Tråden om Leise/Boba

Här har vi en snubbe som också borde få kritik med tanke på att det klagats på att lagets sportpsykolog inte är utbildad psykolog utan psykoterapeut.

Leise är utbildad ekonom, hans arbetserfarenhet innan han började i Malmö 2023 är 1 år på Jysk och 1 år som säljare. Snubben som ligger bakom alla HVs värvningar och analyser är alltså en ekonom som är Malmö supporter och råkade fastna lite extra i att kolla på siffrorna. Vad är det som säger att hans analyser är bättre än våra hobbyanalyser här på forumet som kollar på xG? Uppenbarligen har det han analyserat från förra årets trupp och värvningarna det lett till varit helt fel!

1 gillning

Visst.
Men den där köper jag inte riktigt.
Det är de som ska sortera och filtrera det som kommer från datafolket och scouter som fallerat.
Björn som har det jobbet.
Ingen annan.

Vad menar du att Leises uppgift är?

Att ta fram den typen av spelare som hans chef ber om.
Det har han ju gjort.
Inte hans fel att Chefen är ute och cyklar.

1 gillning

Okej, förstår din tanke men håller inte riktigt med.
Om hela det här snacket från BL och Leise om att jobba datadrivet ska hålla så kan man ju inte utgå från att BL bara ber om en spelare på känsla, det måste ju finnas någon data bakom det som Leise tagit fram.

Jag menar det kan ju inte vara så svårt att kolla på laget vi byggt och jämföra med FHC, FBK, SAIK etc och se skillnader.

Lyssnar man dessutom på intervjuer med Leise så ska han ju dessutom vara och säga till om vilka spelare/kedjor som funkar bra tillsammans t.ex.

Jag tycker Leise liknar AB mer och mer, duktig på att snacka men har ingenting att tillföra denna föreningen

Jag lyssnade tidigare på en podd / intervju med Leise och fick stort förtroende för honom. (ursäkta att jag åter tjatar om denna podd för er som läst det förr)

Naturligtvis kan jag ha fel , men jag tyckte mig höra en verkligt kompetent person.

Hur som helst - nu svingas det åt alla håll - Anna-Lena, Liljander, Leise, AB , pp-tränare , Ang etc etc

Det är ju förståeligt när det går dåligt men man måste ändå ta en sak i taget, realistiskt sett kan man inte byta ut alla .

Man får fokusera på en sak i taget och då ligger Leise långt, långt ned på MIN lista över de jag vill byta ut.

Att bara känna att resultatet är dåligt och därför ska alla bytas blir bara dumt - så är det inte - även i lag som går rent skit finns det ju guldklimpar och bra personer - och Leise tror jag inte är ett problem

Jag är mer för att fokusera på ett problem i taget, det största, och ta det i den ordningen, så skulle jag göra …

5 gillningar

Hade Leises excel-spelare tänkt som vinnare hade vi inte haft den här diskussionen.

Varför gör de inte det? Går det inte att se i excel?

They don’t excel :upside_down_face: (utmärker sig inte…)

1 gillning

Jag kan förstå att folk som spelar hockey kan bli provocerade att det överhuvudtaget finns folk som kan excel i organisationen - de vill ta ut dem på isen och ge dem en rejäl omgång , men i en framgångsrik organisation så finns ju olika roller, den som är analytiker ska inte in och slåss i motståndarbåset :slight_smile:

Skämt åsido så behövs väl många olika typer av människor i en framgångsrik organisation … även en person som är analytiker och jobbar med statistiken.

HV är ett helt team och man har inte fått till helheten

Jag tänker att HV är lite som en boxare som fått höra att det är bra att slå mycket så man slår hela tiden med samma intensitet, men motsåndaren väntar tills HV slagit sig trött, är lite smartare och väntar in rätt läge med lite timing och PANG så åker både AB och HV i golvet …

Jag tycker HV spelar lite osmart i viktiga lägen och nu är det som att man hektiskt jagar poängen och är stressade vilket blir en ytterligare svaghet

2 gillningar

Förstå mig rätt, det är inte Leises kompetens eller arbete jag kritiserar utan att man verkar tro att de underliggande siffrorna i ett excel-ark också säger något om ”personen hockeyspelaren”.

Jag hoppas att HV förstått det som alla organisationer borde förstå.

Att statistik är alltid bara ett stöd till den egentliga verksamheten.

Ibland kan den vara ett fantastiskt bra stöd och ibland ger den inte lika mycket hjälp av men den kan aldrig ersätta verksamhets-kunskapen.

Sen har man ju problemet att när alla använder statistik så minskar ju fördelen.

I början , moneyball-eran var det som att tälja guld med kniv men nu använder väl nästan alla det där sportlogic osv

2 gillningar

Undra vad nästa stora grej blir? Hade ju varit kul om vi hade ett team med lite nya visioner, nya sätt att gå tillväga för att bygga ett lag.

Ja, jag tror fortfarande det finns massor av taktiska grejer, hur lagen spelar är nog inte optimerat,…inte i något lag, men HV ligger nog definitivt långt ned på den listan.

Risk-reward etc.

Från JPs intervju med Stillman:

Kommer du vara ensam att ta över hans jobb eller kommer ni att fördela det på fler personer?

– Det är jag och Linus (Leise, analytiker). Han kommer att hjälpa mig så vi får slå våra kloka huvuden ihop.

Helt plötsligt har en egenlärd “analytiker” blivit GM😂

4 gillningar

Skrämmande läsning. Leise verkar ju vara en katastrof inom sitt område precis som sina polare på de andra positionerna inom HV.

Den där Boba vad gör han egentligen? Han kom väl i någon form av paket deal från AIK så att vi kunde locka till oss den där unga, lovande, kravställande vinnartränaren som gillar att pläj döjty.

Sparka Leise och Boba!

1 gillning

" develop a complete theoretical foundation that involves everything from building the roster, valuing players, practicing, scouting opponents, optimizing line ups and of course how to take on games. To accomplish these challenges, we make use of self-developed statistical models."

Slut med analysera och påverka träningarna ser det ut som. One small step…

2 gillningar

Lika bra att sparka alla i organisationen och låta Leise göra allt! Han kan ju allting!!!

4 gillningar

Well.
2025 borde man inte ens ha en självlärd analytiker, knappt en riktig en heller.
AI finns som lätt slår honom och andra på fingrarna.
Finns redan verktyg i mängder, exempel:
https://medium.com/@dev-Oscar-checklive/the-ai-coach-how-artificial-intelligence-is-changing-nhl-tactics-in-real-time-1c5cb9f0ddef

Kanske Blomman har nåt sånt på paddan har tittar mycket på?

Edit: Större chans han får uppdatering från läktaren som silats genom Leises egensnickrade statistikmodeller. För hade “nya datadrivna” HV böjat använda AI aktivt så hade vi väl fått höra om det?

2 gillningar

Det där är ju ganska naivt. Självklart använder alla analytiker AI i sitt dagliga arbete på olika sätt.
Då kan vi ju också ta bort alla coacher på bänken och ställa en dator där.

1 gillning

AI är bättre ju mer begränsade uppgifter man tränar den för och tilldelar den.

Schack är ett väldigt begränsat spel och det var sådana områden som först erövrades.

För programmering som fortfarande är ett relativt begränsat område så fungerar AI bäst när man ger den snäva ramar. Den är inte alls så kreativ att hitta på egna saker - så där slår människan fortfarande den på fingrarna med hästlängder vad gäller kreativitet.
Man använder den ofta att avlasta rutinuppgifter, få svar på frågor om saker man inte kan eller glömt etc.

När det gäller nytänkade att “nu vill jag skapa en app som gör ditt eller datt är fortfarande” människan överlägsen att komma på idéer till sånt - och ger man den en för stor uppgift fallerar den ofta.

Jag skulle vilja argumentera att så är fallet även inom ishockey som är ett ännu bredare område med massor av “parametrar”. Är den inte tränad att ta hänsyn till en viss parameter så skiter den fullständigt i den grejen. Däremot kan den ju säkert ge väldigt bra stöd för coachingen likt i den väldigt intressanta artikeln som jackass2 levererade - ge information att ta hänsyn till.

AI är ett bra stöd som kommer bli bättre och bättre men den kan förstås inte fullt ut ersätta människans inom ishockey-coachingen heller.

PS Sen huruvida man behöver en analytiker med analys som fokus - kanske inte, men man behöver i så fall andra personer som är bra på att ta till sig och analysera information och se mönster och ändra spelet efter motståndarna etc. Se svagheter hos motståndarna och även vara anpassningsbara under själva matcherna.

3 gillningar