Tråden om Johan Lindbom

Absolut, vi ska inte tjafsa om det, jag bara efterlyser lite mer nyanser i diskussionen men vet att det inte riktigt den här typen av forums främsta förtjänster :wink:

Det var egentligen mest det “testad av föreningen flera gånger” jag reagerade på, eftersom det inte bara varit negativt de gånger man “testat”. Sen tror jag iofs inte det var primärt Lindboms förtjänst att man mer eller mindre mirakelvände förra säsongen även om han var huvudtränare.

Den timeouten var väldigt märklig ja…

2 gillningar

Jag håller med om att det bli lite extrema och oförlåtande gnäll. Självklart har Lindbom hockeykunnande, för bevisligen har han coachat ett lag till seger i SHL .

Det blir dock problematiskt att göra ytterligare jämförelser. Det man i princip kan konstatera kring 2017 var:

  • Han var sex år yngre och hade förmodligen inte lika mycket inflytande inom föreningen, vilket syns genom hur förhållandevis snabbt han fick sparken året efteråt. Så det det innebär också att det går att diskutera hur stor del och inflytande han hade i lagets formande 2017.
  • 2017 var “lightning i a bottle” vad gäller spelare i laget och vilken kemi de hade, som till exempel peak bumbibjörnar. Så det är troligt att tänka sig att Linbom fungerade bra när man som coach bara behövs för att skapa och upprätthålla en tydlig struktur i laget.
  • När laget INTE fungerar och saknar kemi märker man dock att det finns flera uppenbara saker i ledarskapet som inte alls fungerar, allt ifrån laguttagning, tydliga förväntningar och konsekvensagerande till taktisk fingertoppskänsla och (o)förmåga att se andras (brist på) kompetens. Det kan vara så att han är en jättebra ledare att ha när man vill hålla ett redan välfungerande maskineri oljat, men han förefaller sakna de egenskaper för en coach som behöver bygga saker från grunden. Det syns i hur organisationen HV varit icke-fungerande sedan de gick upp från HA. Beslut efter beslut går fel.
  • Det leder till att man får känslan att guldet 2017 gav Lindbom en helt felaktig självbild, som att han är en ledarfigur som skapar guld snarare än var en bit av ett stort pussel som tillsammans byggde SM-segern. Utifrån rapporter från träningar, och agerande i båset blir den känslan ännu starkare eftersom han inte förefaller agera aktivt, utan snarare förväntar sig att hans närvaro i sig på något magiskt sätt ska lösa problemen. Och fungerar inte det så kan ha ta in JD eller Teden och då “bara måste ju” spelarna förstå hur de ska spela.

Det är lite som om en person gör succe som värd och toastmaster på en fest, sedan tror att de kan starta upp och driva en cateringfirma. Vid första tillfället var maten och gästerna redan ordnade av andra. När man sedan sett till att ordna en jättekonstig kombination av mat och missat häften av matpreferenserna (för ingen behövde sådana 2017) och använder samma upplägg som på festen 2017 så förstår man inte varför gästerna 2023 är så himla missnöjda.

Så, ja, festen blev jättebra 2017, bland annat tack vare Lindbom. Kanske hade den inte ens blivit så lyckad utan honom. Men att fixa fester från scratch kräver andra förmågor.

13 gillningar

Det där gäller hela klubben om man ska vara ärlig. Hur ljuvligt guldet än var så förstörde det mycket i det långsiktiga arbetet man då hade påbörjat för att vara ett topplag. Har för mig att målsättningen var guld 2020, så det kom “för tidigt” och vaggade in många i en falsk trygghet om att man nu var tillbaka i toppen igen. Men det är en annan diskussion :slight_smile:

3 gillningar

Har lyssnat på Podden och det borde alla göra. Blomqvist känns som en perfekt matchcoach som vi behöver. Men det vore ju helt fel att ge honom huvudrollen direkt. Han behöver ett starkt ledarteam runt sig, annars bränner vi honom också.

2 gillningar

Hockeyn har utvecklats sen 2017 medans Lindbom inte har gjort det.
Sen hade vi sjukt skickliga spelare 2017 så att guldet ska bero på Lindbom köper inte jag.

Lindbom är en omodern och vägrar agera när det inte funkar. Lite som Drillo i norsk fotboll!
Man skulle skicka långa bollar oavsett framgångar för va bollen på andra sidan kunde man inte släppa in mål bakåt!
Jag vill ha en HC som tänker ”så länge vi har puck kan motståndarna inte göra mål”
Då äger vi puck och kan diktera spelet!

Dock finns ju inget som heter “självspelande piano” i hockey, även om det används som en klyscha ibland. HV har ju sett exempel på motsatsen också, att vi har haft starka lag på papperet men som inte alls fått ihop det. Så man ska inte underskatta tränarens roll både i med- och motgång. Men 2017 var hela tränartrojkan mer “komplett”, med Lillis och Rahm som assisterande. Deras roller ska inte underskattas. Men vatten under broarna osv. Ingen spelare eller tränare är bättre än sitt senaste resultat.

Jag tycker han ska gå chansen direkt

Får ett mycket fint första intryck av Anton Blomqvist måste jag säga, väldigt mogen, man får inte glömma att han bara är 34 bast.

5-årsplanen skulle krönas med SM-Guld när klubben firade 50år om jag inte fått allt om bakfoten. Det året gick inte riktigt som planerat…

1 gillning

Ser även Lindbom på J18-matchen. Han ser inte heller ut att ha några bekymmer. Så han sitter nog säkert.

1 gillning

Orimligt……

IMG_9252

7 gillningar

Varför envisas att ha kvar Lindbom över huvudtaget? Jag förstår verkligen inte det. Är det nåt skrivet i grundlagen att har du vunnit SM-guld med klubben så är du för alltid tjänstgörande för föreningen tills du trillar av pinn? Om han nu envisas och måste vistas i arenan så kan han bli kollega med Örnskog. Ja jag kanske låter bitter men jag är så jävla trött på detta daltande och alltid vara för evig bara för att man gjort så jävla mycket för klubben etc etc.

1 gillning

Det är vad jag personligen tycker då han likt en diktator inte gör något fel själv utan det är alla andra som gör fel. Jag har då aldrig hört honom säga att det är mitt fel eller i vart fall delvis mitt fel.

1 gillning

EPISK!! :rofl:

Jag kom på att ytterligare ett tecken på att det förhåller sig på detta viset är hur Lindbom i intervjuer har svårt att se sin egen roll, d v s hur han hela tiden externaliserar problem genom att skylla på andra faktorer än sig själv. För att återknyta till catering-exemplet ovan så är Linbom en sådan som skulle kunna säga att: “serveringspersonalen serverade inte tillräckligt bra mat” utan att inse/tänka på/adressera att det var han som var ansvarig för att köpa in råvarorna och ge kockarna i köket tillräcklig tid och tydliga instruktioner i förväg. Han anlitade ju till och en kock som har bra rutin att tillaga mat sådana här tillfällen även om denne för två år sedan tappade luktsinnet i covid. Han tog ju till och med time out när det var fem minuter kvar innan servering och påminde köket om hur mat ska tillagas. Så det är ju inte hans fel.

3 gillningar

Det stämmer ju inte.
Han visar kanske inte den självinsikt vi tycker en ledare i HV skall ha, men hans beteende är troligen inte förenligt med att kalla någon diktator. Det är en avsevärd skillnad och vi behöver sansa oss i de epitet vi delar ut.

4 gillningar

Är väl inget konstigt med det? Du tror väl inte han sitter hemma och väntar på att eventuellt få kicken. Så tills inget annat kommunicerats så är han tränare och då är det en självklarhet att gå på J18.

2 gillningar

Kul att du är ute och svingar igen.

Hur ofta kollar du J18?

1 gillning

Jag jobbar inte som tränare i ett SHL-lag så inte så ofta… men att en sportchef och tränare kollar vad egna juniorer gör är ungefär lika kontroversiellt som att jag är med på våra veckomöten på min avdelning.

6 gillningar

Känns som en ganska rimlig observation att tränare ser juniormatcher så länge de fortfarande är anställda.

Men klart hade hellre sett att de städar sina kontor.