Tråden om Johan Lindbom

Om det går bra nu och Johan hittar ett spel likt i våras vore han då inte den perfekte mannen att helt enkelt fortsätta va HV’s coach?

Jag tror säkert han gör mycket nytta som KD och är en bra ledare där men han är ju trots allt något ifrågasatt i den rollen med tanke på vem som är sportchef och hur det ser ut för herrlaget. Som tränare vet vi ju vad han går för.

Frågan är vilket han själv vill. Det kanske väger tyngst men jag skulle nog hellre se han som tränare.

Jo, jag håller med. Faller det väl ur så skall Johans trygga hand leda oss framöver!

1 gillning

Håller absolut med här och hävdar att om Lindbom vill vara tränare så ska han få vara det. Han har varit bäst på det de senaste 13 åren för HV och man ska hålla fast vid honom som tränare

2 gillningar

Lindbom kändes som det naturliga valet.
Tror han har spelarnas förtroende och dom gillar honom.

Han sprider ju ett lugn och tydlighet istället för Monten.
Tror även Pelle gillar att han kom ner i båset, tror vi kommer se en mer samlad defensiv imorgon och framöver där dom vet hur dom ska agera :blush:

2 gillningar

Får se hur mycket man hinner göra med bara en dag innan matchdag.

Jag är beredd att ha en del tålamod med att det kan ta lite mera tid innan Lindbom kan förankra sitt spel.

1 gillning

Jag räknar med att det kommer se lite sisådär ut i början, kanske att det satt sig efter landslagsuppehållet.

Jag vill bara se ett mer lagspel, ett kollektiv som stämplar in för varandra.

Jag hoppas att vi kan hacka oss fram till december utan att bli totalt avhängda (kan vi hålla det till 8 poäng är jag nöjd).
Hoppas att de tränar hårt i uppehållet, kan kosta poäng vid omstarten men vi behöver göra oss redo för en långspurt istället för sprint.

Inga förväntningar på mirakel redan imorgon
Vill bara se försök till att spela hockey 1.0
Behöver bara se att det ett korn som kan gro och växa tillräckligt stark för andra halvan av säsongen.

Tror ju flera spelare kommer höja sig med Lindbom då de hade han förra säsongen och vet hans sätt funkar. Tänker på bla AP, Kalle, Lenc, Ortio, Sjöholm, Fisker, Teden. Säger så här, håll ut nu fram till uppehållet försök vinna nån borta. Sen får de bra med tid kolla igenom saker.

Jag tycker Lindbom trycker på helt rätt saker i HVTV. Viktigt att få det enkla att funka och vara tydliga i det man gör. Kan man knipa någon match borta nu så kommer man kunna fokusera på försvarsspelet under uppehållet. Jag tror Ortio kommer ta enorma steg nu.

3 gillningar

Tänk om nubben nu sparkar Johan Lindbom! :wink:

3 gillningar

Väldigt otacksamt läge för Lindbom.

För det första supportrarnas, vad det verkar, väldigt höga förväntningar. Många glömmer bort att den underliggande statistiken inte blev särskilt mycket bättre alls när han kom in i januari. Resultaten kunde härledas till att Ortio och någon enstaka spelare till överlevererade, något som hockeysveriges Måns Karlsson belyste inför säsongen.

För det andra. Tre raka bortamatcher. Lindbom kan inte få en tuffare start. Vill det säg illa är vi cementerade under kvalstrecket när vi går in i landslagsuppehållet.

Jag hoppas och håller tummarna. Men jag försöker hålla nere förväntningarna. Best case, Lindbom står för samma mirakel två år i rad, vilket känns högst osannolikt.

För mig handlar dock mer om att det var nödvändigt att bli av med Montén, och framför allt att det kom i god tid. Nu har HV i worst case 40 omgångar på sig att vaska fram ett ännu bättre och tyngre namn som HC inför ett ovisst kval.

3 gillningar

Glöm inte att det va rätt många som var skeptiska till att Lindbom skulle ta steget ner i båset igen. Speciellt @Diabolics men nu fanns det kanske inget annat val.

Så glad att Lindbom kommer in, Hejja HV!

Förhoppningsvis kommer Lindbom in med pondus och rutin, och får de som går med sänkt huvud att lyfta blicken och tro på sig själva och sitt lag. Jag tror att när ett lag är på botten, och det kommer in någonting som ger en strimma hopp och har en tydlig målbild, så kan ett lag svetsas samman runt det och börja kämpa mot samma mål. Nu jävlar ska vi över strecket!

2 gillningar

Stämmer. Jag är skeptisk, inte pga Lindboms kompetens, utan för att vi avverkar legender på löpande band. Sannolikheten att detta går lika bra igen är låg. Risken är stor.

5 gillningar

Lyckas Lindbom så undrar man ju var han ska vara i organisationen.

Då kanske han ska vara i båset, som klubbdirektör har han ju inte rosat marknaden tyvärr.

Då utgår jag ifrån att han ville ha hit Nubben och inte motsatte sig Monten.

Tänkte den tanken redan efter fjolåret. Jag har inte stenkoll på honom som klubbdirektör men visst kanske man har andra förväntningar på den personens cv?

Blev också märkligt att man konsekvent pratade om att man skulle ta med sig bitarna från spelet man hade under Lindbom. Varför då inte behålla Lindbom som tränare?

Vill det sig väl den här säsongen hoppas jag Lindbom blir kvar i båset. Då har han bevisat att det är där han gör mest nytta.

För det går faktiskt att ändra sig. Lite som när Löven tog in Fagervall som GM, och när det spelmässigt blev pannkaka av allt fick han gå ner i båset då man fann en bättre sportchef i Kentää.

Problemet kan ju bli om man kan välja på ex Lindbom, Kimby och Filander.

Då kanske inte Lindbom är ett självklart alternativ längre som HC utan som ex ass.

Logiskt sett borde ju Lindbom vara perfekt som sportchef / general manager. Han har ju sett den ekonomiska sidan som en klubbdirektör har som vardag och har spelat själv samt varit i båset.

Sköta budget och förhandla samt bygga ett lag utifrån en spelide och tillsammans med en riktigt bra HC skapa ett vinnande lag.

Allt är inte logiskt men logiskt sett borde Lindbom vara en bra sportchef. Troligen inte gödsla med pengar då han verkar vara lite snål vilket nog är bra.

Blir ju dock tveksam om han själv trodde och tror Nubben var och är en bra sportchef och att Monten var en perfect match för HV som HC.

Vi vet ju inte detta men känns som ett rimligt antagande tyvärr.

Precis det jag skrev lite längre upp :sweat_smile:

Den bäste ofrivillige tränaren i SHL