Så lät det när Dahlén härjade som värst. Alltid spelarnas fel.
Lindbom har fått precis det lag han vill ha. Ungefär som när Dahlén fick alla sina transatlanter inför 13/14. Därför är det rimligt att tycka det är Lindbom som i slutändan är den som ska se till att det funkar.
Under Lindboms tid som coach så har Hv spelet blivit fruktansvärt tråkigt att titta på!
Det dumpas ner puckar utan någon som helst tanke för vi är aldrig först!
Mittzonsspelet är obefintligt och som headcoach måste man ju gå in och ta ansvar för lagets PP när det ser ut som det gör.
Fast det värsta är att oavsett hur dåligt laget spelar och man fastnar gång på gång med sin gameplan så har han inga andra alternativ.
Det ända han gör är att slänga om i kedjorna match efter match i tron om att det är lösningen.
Jag är rädd för att om ledningen inte agerar inom en snar framtid så kommer vi hamna i en riktig kris som kan rendera i degradering!
För idag som spelet ser ut så är vi inte bättre än topplagen i Allsvenskan.
Lindboms hockey är fruktansvärt omodern o feg! Idag handlar hockey om puckkontroll in i zon något som Hv inte hade förra och inte i år!
Tyvärr Lindbom så kommer du inte kunna få oss ut denna kris, för kris är det då spelet inte har blivit bättre!
Asså med all respekt men nu får du väl ta o ge dig. Menar du på fullaste allvar att de laget som nyss slog Skellefteå på bortaplan (en av seriens svåraste bortamatcher.) o som igår gjorde en riktigt bra match mot djurgården. Lyssna på pkn där tom DIFs coach öser beröm över hvs insats igår och sa att hans eget lag inte alls hängde med i stora delar av matchen och tom säger att Dif rånade hv på segern igår.
Inte är bättre än topplagen i allsvenskan?
Med spelet man visat upp senaste omgångarna så är vi snarare ett topplag i shl inom en snar framtid,
Sen det har med att hv bara dumpar in pucken? Vad jag fattat rätta mig om jag har fel så är hv tillsammans med Växjö det laget som har bäst statistik på det här med Corsi, och allt va fan de heter. O i den statistiken ingår ju även kontrollerade ingångångar i anfallszon, o om jag inte har helt fel så ligger hv i topp även här. Så det stämmer inte att dom bara dumpar pucken.
Ge detta lite tid. När hv börjar göra mål så kommer dom vara med i toppen o kommer bli livsfarliga i slutspelet.
HV har spelat sex matcher. Med en trupp med många nya spelare går det framåt. De senast tre matcherna har målvaktsspelet, försvarsspelet och BP varit ok. Statistiskt sett borde de fått poäng både mot Malmö och DIF men med så få matcher spelade spelar fortfarande slumpen eller enskilda händelser och prestationer stor roll. De har slagit SAIK borta. Det finns ingen anledning att ifrågasätta så många så tidigt tycker jag.
Om vi ändå leker med tanken att byta ut Lindbom. Vem och vilken sorts hockey skulle man vilja ha? Jag tycker att efter HVs guld förrförra säsongen är det det spelet som anses modernt. Jag har hört så många tränare under försäsongen som säger att vi ska sätta försvaret först, vara svåra att göra mål på, ha hög press och bygga anfallsspelet från ett starkt och tryggt försvar. Precis om HV gjorde senaste guldsäsongen. Till och med Rönnberg som inför förra säsongen talade om att fokus låg på att göra minst tre mål per match har nu bytt fot och låtit som en kopia av Lindbom under försäsongen. Man kan tycka vad man vill om hur det ser ut men just nu tror jag att de flesta svenska tränare tycker att det är det spelet som är det mest framgångsrika och i någon mening moderna.
SHL är väldigt jämn. PP och BP är väldigt viktiga. Trots att vi hade fler chanser i PP både mot Malmö och DIF gav det inte något målmässigt övertag. Det måste bli bättre. HV har inte många alternativ till Ljungh att styra PP och det kanske visar sig vara ett misstag som inte är lätt att rätta till under pågående säsong så låt oss hålla tummarna att det lossnar för honom.
Nu är det nog. Utan ett SM-guld från ingenstans hade han aldrig varit kvar.
Andreas Johansson var en bättre tränare. Sen hade han tokidéer som gjorde honom omöjlig. Men faktum kvarstår att Lindbom inte håller måttet, och är en av de sämsta tränarna vi haft i modern tid. Tyvärr. För jag gillar Lindbom och hans engagemang och hjärta för föreningen.
Dessvärre verkar han inte besitta de där verktygen man behöver för att vara tränare på den här nivån. Det har han visat med all tydlighet nu.
Nyper mig armen är de sant att jag nyss läste att Andreas Johansson ör en bättre tränare? Får man säga så på detta forum?
Men jag håller med dig fullständigt. Har även skrivit detta ett antal gånger men fått ganska bra mothugg på detta.
Faktum är att han hade allt som Lindbom inte har vad gäller coachning till exempel.
Rent objektivt har jag inga problem med att säga att AJ var en bättre tränare. Under stora perioder spelade vi som och var ett topplag. Sen tog hans tokiga idéer ut sin rätt och vi föll ihop som ett korthus mot slutet av säsongen.
En tränare med AJ:s kunnande och Lindbom hjärta hade passat HV utmärkt.
Håller med. Vi spelade stundtals en fantastisk hockey med AJ.
Men det gör vi stundtals med Lindbom också dock mera sällan.
Under AJ skulle de inte accepteras att ha inställningen som vi har i denna match.
Sen finns de nog en anledning att en av våra största ikoner lämnade tillsammans med AJ.
Stillman har väl ett av dom största hv hjärtan som finns men han valde alltså AJ sida. Tycker ändå de säger en del.
Men min poäng är att jag varken vill ha AJ eller Lindbom som tränare.
Livrädd för att man, som i fallet Dahlén, kommer börja leta syndabockar och skeppa iväg spelare, istället för att börja med det riktiga problemet. Tränarstaben.
Börjar vi panikvärva och kicka spelare (med undantag för Ytterell. Han kan packa sin trunk omgående) kommer det ändå sluta som med Dahlén. Lindbom får gå innan jul och då är loppet redan kört.
Skulle gärna se Niklas Rahm som huvudtränare. Eller varför inte ringa Pelle mårts o höra vad han sysslar med.
Men tyvärr så kommer de inte att ske. Hult skulle ALDRIG (tro mig) sparka Lindbom! Finns inte på kartan. Han är på nåt sätt orörlig i hv efter guldet. Sen att han avgjorde en final 95 också gör honom till än mer orörlig. Tyvärr.
Jag tror helt ärligt att Johan Lindbom är borttagen som huvudtränare innan jul och nyår. Stephan Lundh med världens jobbigaste stavning på förnamnet kommer gissningsvis ta över Johans plats i båset. Det är ändå Lillis som låter och hörs mest i omklädningsrummet om man ska tro videon som Johan Freijd skickade ut (medvetet eller omedvetet).
Johan är enligt flera källor en mycket konflikträdd herre som hellre tar ett steg bakåt än att ryter i från. Han ogillar att ta obekväma beslut och spelarna får näst intill ge honom en knuff i rätt riktning när det låst sig. Flera spelare har fått säga till Johan på matcher att nu måste du ta en time out t.ex
Johan är en hjälte och kommer alltid att vara. Men nu är det dags att prova en annan konstellation. Jag hade helst sett en tränare som Pelle eller kanske rent av Wiken. Men tror HV71 kommer ta från det egna ledet om det nu blir tränarbyte.
Till kommande säsong måste även namn som Johan och Johan ses över. Men mer om det i rätt tråd.
Jag skulle gärna få de källorna beskrivna? Jag säger inte att det är fel, men ett sådant påstående behöver mer på benen. Du får gärna skicka PM om det är så att du inte vill sprida det, men det är opassande att göra uttryck för sådant och inte ha backning.
Ber om ursäkt för sent svar. Jag kan skriva det öppet här. Det var Johan Lindbom själv som sa. Nu vet jag inte exakt vilket nummer av tidningen, men det stod i gratismagasinet A6 (asecs) som finns att få/ta gratis överallt på Asecs köpcentrum. I den tidningen (som jag tror kommer ut med 10-12 nr per år) så var det en hel sida där Johan Lindbom intervjuades. Han beskrev sig där som en person som är konflikträdd och hellre backar än att ger sig in i “debatten”.
Det andra där emot att spelare har fått säga i från vet man ju om man sett på Cmore när dom “myggat” båset med en mikrofon. Man hör spelarna vädjar till Johan att göra si och så. Det var specifikt en match under guldsäsongen när Thörnberg och Borgman stod och manade på Johan till något. Det finns säkert upplagt på youtube etc.
Jättebra intervju med Lindbom, Tycker han ser mer avslappnad ut än tidigare och vågar prata och berätta om hur de tänker.
Har alltid tyckt Lindbom verkat lite nervös i alla intervjuer och haft svårt och prata på nåt vis. Nu känns det som han pratar mer avslappnat och får fram det han vill säga i harmoni. Verkar som Johan hittat ut ur sitt huvudet iaf och inte tänker så mycket när han pratar längre, kan de vara framgångsreceptet även för spelarna tro?
Vem bättre att leda laget än Johan i sånt fall som verkar ha gått igenom den där förändringen och säkerligen förstår hur allt låser sig när man är för mycket och rotar inne i sitt eget huvud.