Åh du milde… vi toppar lönelistan och ligger sist i tabellen. Kent det här är inte ett bra betyg!
Enda nubben-värvningen jag kan komma på som är värvning med fingertoppskänsla är Lenc, som blivit bättre och bättre ju mer han spelat i SHL trots att han spelar i HV.
Och Strålman då, den har ju fallit ut väldigt väl.
Annars är det som du säger värvningar som alla sportchefer hade koll på och som kostar därefter.
Och frågan är om det är en Nubben-värvning, eller om det var Frölunda som ringde och erbjöd honom - som Rögle gjorde med OSL.
Du menar Radan Lenc, den 32-åriga OS landslagstjecken som spelade i KHL och redan var scoutad och klar av Frölunda som togs in som tänkt producerande spelare på ett 1års kontrakt. Men som inte levererade och lämnades på läktaren i Scandinavium? Som sedan plockades upp av HV i november 2022 då vi i panik, letade efter allt som hade en spets efter att ha ställt ett HA-lag på isen? För den värvningen var både dyr och hyffsat förutsägbar. Den enda skillnaden är att Nubben gav ett 2års kontrakt direkt.
Ska man hänvisa till Kents “fingertoppskänsla” tittar man på spelare han har trott ska leverera i SHL:
Wetserlund, Stakkestad, Strandell, Tikka, Maalahti, och Brattström mfl. Dessa var reletivt oprövade namn som Nubben trodde på och plockade in och gav upp till 3 års kontrakt baserat på känsla.
Ja, det är den Lenc jag pratar om, känner inte till nån annan Lenc. Enda värvningen jag kan komma på som haft något bättre utfall än förväntat. Vet inte vad din poäng är exakt. Är helt enig med att det har varit väldigt dåligt utfall annars.
Sen har vi ju lagt enorma summor på spelare och ledare som sparkats för att det blev tokfel från början och det ser ju ut att fortsätta nu.
Ja, det där är rätt märkliga värvningar. Alltså, jag hade fattat om man värvat en eller två av dom på “prov”, på ett år. Men som sagt, ta in hel bunt oprövade kort på längre kontrakt. Faktiskt helt vansinnigt. Sen får man iofs inte glömma att HV nuförtiden är värdelösa på att utveckla spelare. Stakkestad och Strandell var på papperet spännande unga spelare, men som aldrig kommer ta nästa kliv här.
Liten korrigering.
Dekman, vad jag tror du menar år att vi är dåliga på atg få in egna spelare i vår seniorhockey?
Vi har ju bra J-verksamhet.
Min poäng är att vi måste bli av med Nubben.
Jag tror inte du behöver försöka övertyga nån om att vi behöver bli av med nubben. 100% av alla HV fans vill bli av med nubben.
Det är inte forummet som jag försöker övertyga
Så att ingen missförstår mig så är jag alltså inte för att ha kvar Kent. De bra spelare som jag anser att han värvat och där vi inte värvade liknande namn och spelartyper på Hults tid är Kaski, Ortio, Shore, Lenc och Laleggia. AP20 räknar jag inte in här då han förmodligen hade kommit till HV oavsett sportchef.
Undra hur ofta spelare går dit de får bäst betalt. Med tanke på att vi enligt Madhawk har seriens dyraste trupp är det inte så konstigt att spelare väljer att komma hit. Frågan är snarare vilken sportchef som INTE skulle lyckas värva med den budgeten.
Jag har ofta varit inne på det, spelarbudgeten bör spegla placering.
Kan variera absolut men att att alltid ligga topptre i ligan över kostnad per poäng är inte hållbart och visar bara på inkompetens.
Både Hult och Nubben är helt bedrövliga just där, katastrof. Nubben solklar etta förra och denna säsongen.
Jag är 100% säker på att ex Lejacques skulle gjort ett bättre jobb än Nubben och Hult, helt seriöst.
Klart alla agenter kontaktar HV först, bäst betalt och förhållandevis kravlöst.
Men som spelare tar du en stor risk. Även om man får bra betalt så vill man ju inte att karriären ska förstöras vilken den ofta gör som spelare i HV eftersom alla blir klappkassa i HV. Så bra betalt på kort sikt men på lång sikt kan det vara katastrof.
Det är väl o andra sidan inget utländska spelare har så bra koll på?
Åter till ämnet
Läser gamla intervjuer med Nubben.
När de gick upp med Timrå sitter han och säger att de har ett bra lag och att de siktar på play in. Precis som i HV. Efter säsongen kommer efterhandskonstruktionerna, precis som i HV. Det är svårt att vara nykomling, man har lite tid och så vidare. Allt går igen. Lovar guld och gröna skogar, sen står man inte för det man lovat.
Jag tror helt ärligt inte Nubben är så utstuderad att han medvetet försöker hitta bortförklaringar eller rädda sitt eget skinn. Jag tror helt enkelt det bara är så att han får tunnelseende. Gårdagen finns inte, det är rakt fram, tuta och kör som gäller, tid för reflektion finns inte.
Kanske inte den bästa egenskapen om man ska vara sportchef… Men det är ju inte Nubbens fel i sådana fall. Felet ligger hos de som tog in honom till HV, utan att reflektera över det han gjort tidigare. Felet ligger hos de som fortsätter låta honom hållas.
Jag börjar allt mer misstänka att Norberg faktiskt är ”hockeyblind”. Alltså tondöv fast hockey. Men duktig med människor, social, trevlig och med förkärlek till att göra en bra deal (vilket sido-business var det han hade innan HV nu igen?).
Så de extremt underliga värvningarna kan vara en effekt av att han ganska lätt kan bli manipulerad av spelares agenter. ”Hörde att du var ute efter en bra center? Då har en toppenkille för dig här i Finland. Landslagsmässig. Han är exklusivt beredd att gå till HV i tre år för X kronor.”
Och dealen är toppen. Han tittar på någon video med spelaren. Han identifierar att japp spelaren står på skridsko och spelar hockey (på samma sätt som att en tondöv identifierar att japp, de spelar musik)
I intervjuer inför säsonger återger han sedan det agenterna sagt till honom. Och efter säsongen när kritik kommer har han inte förmågan att förklara vad som gått fel hockeymässigt utan har andra typer av bortförklaringar.
Oberoende vem som blir sportchef framöver så skulle man önska att det inrättas ett mindre sportråd på 2-3 personer som inte är involverad i ledning eller viktiga uppgifter i klubben och som jobbar med lite scouting, förslag och rådgivning samt få ett ord när långa och/eller dyra kontakt skall skrivas.
I de flesta rimliga (lite större) organisationer är flera personer alltid inblandande i anställningar
Tänk om han kunde ta en hint av Wilander som föregått med gott exempel.