Nu har Lindbom basat för HV i snart 2,5 år. Och med undantag för en halv säsong (guldvåren) tycker jag spelet haltat från och till under hela hans period.
Fördelen med Lindbom som tränare, som jag såg det, var att Hult och Davidsson hade en direktlina in i omklädningsrummet, och dessutom att det handlar om en kille som brinner för klubben och vill klubbens bästa. Taktiskt vettefan hur Lindbom är och jag tycker att det fortfarande märks att han är relativt färsk i sammanhangen.
De viktigaste värvningarna HV gjort de senaste åren är Lundh och Rahm som kunnat stötta och bära upp Lindbom. Nu vet jag inte hur arbetsfördelningen är, men jag hoppas innerligt att Lundh och Rahm har mycket att säga till om, och att det handlar om ett delat ledarskap.
Som en tränartrio är jag supernöjd med valet. Men som sagt, det är förutsatt att arbetsfördelningen är jämbördig. Jag får en känsla av att Lindbom har sista ordet. Och jag vettefan om han ska det, med tanke på hur spelet ser ut och har sett ut.
För att göra det kort. Jag litar på HV:s tränartrio, men jag litar fortfarande inte på Lindbom. Det kan tyckas hårt när det handlar om en tränare som nyss vunnit guld. Men det finns flera exempel på tränare som tidigt nått framgångar bara för att balla ur totalt senare. Brynäs Tommy Jonsson är ett sådant.
Jag vet inte om man kan klaga så mycket. Första året var tufft då han fick dra lasset själv utan någon rutin och med en mindre kompetent ass. tränare. Andra året får han ju saker att stämma och vi går och blir mästare. Detta året har man lidit av otroligt mycket nya spelare och stjärnor som inte kommit upp i nivå. Jag tycker ändå att man har ett bra grundspel och ett vinnande spelsätt när det utförs korrekt på isen.
Skulle inte grundidén funka och det inte finns några nya idér för hur man ska spela så kanske man kan vara lite kritisk men just nu känns det inte som det är ett problem.
Vilket är HVs grundspel enligt dig, då? Jag frågar absolut inte för att vara dryg, utan för att jag själv har mycket svårt att se vilket grundspelet och spelidén är. För passningsspelet är ju ofta så bedrövligt att det, för mig åtminstone, ser ut som om det mesta sker i ren panik eller mer eller mindre helt utan plan och tanke. Särskilt om man är under press, vilket man varit under stora delar av den här säsongen.
För saken är ju den att det är ju tränarnas uppgift att anpassa spelidé och grundspel till vad spelarna faktiskt klarar av. Och det gäller inte minst i special teams vilka båda är rena bedrövelser denna säsong. Och här verkar tränarstaben inte ha nån medicin. Man kastar om i kedjorna mest hela tiden, vilket ger mig en känsla av att man har slut på idéer och helt enkelt hoppas att någon kombination ska hitta kemi förr eller senare.
Självklart är det försvårande omständigheter att man har många nyförvärv. Men det är ju det som är utgångsläget. Tränarnas uppgift att hitta ett spel, kedjor och backpar som fungerar ändras ju inte av det faktum att många spelare är nya. Detsamma gäller ickeproducerande ”stjärnor”. Tränarna har en stor uppgift även här att få igång dom, eller rent av bänka om det är så att de snarare gör laget sämre än bättre. Tyvärr har både Thörnberg och Ullström tangerat den gränsen vid ett stort antal tillfällen.
Med det sagt så tycker jag att laget är felbyggt. Det har inte tränarna kanske störst del i. Men det fråntar dem inte ansvaret att hitta ett spelsystem som fungerar. Och det tycker jag definitivt inte man gjort (än). Snart är halva säsongen spelad. Det måste snart börja se mycket bättre ut om man tänkt sig att komma någonstans på vägen mot målsättningen man satte upp inför förra säsongen.
Forecheck från gubben närmast motståndaren i alla lägen när vi inte har pucken. Snabba uppspel på forwards i fart när vi har pucken. Inget revolutionerande igentligen, flera lag spelar på liknande sätt.
Förra året var vi dock dom som var överlägset bäst på presspelet enligt mig och då hade vi också spelarmaterial att spela på det sätttet i 60 min. I år har vi tappat några av dom som var bäst på den typen av spel som sandberg, önerud, lias andersson och borgman samtidigt som nyfövärven i ejdsell, jaakola, wännström osv kanske inte har riktigt dom egenskaperna men lite mer skill istället. Med tanke på det kanske man ska försöka undvika dump-n-chase då vi inte gynnas lika mycket av det längre och försöka mer kontrollerade ingångar. Tror nog man tänkt på det redan faktiskt. Ser ut som man har gjort lite ändringar i den delen av spelet.
Är Lindbom så enkelspårig som det verkar?
Det har sett skit ut på tok för länge men det händer ingenting i spelet förutom att han kastar om i kedjorna match efter match!
PP verkar han ha totalt noll koll på då det är totalt uruselt och har varit det så länge han varit coach!
Använd lite fantasi Lindbom och testa annat än gå o tro att det ska lösa sig! För bevisligen gör det inte det!
Annars är risken att vi spelar kval till våren!
Tack för de 2 gulden du varit inblandad i, du kommer alltid bli ihågkommen som en hjälte men nu måste det vara över. En kärleksrelation varar bara så länge man vårdar den.
Knip igen och bete er som riktiga supportrar. Att påstå massa saker om en av våra största genom tiderna är ovärdigt på alla sätt. Bara loosers ger upp innan gonggongen slagit och vi har mycket kvar att spela för, så ta er taskiga inställning och återkom när ni kan bete er med den respekt Lindbom förtjänar.