EXAKT vad jag syftade på. Wikegård säger att han gillar det, att det tar låång tid o bli en hockeytränare.
Han gillar inte att vissa får glida fram på en räkmacka pga att dom haft en tränarkarriär. Bra spelare= inte per automatik en bra tränare.
Lyssna på 2 första minuterna.
Fagervalls 17 säsonger innan huvudtränare i SHL är det som verkligen är ovanligt. De flesta har ett högst en handfull säsonger.
Antal tränarsäsonger på seniornivå innan första gången huvudtränare i SHL/Elitserien (enligt eliteprospects):
Thomas Berglund 4 (alla som ass)
Hans särkijärvi 1
Roger Rönnberg 1 (som ass)
Tommy Samuelsson 8 (varav 6 som ass)
Per Hånberg 5 (varav 1 som ass)
Dan Tangnes 3 (varav 1 som ass)
Joakim Fagervall 17 (varav 3 som ass)
Björn Hellkvist 5 (varav 3 som ass)
Andreas Johansson 4 (alla som ass)
Anders Eldebrink 10 (varav 3 som ass, huvudtränare i Kloten en massa år)
Hans Wallson 0 (bara juniorhockey innan)
Sam Hallam 7 (varav 3 som ass)
Kent Johansson 5 (alla som huvudtränare)
och så
Johan Lindbom 4 (alla som huvudtränare)
De senaste åren, sedan förra SM-guldet typ, så har varje tränare i HV blivit anklagad för att inte ha någon spelidé/system samt bara spelar dump and chase. Detta har blivit en självuppfyllande profetia här på forumet. Tror ni ovan som gapar om brist på spelsystem att alla sedan Janne K saknat spelsystem? På riktigt? HV har lyckats plocka in fyra tränare på raken som alla saknat spelsystem? Vad är sannolikheten?
Det andra alternativet, att ni som anklagat alla fyra, inte vet vad ni pratar om, har rent matematiskt en högre sannolikhet.
Ulf Dahlén hade ett spelsystem. Dumpa o jaga. Det var inget som passade oss särskilt bra.
Janne Karlsson fick gå av andra anledninagr, skar sig med vissa spelare/ledare.
Så du tycker att Lindbom/Brithén har ett väl fungerande spelsystem som satt sig bra såhär efter 10 träningsmatcher och 50 seriematcher?
Jag ser inte överhuvudtaget några linjer i spelet eller ngt kosekvent agerande ute på banan.
Man förlitar sig på att några enskilda har en bra kväll .
Har man tydlighet i sitt ledarskap? Ställer man ordentliga krav?
Tror inte för en sekund att vårt tränarteam har spelarnas förtroende, att man känner trygghet i dem. No way!
Lindbom kan ju inte ens hålla en genomgång på engelska på ett ordentligt sätt. Proffsigt!
Hur ser deras taktiska kunnande ut? Vi har SHLs svagaste tränaruppsättning. Det är jag helt 100 på.
Och det fungerar inte helt enkelt!
Under Hvs gyllene år 2004-2010 så hade man x antal vinnarskallar i laget och efter en förlust var det nog inte roligt helt enkelt.
Eller om ngn åkte runt o gled så fick han nog höra det.
Vem fan ryter till i omklädningsrummet idag? Svårt o se ngn, på den tiden hade vi ett tiotal “kaptener” kändes det som!
Du inser väl att “Jag ser inte” inte är likställt med “det finns inte”?
Så resonerar nämligen min tre-åring när hon står mitt på golvet och leker kurragömma genom att hålla för ögonen när hon gömmer sig.
Jag tycker inte de har ett väl fungerande spelsystem, men jag är rätt säker på att de har ett spelsystem. Jag tror inte man “sätter” ett spelsystem på 60 matcher. Det kräver år av goda förutsättningar och förberedelser.
Jag är det och då är det konsekvent och distinkt som gäller oavsett resultat!
Hv tycker jag kör konsekvent men med en negativ klang.
Dumpa ner och försöker vara först på puck men är det sällan det händer!
Så om några år kanske vi blir först på puck då med andra ord, härligt ju!
De lag som dominerar SHL är de lagen som kommer med fart genom mittzon med puckkontroll in i offensiv zon.
Ser sällan eller aldrig Frölunda eller SAIK dumpa så mycket som Hv!
Men som sagt det tar flera år att sätta ett spel så låt säga 5? Då kan vi börja räkna med att Hv kanske är först på puckarna.
Men frågan är om Lindbom är kvar då och att det är samma spelstil som råder då med eventuellt en ny coach.
Ska vi vänta ytterligare 5 år på att hans spelstil satt sig?
Då är vi framm vid 2026 och då kanske vi återigen har ett fungerande spel. Låter ju fantastiskt!
Konstigt att tränare som Roger Melin med flera inte behöver den tiden för att sätta ett fungerande grundspel!
Jag tränar knattar i massor, men det räknas inte. Så nej.
Nu antar du en massa grejor som troligen inte stämmer och sedan raljerar du. Ogivande. Ingen har väl underbyggt bevisat att JL’s spelide är dump and chase. Det är vad du tycker dig se, men det betyder inte att det är så han vill spela.
Det tar inte fem år att sätta ett spelsystem, dock tar det nog fem år att ta sig dig HV var under 2000-talet eller ZAIK nu. När man väl är där kan man surfa ett tag på den vågen, men om man inte gör nått för att säkerställa att den blir permanent, så dör den ut. De flesta lag som varit dominanta har gjort det under en tid, för att sedan bli mindre viktiga under en tid.
Det är de som dominerar nu ja. Hur såg det ut för några år sedan när ZAIK var ett allsvenskt gäng eller när frölunda harvade runt 10e-platsen? Har du koll på det, på riktigt? De har precis som alla andra försökt jobba sig till ett bra grundspel och en bra grundorganisation. De har inte den per automatik. Det tar tid att komma dit. HV är inte där nu. Således kommer det inte lösa sig över natten och HV kommer inte spela preciiiiiiis lika bra som ZAIK dagen efter HV genomför exakt alla förändringar du vill göra. Jag vet att du fattar det. Jag kan oxå raljera.
vilka flera? varför är det konstigt? Roger Melin kan vara bra på att välja lag som har en fungerande grund. Det säger inget om situationen. En helt meningslös kommentar såvida inte ditt argument är att vi skall anställa Melin omgående? Varför vill inte Mårts tror du? Troligen för han är lika duktig på att välja lag som Melin. Och han ser inte ett bra lag i HV71. Var Janne K en bra coach? Oklart om du frågar mig. Han var ingen demon, han kom till ett HV som var ett självspelande piano, tog ett sm-guld, missade ett annat. Skulle vi behållet honom? ja för fan är mitt svar. Men många på forumet ogillade Janne skarpt. Det var något med hans spelsystem …
Det är bara lite roligt att man i samma tråd som man kritiserar Lindboms oerfarenhet hyllar Skellefteås spel. Ni vet väl att deras spelide infördes av en puckelpistförbundskapten med några år som juniortränare som hockeyerfarenhet?
Om inte jag missminner mig så har väl han jobbat som scout åt Ottawa i några år innan han kom till Skellefteå? Så lite mer än j20 erfarenhet hade han nog den gode Forsberg…
– Vi vill vinna för att få hemmafördel, men det allra viktigaste är att vi efter matchen känner att vi gjorde det vi kunde. Sen om vi vinner eller inte är faktiskt sekundärt, säger Johan Lindbom.
Vet inte va ni andra tycker men jag är ej förtjust i detta uttalande… Måste väl ändå vsra oerhört viktigt att vinna efter fyra raka förluster. Få en bra känsla inför play in kanske vore på sin plats… Va är detta för j- vla uttalande!
Nåja, uttalandet är ju enligt viken ledarskapsskolbok som helst. Om man vinner eller inte är inte helt och hållet i ens egen makt. Däremot är en viktig förutsättning för goda resultat (vinster över tid) att man gör allt man kan, vilket ju definitivt är något man har 100% makt över själv. Alltså ett klassiskt “fokusera på det man kan påverka”-uttalande.
" - Till och med frugan har frågat någon gång varför jag inte tog timeout, berättar han och ler innan han utvecklar om varför vissa beslut som tas från ledarstaben kan tyckas märkliga utifrån sett."
Lindbom borde lyssna mer på frugan