Tråden om Johan Lindbom

Fast om det inte vänder snart så måste man nog kasta ut lite av “låsningen”. Sanny på sexpressen hävdade i sin krönika att det inte var fel på tränarna, utan att de var rätt personer att få i ordning på detta. Han pekade finger på spelarna. Jag kan inte bedöma detta. Jag vet fan inte var jag skall börja. Det är nu så länge sedan som HV hade sin senaste storhetstid, med så mkt tränare/sportchefer som kommit och gått att jag fan inte vågar sätta ner foten och höja bödelsyxan.

Rätt intressant. Läser man från början till slut i den här tråden har Lindbom kritiserats sedan typ omgång 6 hans första år för precis samma saker han kritiseras för nu.

Utebliven matchcoachning, märkliga uttagningar och petningar, uselt PP och framför allt bristande resultat.

Det går som en röd tråd genom… Ja, tråden.

Att saker och ting plötsligt ska vända för Lindbom känns ju rätt uteslutet om han nu envist fortsätter på samma spår som tidigare år.

Lindbom menar att man i rådande kris inte kan uppfinna något nytt utan att man måste gå tillbaka till grunderna. Att tänka nytt är kanske precis det Lindbom bör göra nu för att rädda HV. Och framför allt sin egen tränarkarriär.

För blir det inte full pott på matcherna som återstår innan uppehållet tror jag inte ens Hult och Davidsson kan se mellan fingrarna längre.

Det du säger är sant, men vi gjorde såna matcher när Dahlén tränade laget också. Minns något slutspel när vi inledde med att spöa LHC med 6-1 hemma, plus att Carl Söderberg drog på sig en avstängning. Den serien slutade sen 4-1 i matcher till Linköping. Problemet då och problemet idag är att det finns inget fungerande grundspel, så när allt klaffar så kan man spela ut Djurgården eller spöa Växjö borta med 4-0, men handen på hjärtat, har du någon gång sett DIF, ZAIK eller Växjö så sanslöst usla som HV var mot Mora och Timrå i veckan? Jag kan inte påminna mig att jag har gjort det iaf, för där har man en spelidé som fungerar som alla är med på, inte “dumpa pucken och hoppas att allt klaffar idag, annars ändrar vi om lite i kedjorna till nästa match”. Då kan man göra bättre och sämre matcher, men det skiljer ju inte en ocean mellan insatserna som i HV’s fall.

Så fort det går dåligt så skriker alla på tränarbyte, Jag tror faktiskt ni är fel ute här, Detta är delvis ett tränarproblem men inte sett till hur HV vill spela hockey, när man väl spelar den hockey som Lindbom vill så gör man det skitbra, och där ser man att det inte är nåt fel på spelideen, snarare kontinuteten att göra det match efter match. i detta fall tror jag rätt väg att gå är att byta ut ett gäng spelare och värva in lite spets för att få igång målproduktionen, när den kommer igång kommer laget att avancera spelmässigt och bygga upp självförtroendet igen vilket verkar ligga i botten.

Att byta tränartrio mitt under säsongen är nog det sämsta man kan göra, saker ska ändras, det tar tid, förluster radas upp ännu snabbare, sen är vi helt plötsligt kvalredo istället och får möta allsvenska lag. Nä behåll tränarna säsongen ut, stärk upp laget spelarmässigt så får vi se hur långt det räcker, tar vi oss upp i topp 6 när det ska summeras och går bra i slutspelet ser jag gärna en fortsättning av Lindbom & CO
men hamnar vi 8-14 trots invärvad spets då är det nog dags att tänka nytt och plocka in nåt redan mot slutet av säsongen som kan vända skeppet och bygga om inför nästa säsong.

HV har haft en förbannat mycket spetts i flera säsonger. Skulle du säga att Jakob Lilja eller Daniel Brodin är mer spetts än Tedenby, Wännström, etc.?
Tränarna har misshandlat en förbannat lång tid nu. Det är helt klart fel på kravställningen och spelsystemet.

Läste just ditt inlägg i den andra tråden. Plocka in 2 första kedjeforwards och 1 back i Lehtonens kaliber skulle i runda slängar kosta 2 mille per månad med avgifter. Dvs 16 miljoner till slutet av säsongen i bara löner. Sen behövs de dessutom säkert köpas loss från sina nuvarande kontrakt. Lägg till 15 miljoner till.

Så din strategi skulle typ kosta hela klubbens egna kapital. GRATTIS!

Angående den intervju med Lindbon som kan läsas i matchtråden:

Fan vad jag hatar folk som inte är ödmjuka. Ni andra här på forumet har fått er beskärda del av min kritik när ni tondövt hävdar det ena eller det andra i förenklade argument, men fan det smärtar extra mycket när man hör floskler och skit från Lindbom som:

Vafan? Var finns ödmjukheten inför möjligheten att man faktiskt inte vet allt bäst? Kan det kanske finnas andra som med ett mer helikoptriskt perspektiv faktiskt kan se och identifiera saker som man själv inte kan för att man är mitt i epicentret av stormen?

Det är självklart att man skall tro på sig själv och det man gör, Fergie hade många mediokra år innan han blev den demontränare han var, men ni som läst hans memoarer ser en man som var ödmjuk inför sitt eget tillkortakommande och slumpen, när det kommer till framgång.

Jag har tidigare funnit Lindbom ödmjuk, men det var i framgång. Nu är det motgång och snaran dras åt. Då krävs det i min värld att man blir mer ödmjuk, inte mindre.

Nu skall jag ödmjukt tillägga att jag inte själv talat med Lindbom utan läser och ser bara vad som syns i media, så kanske är detta fake news som bara haft som syfte att lyfta fram en dålig bild.

Lindbom: Det är läge att insupa situationen. Du kan PM:a mig när som helst :wink:

När man tittar på presskonferenserna efter matcherna där Lindbom är med så måste jag ju säga att han ger ett ytterst nervöst intryck varje gång han får ordet. Den enda tränaren som håller i pappret och tittar ner på texten och vill inte ha ögonkontakt. Han lägger ner pappret men måste ändå vara på och pilla lite på det. Har även uppmärksammat den här nervösa tonen i rösten vid en del inslag när han ska försöka peppa grabbarna innan matcher. Har nämt det tidigare att jag själv inte hade gått igång på hans sätt att snacka, detta kan ju också påverka spelarna.
Sen måste jag ju också skriva att helvete va tama Jönköpingsjournalisterna är mot Lindbom, Hult mm
Har nog aldrig läst eller hört nåt reportage där någon vågar ställa dom väggen lite?
Rädda för att inte få hänga runt i Kinnarps och vara kompis med spelare ledare mm
Våga för helvete ställa lite obekväma frågor, det är ju sånt man som supporter vill ha reda på och inte en massa floskler!

Dagens uttagning visar på Lindboms inkompetens, avgå

Tror du fortfarande att vi kommer bli ett topplag?
Jag har väntat o väntat men hur länge tycker du man ska vänta?
Att vi kan spela bra enstaka matcher håller inte och jag vidhåller att vi inte är bättre än Allsvenska topplagen! Men du kanske ser annat som inte jag ser!

Nä eftersom vi inte som jag skrev börjat göra mål än. Bi gör på tok för lite mål.
Men visst du får gärna tycka att vi är sämre än topplagen i allsvenskan. Men jag tycker inte det.
Verkar som du inte sett hv när dom är som bäst? Vi är för ojämna de är felet.

Jag har precis lyssnat på presskonferensen i Skellefteå. Tycker faktiskt Lindbom var riktigt stukad och nästan uppgiven. Energilös. Frågan är hur länge han står pall. Blir faktiskt inte förvånad om han väljer att kliva av självmant. Snart. Det i sig är lite skrämmande om man då sätter Lillis Lund som headcoach i stället. Det vore verkligen inte bra. Tror att nya röster skulle lösa många knutar.

Såg den nu också. Sjukt att man inte en lördagkväll kan koppla bort HV lite men mår ju så risigt utav detta och blir ju någon typ utav bearbetning o hålla sig uppdaterad.

Lindbom såg väldigt nere ut på presskonferensen. Han känner nog pressen. Lindbom kommer alltid vara en HV-legend oavsett hur detta slutar och man hade önskat läget vore annorlunda. Men kanske bättre kliva av självmant ändå? Aja vi får lita på att Hult o Co vet vad dom gör, trots allt väldigt enkelt för oss vid sidan om att sitta o peka finger och “veta bäst”, vara efterkloka osv.
I grund o botten är det klart att dessa gubbar har gedigen hockeykunskap. Vi ska ändå inte glömma att dessa personer var ledare vid senaste guldet och då var dom väldigt hyllade. Så jävla bedrövliga har dom nog knappast blivit, möjligen att man blivit sönderlästa och inte lyckats hitta motmedel mot det dvs inte lyckats förnya sig. Hmmm.

Jag tror att Lindbom kommer att bli ihågkommen mer som tränaren som tog HV ur SHL än hjälten som gjorde målet som gav klubben dess första SM-guld.

Han saknar förmågan att leda laget, han saknar förmågan att få laget att lyfta och vända trenden, mem allvarligast av allt - han saknar förmågan att inse det själv. Han menar på fullaste allvar att det är otur(!!!) som är anledningen till nuvarande situation! Herregud! Det är ju bara någon med ett ekonomiskt egenintresse som skulle kunna påstå något sådant!

Någon måste plocka bort honom från tränaruppdraget. Men vem skulle det vara? Otroligt sorgligt att se vad HV har blivit.

Jag älskar HV. Det är en stor del av mitt liv. Men jag kan inte stå bakom det som sker. Mitt hjärta blöder över vad som tillåts ske i denna min barndoms, ungdoms och vuxna livs källa till glädje! Aldrig förr har läget utifrån förutsättningarna varit så illa som nu. Och då ställer sig denne man och skyller på OTUR!!! Han måste plockas bort. Handgripligen om så krävs!!!

Håller till viss del med. Vissa enskilda spelare är grovt överskattade. Men att HV som trupp räknat, alltså spelare för spelare, skulle vara sämre än t ex Malmö tycker jag inte. Kanske på målvaktssidan, men inte i övrigt. Ledarna kan inte få spelarna att blomma ut och ta klivet, eller ansvaret som krävs och förväntas. Och det är lagledningens största problem. Vem har blivit bättre av att komma till HV?

Alltid tyckt att han känns så himla osäker och saknar pondus. Flackar med blicken och kollar gärna ner i bordet/sina papper. Lätt autistisk nästan.

Hur ska han då kunna stå i ett omklädningsrum och injuta mod? Alla dessa “karaktärer” behöver tydligt och strukturerat lederskap. Får dem det?

Detta har varit min känsla från början. Lindbom känns verkligen inte den som ger Breveheart-talet i paus eller som alla spelare vill ge 110% för byte efter byte. Han känns som en mysig farbror som det är roligt att leka lite ishockey med på kvällarna…

Ett fruktansvärt personangrepp på Johan Lindbom.
Att han framstår som “lätt autistisk nästan”,
Det finns tydligen ingen hejd på elakheterna,
hånet och de grova förolämpningarna mot hans person.

Och mest skrämmande är att så många verkar tycka
att det är helt ok.

Jag tycker folk ska dra sig lite för att anklaga Lindboms ledarskap innan man själv fått erfara det. Det är mycket gnäll om att han står med händerna i byxfickorna och Rahm får coacha i matchen. Det kan vara så enkelt att Rahm är mycket duktigare på just detta än Lindbom och därför låter Lindbom Rahm sköta de bitarna. Det är att vara rent prestigelös från Lindboms sida och det tycker jag är en bra egenskap hos en ledare.

Han skall dock bli ihågkommen som en Kung oavsett, hjälten från 95!!

Ett antagande. Knappast ett personangrepp och inte heller elakt

Nu får han åka hem och mysa på heltid. Det tror jag blir bäst för alla parter.