Läste en text av en snubbe som nördat ned sig i framgångssagorna FK Bodø/Glimt och Mjällby AIF (fotboll, för den som inte vet). Läste och funderade på hur HV kan lära sig av det.
Båda klubbarna började i kris, 2009 var Bodø/Glimt nära att gå i konkurs och 2016 höll Mjällby på att åka ur division ett. I Bodø/Glimts fall följde år av ekonomiskt stålbad, där fokus lades på att stärka den egna akademin, och i Mjällbys fall följde en väldigt pragmatisk och krass syn på sin ekonomiska tillvaro, där de numer alltid budgeterar för ”att det ska gå åt helvete” så att de är mycket bättre rustade vid en ny sportslig härdsmälta.
Där är HV idag. I kris. Eller ja, varit i en kris senaste tio åren.
Vi har pengar, det är inte problemet.
Problemet är att vi rekryterar fel, som vi varit inne på så många gånger tidigare på forumet. Vi värvar spelare efter namn, vi återanställer tidigare medarbetare som uppbart misslyckats i sina roller. Vi har gått ifrån den lokala förankringen, det som gör att man spelar för märket på tröjan och är så viktiga för kulturen och identiteten. Vi har ingen tydlig spelidé, visst är vi svårlästa, men det beror på att vi inte har en spelidé som fungerar. Eller… har vi ens en spelidé?
För att försöka oss på att skapa kontinuitet har vi hållit i AB 1,5 år för länge, när det var uppenbart att det inte fungerade redan efter några månader.
Man tar felbeslut på felbeslut.
Sammanfattningsvis är hans poäng enkel: klubbar som vet vad de vill vara och jobbar konsekvent mot det över tid lyckas - de som hoppas mellan kortisktiga lösningar gör det inte.
Edit: Tänker på J-Södra. Kris även där när man sjönk från Allsvenskan till S1, byggde upp något intressant som raserades när man tog in en spelande sportchef. Fick börja om.
Man spelar nu i div. 1, var ytterst nära kval uppåt förra säsongen och får denna säsongen ses som favorit till Superettanplatsen. Man har byggt om, byggt lokalt, med små (läs: obefintliga) medel. Fortsätter man i samma riktning kommer man så småningom ta steget tillbaka upp till S1(/Allsvenskan?).
Dit måste HV komma. Man måste inse att man befinner sig i en kris. Jag vill verkligen inte att HV ska degraderas och jag hoppas innerligt att man överlever kvalet, men en rensning måste göras. Omstart.
Och jag vet fan inte hur det ska gå till.