Under alla dessa år har vi kört dumpahockey!
Ett par av de där namnen ville väl lämna själva.
Tänker på Holmström, Thermell, Johansson och Nyman.
Nä såklart. Så vill ingen ha det men frågan är vad som är först, hönan eller ägget. Har vi varit kassa för att vi bytt tränare för ofta eller har vi bytt tränare ofta för att vi har varit kassa?
För mig är det ett symptom på att vi inte har har lyckats bygga ett vinnande lag och inte har haft rätt spelare som kan leda laget i ur och skur. Istället har vi värvar in en massa halvbra legoknektar som kommit hit och inte fått vare sig några krav eller någon riktning.
Slutsatsen för mig är att det inte är tränarna som varit största problemet utan det har suttit längre upp i ledningen, dvs sportchef (Hult och Nubben), KD (Bengtsson och Lindbom), de senaste årens styrelser, samt en allmän kultur i föreningen som har varit motsatsen till SM gulds beteende.
Anledningen att Lindbom ska gå är inte bara insatsen som tränare utan även hur han är en del av de som lett föreningen senaste åren.
Och den störde jag sönder mig på redan under Dahlén tiden typ…
Vi måste ha bort allt skräp som varit med och byggt upp denna loosermentalitet samt står bakom denna typ av hockey man stå för.
Lindbom
Davidsson
AD
Dessa tre är farliga för HV71 framtid!
Lindbom som tillsammans med JD satte denna spelidé för att bli bäst i Sverige.
AD för att han skyddar Lindbom!
Vill vi ta oss ur träsket så måste dessa bort.
Två ikoner men de måste bort och vill man att de ska bli ihågkommen som gamla hjältar så kliv av.
Jag har inga problem med Lindbom som person, Han kan väl gå tillbaks till sin klubbdirektörstjänst. Har ju verkligen inte funkat med honom som tränare. Vi behöver ha in nytt blod på tränarsidan och en helt ny sportchef.
Det sportsliga funkar inte, där måste det till stor förändring och en helt annan kravställning. Får man behålla de spelarna som bidrar och kan krydda med bra nyförvärv så kommer Hv bli bättre nästa säsong. Men Lindbom och Pelle måste ryka, spelet har varit helt bedrövligt hela säsongen. Har nog aldrig sett ett sämre försvarspel av ngn Hv upplaga. Bort med nubben med nu. Det snackas om långsiktighet, men det går ju inte att bygga ngt långsiktigt med detta. Då måste man ta små steg framåt varje år, men det gör man ju inte.
Det är lite det här jag menar.
För ett par år sen sa vi exakt samma sak fast med andra namn bara.
Det har varit ”Hult, Lillis och Rahm måste sparkas nu direkt annars är det kört.
Eller ”Agne Bengtsson måste bort om vi ska ha en chans att rädda föreningen”
Eller ”Samuelsson och Stille måste sparkas nu omedelbart annars gör vi uppror”.
Ja, ni fattar. Med det sagt, det kanske är dags för en ”avgå alla” nu igen. Men vi måste nog lugna ner oss och ge det nya styret mer än ett par månader den här gången.
Ja men absolut men samtidigt måste arbetet göras korrekt den här gången. Rätt kompetens, rätt bygge av gruppen, rätt samarbete osv.
Byta för bytandes skull kan funka ibland som förra året , när ny röst behövs, men gör det inte på sikt. Så problemet är ju att man byggt samma typ av torn med felaktig stomme, då håller det inte även om man tar bitar av en annan färg.
Det är därför vi behöver vara med och trycka på nu, så att det just inte bara handlar om avgå utan också att det denna gång blir rätt, bra nog om inte annat
Var ju ingen här som ens kunde tänka sig att man skulle ersätta de som lämnat med just Montén och Nubben… Men vi ser ju nu att vi behöver gå in och påverka mer än vad man trott skulle behövas. Processerna för anställning och bygge av organisationen har varit mer undermåliga än vad man kunna tro.
(Ett par edits)
Samtidigt: hade vi sparkat alla förra säsongen så kanske vi inte hade varit i kval detta år?
Det vi saknar är en styrelse som är handlingskraftig och kunnig, vad gäller hockeyn i föreningen. Var det rimligt att en styrelse skulle kunna se vad vi såg för ett år sedan? Att Kent var kass från start? Att vi inte hade det som krävdes i ledande positioner rakt igenom föreningen och representationslagen? Jag tror det finns en sådan styrelse. Det är möjligt att ha en sådan styrelse.
Så, jag tycker allt snack om “sitta lugnt i båten”, “nu skall vi inte XXXX igen”, “is i magen”, etc etc. är komplett vansinne.
Bränn ner allt. Men gör det på ett konstruktivt och kontrollerat sätt.
Förstår vad ni båda menar. Och ni har förmodligen rätt i en hel del.
Men vi ska nog fundera över om det kan va så att omsättningen av personal på ledarsidan i sig kan vara en av orsakerna till resultaten senaste åren. Vi pratar alltså om 20-tal tränare, 4 SC, 2 KD och ett antal styrelseledamöter som bytts ut endast de 5 senaste åren. Motsvarande siffror i andra SHL föreningar är närmare 0 hos en del inom samma tidsram.
Med det följer förstås omsättningarna av spelare i a-laget. Då alla nya ledare ska släpa in ”sina” in i det nya.
Men visst, vi kanske måste fortsätta bränna ner allt och bygga om tills vi hittat rätt. Men det kommer med en risk varje gång.
Nu tar du i så att det spricker.
Blanda in assisterande SC och säga att vi haft fyra. Vi har haft två sedan tre år tillbaka. Tre om vi går tillbaka till tidigt 00-tal. Jag har redovisat detta förr.
Men sett till kontinuitet på positioner ovanför HC har HV varit ovanligt konsekventa.
Att vi nu råkar ha den sämsta sportchefen någonsin, en dålig klubbdirektör som blivit HC och en styrelsen ledd av en tillförordnad skjuta från höften-ordförande är trist, men tyvärr sant. Samtliga måste bort. Att blanda in att vi behöver stabilitet när stabilitet är det enda vi haft sedan tidigt 00-tal räcker inte för att rädda dessa herrar.
Är något dåligt så är det dåligt. Och då måste det dåliga bort.
Hv kommer aldrig vända på detta om Lindbom finns kvar.
Är han kvar så är tålamodet slut med Hv71. Då har mitt intresse för hockey tagit såpass mycket skada för jag orkar inte från oktober till mars ha ångest.
Då får man sluta kolla på skiten och lägga tid men framförallt dessa pengar på skiten. Finns andra hål att stoppa dem i.
Är Lindbom kvar i någon roll så har man inte tagit lärdom ett skit av dessa ruttna år.
Är rollen sportchef och assisterande sportchef inte relaterade? HV har två sportchefer idag, Nubben och Sundh. Det är möjligt att assisterande rollen är en icke funktion eller rent administrativ. Är för dåligt insatt i organisationen men om det är så borde den kanske tas bort. Jag utgår att assisterande SC har haft en del att göra med lagbygget.
Hur som helst så har omsättningen varit stor på ledarsidan. Men jag håller med om att vissa förändringar borde göras. Helt klart. Speciellt i ”mjuka” värden som kultur, identitet och den typen av saker.
Då är du dåligt insatt i vad som sagts. Informationen saknas inte, den behöver tas in.
Ja jag skrev ju det.
Då utgår jag från att assisterande SC inte har med lagbygget att göra utifrån sitt svar.
Aja, en spännande vår väntar oss i alla fall. ![]()
Blir Lindbom sportchef i HV71 så är föreningen värre än att jobba kommunalt! Skyddad verkstad där man kan begå det ena misstaget efter det andra men får förtroende på en annan post bara.
Oskar jobbar med spelarutveckling av juniorer. Sedan någonstans där finns säkert en svag koppling till huruvida någon yngre förmåga skall få träna och spela med herrar men, det är ju inte samma sak som att jobba med “lagbygget”.
Förstår.
Fel av mig. Tog för givet att SC och ass SC byggde laget tillsammans i någon mån.
Har ett vagt minne att när Davidsson va ass SC så var det något av en scout roll? Men som sagt, vagt minne. Mitt supporterskap till HV har varit lågintensivt sen 2016-17. Det är rätt skönt ärligt talat. ![]()
Jag förstår inte att många verkar tro att Lindbom har kvar sin tjänst som KD. När han fick förlängt med ett år som HC så fick han samtidigt “sparken” som KD.
Har fått till mig att det var delvis därför han fick förlängt.
Jag tror att det handlar om att befattningen General Manager Sport uppstår igen och att Lindbom naturligtvis (enligt alla på insidan) är rätt man för det jobbet.
KD kommer förmodligen kopplas bort från sporten iom det, och mera bli en kamrersbefattning.
Detta är kanske rätt väg att gå, att separera befattningarna. Men det viktigaste kvartstår som alltid - att de bemannas av RÄTT personal.