sitt jobb. Han har ett annat jobb.
Ja, jag anklagar de i den sportsliga ledningen för lögn. De ljuger och halar, allt för att få fortsätta på inkört spår. De ljuger om att det ser bättre ut, allt är bra, vi gör det så gott det går, lika bra eller bättre än andra. Det är lögner. De gör det för att rädda sina egna skinn. Jag säger inte att de nödvändigtvis ljuger med flit, eller medvetet, men resultatet är detsamma: de säger saker utåt, som inte stämmer. Sen kanske de ljuger för sig själva också, med det skiter jag högaktningsfullt i, i sammanhanget.
Jag har alltid sett Fasth som en ”fasad” för att skydda styrelsen. En cool kille som folk vill ta kort med, få en autograf osv. Men framförallt ingen den stora skaran hade vågat gnälla på. Men visst, kan han som du säger @Diabolics våga vara emot övriga styrelsen (som måste avsättas på årsmötet) så är jag villig att ge honom den chansen..
Kompetens: Förmågan att framgångsrikt utföra arbetsuppgifter genom att kombinera kunskap, färdigheter, erfarenheter och personliga egenskaper.
Just ordet framgångsrikt är nyckeln då det betyder att de förväntade resultaten infinner sig, inte att de uteblir. Det är därför inte särskilt vågat att påstå att väldigt få inom föreningen HV71 just nu personifierar kompetens i dess fulla form. Hade den funnits hade den hörts och märkts vid det här laget.
Men det är å andra sidan svårt att kritisera människor för något de saknar då det de saknar krävs för att förstå det. Så vilka ska kritiken riktas till egentligen? Alla som tycker sig ha kompetens men inget gör åt saken?
Vilka skulle det vara?
Örebro skickade ju nyligen ner styrelseledamoten (och tidigare NHL-spelaren) Carl Gunnarsson till tränarbänken.
Kanske ska HV göra likadant och skicka Jesper Fast till vår tränarbänk!? Det kanske räcker med att han är där för att våra “stjärnor” ska tända till. Över 700 NHL-matcher borde inge respekt.
Lyssnar på Hockeymorgons podd från i fredags.
Alltså Heino. Den som inte vill ha kvar Anton borde vara vettskrämd om Heino kommer in. Henios och gängets analys av Djurgårdsmatchen och HV:s problem generellt är så jäkla platt. Skrattretande platt. Det är “synd” om Anton att behöva vara ansvarig för det här laget är det de lyckas analysera fram. Det är fel på laget och spelarna. Samma lag som Anton varit med och byggt, vilket de helt glömmer bort att nämna. Heino säger till och med själv att han är bias för han är ju så “nära” Blomman.
Heino in i föreningen vore en mardröm. Han kan vara världens bästa målvaktstränare, jag skiter i vilket. Vi behöver inte fler Blomman-förespråkare som inte kan göra en rimlig analys på grund av sitt worship av tidernas sämsta SHL-tränare.
Så dom glömde den lilla detaljen att efter första säsongen fick Blomman ärva ett lag som inte passade hans spelide för att sen med Liljander göra sig av med spelarna för att värva efter hans playbook? En ganska viktig detalj att missa faktiskt
Ja, nej. Hela hockeymorgon präglas av Heinos relation till Blomman. Otroligt tandlöst. Ingen djupare analys. Det är som sagt bara “synd” om Blomman.
Inga mer kompisar till Anton. Det får räcka nu.
Ta lärdom av detta fiasko han lyckats med i 2 år och försök vända det men kompetens. Locka den bästa med fet lön som man gjort med spelare. Tränare vill väl också se om sitt hus.kasta bort pengar till spelare man gjort de senaste åren är meningslöst när man har en coach som inte kan förvalta dem.
Bygg en grund med duktiga coacher som kan utveckla spelare och spelidé. Hv har hela tiden byggt fel.
Fan jag trodde du skulle skriva ali ![]()
man har väll inget val än att värva blommans kompisar, de är bara dem samt andra som ingen vill ha som vill komma till denna klubb nästa år.
Är ni fortfarande gifta? ![]()
![]()
Japp ![]()
Har vi hört något från styrelsen senaste månaderna? Verkar bara vara AB som får ta allt. Svagt kan jag tycka. Säger nåt om kvaliteten på styrelsen.