Det handlar ju inte enbart av avsaknad av mandat.
Hela hans tf-roll är ju bara ett litet avlastnings-gig, innan han skall få sin nybilsdoftande roll framgent. Varför skall han stöta sig med någon, innan han cementerat rumpan i sin nya roll. Kanske är den inte ens definierad ännu* vilket ytterligare minskar motivationen att kritisera något, ty det kanske sågar av ens framtida gren man sitter på.
*(detta tror jag inte på dock, jag tror det är kristallklart redan nu vad för roll han skall ha, men beroende på serietillhörighet så kommer den innehålla olika mycket, gissar jag, så man kan behålla plausible deniability, och “ljuger” inte när man säger att rollen ännu inte är definierad)
Förstår att han inte kan eller vill stöta sig med någon. Men för HV71 bästa så hade det vart bra. Men oavsett så är det ändå ALI i spetsen som bestämt att man ska köra Anton oavsett om det blir i botten.
Ändå har hon uttalat sig att vi ska spela SHL nästa säsong. Hur undrar jag!
Hult var absolut ersättaren jag ville ha in. Men inte nu, inte på det här sättet. Hult är och har alltid varit väldigt lojal HV. Det är uppenbarligen ett stort problem.
Rollen han fick är ju som förvaltare den här säsongen, så han kan väl inte göra mycket mer än sitt bästa på en redan utstakad väg.
Får han däremot KD-rollen tycker jag att man kan förvänta sig mer drastiska åtgärder. Skulle han ha tackat ja till den rollen utan att få ett ordentligt mandat från styrelsen, då är hans lojalitet, som du skriver, ett stort problem.
Johan Hult känns som en bra och lojal kille. Men inte den där som pekar med hela handen. Svårt att se honom gå in och ställa krav. Han är nog bara jäkligt glad att han fått komma tillbaka. I potten ligger en större roll. Jag får känslan av att han rättat in sig i ledet från dag ett och köpt in på styrelsens planer.
Man kan absolut förvalta det som är. Men man behöver inte gå in och tokhylla allt och alla som han gjort så här inledningsvis. Då målar man nämligen in sig i ett hörn och ser rätt dum ut den dag man ska ta det där tyngre beslutet. Och av den enkla anledningen tror jag inte Hult har någon som helst ambition att röra runt i grytan.
Han vill komma in och vara positiv. Därför målar han inte sig i ett hörn.
Det är nämligen så att i svenne-sverige så skall man vara positiv, inte realist (eller gud förbjude, pessimist/negativ), om man vill vara en i gänget. Det och morgonpigg. Annars ses man på som en förrädare, en icke-svenne. Då platsar man inte i denna extrem-etno-homo-klubb som Sverige är.
Diskussion från vardagen i generell usel verksamhet:
Svenne: Varför är du så neggig? Jag: för jag ser massor med grejer som är apdåliga och som borde ligga i allas intresse att fixa. Svenne - stirrande med tom blick: ööööh? Varför är du så neggig?
Är inte det bara en annan variant av att en sportchef utåt har 100% förtroende för tränaren tills det en dag är 0?
Han kanske har varit positiv i överkant, men om han ändå inte har mandat att förändra så är väl positivitet en av få saker han kan bidra med till laget just nu.