Tråden om HV71

Hoppas de börjar rassla till imorgon efter påsk.

En förhoppning eller vet du något?

1 gillning

Är väl en ledtråd :face_savoring_food:

Ibland behöver man helt enkelt läsa ordentligt :grinning_face_with_smiling_eyes:

Jag bjuder på den.

3 gillningar

Brukar det inte komma omröstning av spelarnas betyg efter avslutad säsong? Eller något som jag har missat?

1 gillning

Jo, jag brukar göra det. Har varit rätt less efter kvalet, men ska dra ihop en och skicka till mods att lägga upp :sweat_smile:

3 gillningar

Ja. Imorgon får det gärna hända någonting kul. Typ Liv :slight_smile:

Polaren såg honom på a6 idag, har en stark känsla att det presenteras innan veckan är slut.

4 gillningar

Hmmmm, oklart om detta betyder något… liiiite långt borta från epicentrum

7 gillningar

Är ju även några minuter från Nybergs. Tveksamt.

@PapaEmeritus har Staffan visat tecken på liv (inte Herman, utan att han lever) ?

Lite oklart än så länge. Ska sätta upp tältlägret i helgen.

4 gillningar

5+ spaning. :ok_hand:

VMA: Vi kommer nu dra ner på vår bemanning utanför Biltema. Skall man vara ärlig har den inte gett så mycket de sista två årtiondena.
Vi flyttar och utökar bemanningsstyrkan på A6 istället. Risktillägg utgår vid hög andel motorburen ungdom.

9 gillningar

HV71: Detta är från oss till er:

a man with a beard says " do n't fuck this up " on a white background

8 gillningar

Spelarföräldrar på Instagram är 20-talets Biltema.

4 gillningar

Finns billig körv även vid Asecs. Jagr, välkommen!

1 gillning

Det är svårt att dra några gjutna slutsatser om man inte har insyn i ekonomin.

Man har väl försökt att stoppa blödningen och hålla sig vid liv? Att låta Tedenbys och andras kontrakt tikka ner. Och alla andra släpande kostnader. Det känns lite som att dom har “gamblat” för att kunna göra en ordentlig omstart när alla dom onödiga kostnader är ett minne blott? Rätt eller fel? Vet ej, men inte på bekostnad av sin Shl plats iaf. Min tanke är att dom har försökt stoppa blödningen.

Om vi ser på förra säsongen. Att omsätta 200 miljoner(högst i shl?) och gå plus minus noll. Är ju åt helvete om man på allvar vill bli ett topplag igen. Lägg till i ekvationen att det hade blivit 5-10 miljoner minus på kontot utan melodifestivalen. Då måste väl alla förstå allvaret av den ekonomiska situationen?

Hur går man tillväga då? Man ‘gamblar lite’. Det slog inte väl ut, men jag tror ändå att denna säsong var nödvändig. Att bromsa spelarbudgeten. Många av oss trodde att HV skulle klättra någon placering inför. Jag tror att detta var ett medvetet steg i en plan. För att ta nästa steg med spelartruppen inför nästa säsong när det frigjorts mer pengar. Kontrakt går ut, löpande kostnader minskar. Jag är en av få som fortfarande tror på Liljanders väg. Inte för att den var optimal i år. Snarare för att det blir optimalt framöver.

Om vi ska kunna bli en maktfaktor igen måste vi stoppa blödningen i pengapåsen.

Jag tror innerligt att Liljanders plan har varit att komma hit, inte resultatmässigt men truppmässigt. Ett steg på vägen. Att han nu inte behöver korrigera truppen jätte mycket.

Jag tror att mycket är vunnet om han löser centersidan. Två solida centrar. En som går som given etta, och en andracenter. Där man kan fylla på ovanifrån efter nästa säsong(när pengar frigörs för varje år som går)

Målvaktssidan skulle varit fixad enligt hans plan. Men i Lehtinen drog han en enorm nitlott, tyvärr. Lägg därtill Alnefelt från året innan som inte alls höll måttet. Här blöder HV. Den blödningen måste stoppas. 200k till vardera plus att HV ska ha en annan förstekeeper? Då landar vi på 600k sammanlagt? Det är helt absurt. Jag vet inte vad som är rätt väg framåt. Ta Sandström ett år till? Och spara? Eller riskera ännu mer pengar? Eller bara skita i det och chansa hej villt på Liv och Glifford?

Backsidan bör man inte röra alls tycker jag, även om vi tappar Rindell.

Ytterforwards. Luoto 250k löneutrymme, Brännström 200k, Tedenbys 300k? Här finns det möjligheter. Om vi ponerar att två centrar värvas in då kan vi köra med Kloos och Rousek som vingar. Då har vi Kloos, Rousek, Ang och Woods som vingar i första och andra. Då får Laz, Lindström etc hålla som tredje och fjärde för att sen fylla på uppifrån efter nästa säsong igen.

Och det som värvas låt det vara spets. Spets som kan fylla funktioner i specialteams. Hugo Petterson hade varit guld värt att ha kvar.

Jag känner att jag spunnit iväg från att besvara ditt inlägg :joy: ursäktar för det.

10 gillningar

Så vad du nu gör är att åter lägga alla pengar i herrtruppen?

För problemet är så mycket större än björns herrtrupp. Hela organisationen lider för att vi spenderar alla pengar på herrtruppen.

Det är dyrt att göra fel, ännu dyrare att fortsätta göra fel.

Men pengar är bara pengar, det är vad som inte går lösa med pengar som oroar mig mest.

3 gillningar

@Jackass2 Något nytt under solen i ordförande frågan?

Hur kan du få mitt inlägg till att jag vill lägga alla pengar på “Björns herrtrupp”? Vad som nu menas med det.

Har du läst mitt inlägg?

Mitt budskap var att man kanske måste dra i handbromsen vad gäller ekonomin. Och hitta en väg framåt där inte Shl-existensen sätts på spel. För att satsa ordentligt när släpande kostnader minskar år för år.