Hade varit kul att veta vad de nya pengarna går till. Om det t.ex går till ungdomsverksamheten kan jag köpa det, men det gör de väl förmodligen inte.
Tre raka kval, då höjer man priserna. Det är pinsamt och arrogant, HV.
Hade varit kul att veta vad de nya pengarna går till. Om det t.ex går till ungdomsverksamheten kan jag köpa det, men det gör de väl förmodligen inte.
Tre raka kval, då höjer man priserna. Det är pinsamt och arrogant, HV.
Har du tänkt på att prisbilden på allt du handlar i butiker mm har höjts kraftigt. Även HVs kostnader för allt de köper in har därmed höjts kraftigt.
Så, inte konstigt egentligen att man måste höja biljettpriserna kan jag tycka.
Det har jag tänkt på. Vi ligger efter i en hel del saker och har bland de dyraste säsongskorten i hela Sverige. Och allt det HV köper in, vad menar du där? Stolarna är redan där, redo att säljas. Utveckla gärna lite mer vad du menar (jag förstår grundtanken tror jag, men utveckla gärna). Nej, det kanske inte är så konstigt, men är det rätt och försvarbart?
Några exempel: Vatten, el, värme, kyla, klubbor och annan utrustning, reparationer och underhåll mm mm. Alla kostnader ökar.
Sedan…om man kan sälja ut arenan match efter match för det biljettpris man tar, så är det väl rätt pris. Gapar stolarna tomma, ja då är det fel pris.
Var väl det jag misstänkte. Då är ökningen inte så himla farlig ändå kanske. Men det ger en lite konstig känsla.
Är väl tillgång o efterfrågan, tycker det är bra föreningen tar in så mycket pengar som möjligt för att ge oss en så god chans som möjligt att konkurrera. Handlar mer om att förvalta pengarna på bästa sätt, men att ta in så mycket som möjligt är bara bra. Ser inte de nya priserna som oskäliga och gör fler det kommer de inte sälja ut dem och då tappar de intäkter istället. Är en avvägning men med dagens priser har vi extremt hög beläggning så enligt marknadsekonomi är de för billigt.
Sen kan man ju fundera på om den ökade kostnaden är i paritet med de ökande kostnaderna för supporterskapet?
Arenan har, med få undantag, lämnats opåverkad sen den senaste ombyggnationen i början på 00-talet. Utbudet på mat och övriga förnödenheter har snarare minskat/försämrats än ökat/förbättrats.
Jag personligen bryr mig inte så mycket om skicket på arenans interiör, då jag är där för att titta på ishockey när jag är åskådare. Men att behöva betala över 30:- för en flaska Loka eller en påse Ahlgrens bilar tycker jag är förjävligt.
Utöver det så är kylaggregaten på en nivå där isen knappt fryser mellan spolningarna i träningshallarna. Hela ispass på 70min genomförs där delar av isen är som slush eller blöt.
Inredningen i sekretariaten kännetecknas av trasiga paneler, sladdar som hänger och avsaknad av basal utrustning som behövs för att sköta de uppgifter man har i sekretariatet. Och sjukt nog gäller detta till viss del även i A-hallen.
Ravema-hallen används utöver det som vaktmästarförråd och materielförvaringsplats. Liknar i stora delar en återvinningsstation än en träningshall i ”norra Europas bästa ishockeycentrum”. U14 har sitt backförråd i denna hall och kvalitén på det är så låg att det är pinsamt. Det finns, efter påpekande och tjatande från ledare, endast provisoriska avfuktare/avluftare där, vilket inte fanns innan säsongen. Grabbarnas utrusning hinner inte torka mellan träningspassen och utrustningen ligger snarare och möglar/ruttnar. Riktigt illa. En rakt igenom pinsam hantering från ”en småländsk ishockeyförening i världsklass”.
Och vid påpekande av alla de brister som finns (ovanstående är ett litet axplock, det finns oändligt mycket mer) så är svaret detsamma - ”det finns inga pengar”.
Och precis som TobbeA skrev i någon tråd: HV71 Ungdom bär sina egna kostnader fullt ut, genom lottförsäljning och indragna förmåner i alla andra avseenden (höjda spelaravgifter, noll sponsring med transporter, noll sponsring avseende cupavgifter, m.m.) sedan degraderingen 20/21.
Detta tillsammans med 3 raka kval för Herr A och Dam A så kan man ju undra - vad fan får jag för pengarna?!
Sorligt men väntad läsning. Och på det tycker folk att det är bra att åka ur, för då kan man rensa i ledningen, tränare och spelare?
Folk är naiva, som slänger sig med ord för att det låter bra. Nej det låter inte bra, det låter nonchalerande och respektlöst inför uppgiften. Det komplext, och en enorm process att komma på rätt köl igen. Vi har hela det där arbetet med ny styrelse VB etc. som ska fram på ett årsmöte.
En ny ledning ska b.la. implementera en organiserad verksamhet som gör att föreningen under herrlaget mår så bra som dom kan. Det sker inte bara för att man byter ut folk.
Till syvende och sist, guldfiskminne, ja det har folk. För vad är det egentligen har blivit bättre sen vi åkte ur och kom tillbaka? Har man det i åtanke när man slänger sig med ordet bra att åka ur för då kan vi rensa?
Jag vill rensa ut ryggdunkarna, det hade varit en bra start.
Bra inlägg. Har själv ett barnbarn som är målvakt i U13. När man lyssnar på hur mycket pengar föräldrarna lägger ut varje månad för att deras grabb ska göra det han tycker är roligast av allt så blir man mörkrädd. Det finns en stor risk att man dessutom tappar talanger för det krävs god ekonomi att låta ditt barn hålla på med ishockey
Fy fan vad illa.
Blir ju sugen på att donera in pengar.
Och även ett problem som sträcker sig vidare. Hur lätt blir det att utveckla spelare som till slut kan hamna i A-laget? Hjälp ungdomssidan för helvete HV, det är det viktigaste vi har, på riktigt.
Som @Sumpan även säger kostar det något enormt att spela hockey. Undra hur många potentiella spelare vi tappat på det.
Här måste HV gå in och hjälpa till, det är egentligen småkostnader för det mesta jämfört med A-laget.
Skriver under på varenda ord i detta inlägg. Precis så där är det i ”norra Europas bästa ishockeycentrum”.
Det är väl en sak att vi HV-föräldrar tvingas leva med det men att behöva visa detta för gästande lag + anhöriga? Pinsamt och tragiskt.
Det som är och kommer att vara helt avgörande är att Herr A kan bära sina kostnader fullt ut, snarare än att resten av föreningens avdelar ska kunna göra det. För som det varit i många år så går ALLA medel till Herr A på bekostnad av ALLT annat.
Så här gäller det att man med mindre/små medel ska få mer pang för pengarna. Eller snarare fler poäng för pengarna.
Jag kan se att det är detta Liljander påbörjade att bygga för inför säsongen, genom längre men billigare kontrakt. Tyvärr misslyckades det.
Bra att du belyser detta.
Jag har vart på många Shl arenor via jobbet och kan tyvärr bara instämma i att HV71 ligger på kvalplats även gällande detta.
Kan säga att Saik ligger i framkant även här.
Knappast en slump.
Blir så när man lever på gamla meriter.
Man lever på att man va en av de första som ägde sin arena.
Man lever på att man en gång va störst, bäst och vackrast.
Det som finns kvar är vackrast! Vackraste tröjorna! Men sen då? Inget finns kvar. Det går fort i hockey.
Det här med egen arena visade sig i efterhand inte vara en framgångsaffär. Alla som har egen arena har samma problem med detta. Och i HVs fall är det även problem med att kommunen äger marken arenan står på och är helt ovilliga att sälja den till HV, vilket hade förändrat det ekonomiska läget ganska avsevärt, där det ökade marknadsvärdet hade kunnat medföra ökade möjligheter till belåning för upprustning. Men här får HV ingen hjälp alls.
Det här med marken är ju väldigt märkligt. Uppenbart har kommunen stora problem med att sälja redan bebyggd yta där HG står pga att de vill ha rådighet över marken för Elmias skull. Samma kommun har dock inga problem vad det verkar att sälja av mark som idag är en av Elmias parkeringsytor till en friskola.
Detta var ingen rolig läsning. För en som inte är insatt i ungdomssidan var detta faktiskt smått chockerande.
Med all tydlighet visar detta på hur vi som förening misslyckats de senaste åren och jag vågar inte ens tänka på hur många potentiella hockeyspelare vi tappat längs vägen pga detta…
Nån korrupt kommunpolitiker som äger aktier i den där friskolan? ![]()
Problemen på ungdomssidan är omfattande och hur många man tappar på detta är oklart.
Allt över 0 är för dåligt. Och siffran är garanterat över 0.