Tråden om SC Kent Norberg

Precis som du skriver. Oavsett vad som är sanning om lönebudgetens storlek, bonusar eller inte, så ligger HV absolut top 3/top 4. Och får ut så lite för pengarna, om det nu är 60 milj, 65 milj eller något annat.

I JP-intervjun säger Nubben tre viktiga, centrala saker rörande budgeten:

a) 70 milj kronor stämmer inte, men vi har en hög budget
b) vi har inte fått ut det sportsligt
c) det är ytterst mitt ansvar

Efter dagens match ska han ta hand om sig själv enligt intervjun. Egentligen några bra dagar för självrannsakan och eftertanke och fundera på punkterna a b och c. Det enda självklara han borde komma fram till är att han misslyckats så med sitt uppdrag att han säger upp sig.

5 gillningar

Så är det väl, jag kan inte säga att jag vet alla mail han får. Att döma av artikeln tänkte jag bara att jag hoppas att folk inte skriver mail med en aggressiv ton.

1 gillning

Med tanke på vad som ibland skrivs här på forumet i affekt under matcherna, kan jag tänka mig att han får en del mail som skrivits under ölbärsens påverkan.

3 gillningar

Tänkte lite så.

SKJUT BARA

Du menar UT väll?:slightly_smiling_face:

:moneybag::moneybag::moneybag: 70 miljonersmannen! :moneybag::moneybag::moneybag:

“Allt jag gör måste jag ha ett godkännande av styrelsen på”
Citat från Nubben i JP.

Funderat en del på det där och på hur sjukt det är att det är så det fungerar i HV71. Verkligen extremt förvånande även om det gäller HV där allt verkar vara möjligt.

Vi har alltså en sportchef som inte får ta några beslut överhuvudtaget i princip. Kan det vara så att styrelsen och Lindbom är ansvariga till stor del även för lagbygget? Alla ansvariga, ingen ansvarig, modellen som gäller.

Lekkerimäki vill Nubben ha in, styrelsen säger Nej, förläng med Foppa istället. Lekkerimäki ska till NHL om något år medan Foppa blir kvar så två år på honom. Kan det gå till så?

Stakkestad vill Nubben ha in och det blir vilda diskussioner i styrelsen om hans roll i laget och spelstil. Styrelsen kan inte enas och omröstning sker där ordförandens röst avgör och Stakkestad kommer till HV71. Typ så kanske det gått till?

Nubben vill ha kvar Challe Berglund som ass men styrelsen vill ha in Johan Davidsson. Poppis bland fansen vilket är väldigt viktigt. Nubben körs över igen.

Hur är det ens möjligt att i en förening ha en styrelse som ska godkänna varje beslut en sportchef funderar på? Sitter ju inte precis en massa hockeyexperter där tror jag förutom tf ordf som nu agerar och värvar spelare och ledare och som verkar kunna allting.

Jag tycker situationen är så absurd och undrar hur man ens kan komma på något sådant. En sportchef ska ju få en budget och en målsättning och sen få agera fritt inom det, allt annat är ju vansinne och HV71 galet.

Du har enorma 70 miljoner till ditt förfogande och målsättningen är topp tre och SM final. Minimum som gäller är topp sex och semifinal. Typ så bör det gå till. Tydligt och klart och allt ansvar ligger hos sportchefen. Nu verkar det som om styrelsen och Lindbom är lika ansvariga.

Kanske därför Nubben inte fått sparken ännu då han inte har satt ihop laget efter eget huvud? Kanske därför Lindbom var så säker på att vi skulle bli riktigt, riktigt bra denna säsongen? Han och styrelsen har varit med och petat i detaljer och godkänt allting som värvats men också då även sagt Nej till en hel del troligen.

Klart styrelsen kan och ska säga sitt om det är något kontroversiellt det handlar om. Värvning från KHL och liknande. Att behöva ha godkännande från styrelsen på om ex Strandell ska värvas eller inte är verkligen galenskap de luxe.

Man skulle ju inte bli chockad om styrelsen också ska godkänna varje laguttagning och petning inför varje match och även välja målvakt. Jag tror inte det faktiskt men jag skulle inte trilla av stolen om ex tf ordf och styrelsen styr även detta.

1 gillning

Pinsamt och ovärdigt. Avgå.

Där är ju sporten helt unik andra branscher, det enda som räknas är resultaten.

Jag har förstått det som att pga av att laget iår inte presterat som tänkt så har styrelsen koll på nubbens värvningar nu. Inte att det haft det tidigare.

1 gillning

Det styrelsen sysslar med underminerar Nubben totalt och gör inte hans jobb lättare.
Väldigt typiskt byråkratiskt och hierarkiskt. Micromanaging.

Design by committee har aldrig funkat i något sammanhang eller gett bra resultat.
Det blir bara pannkaka när ingen kan vara den som sätter upp riktlinjerna och jobbar utifrån det.

Vem är det som äger och driver sportfrågorna nu kan man ju undra?
Är det Nubben eller är det kollektivet nu och vad har styrelsen för meriter av det där?
Och vem bär ansvaret när det inte blir bra? Som jag sagt tidigare så gömmer sig nu alla bakom varandra och kollektivet – men om det är så, så ska ALLA avgå. Ingen ska komma undan genom att skylla ifrån sig.

(Bristen på) ledarskap liknar ingenting jag har sett förr. Sällan sett ett så misskött företag eller förening.

Nu tycker jag att vi ska skiljas med Nubben efter säsongen vad som än händer, men det styrelsen håller på med är skrattretande, och mycket av den irritation jag kände mot Nubben tidigare har nu börjat riktas mot tf AD och resterande styrelse.

3 gillningar

Tror det är som i alla företag/föreningar nubben har vida överskridigt budget och då går det via styrelsen så om nubben gjort ett gott jobb från början så hade inte styrelsen brytt sig.

Han nämner ju detta i kontexten om de 70 miljonerna och lagbygget i stort så tror det ska tolkas om allting han gör och då gjort men visst kan tolkas olika. Borde varit tydligare i så fall.

Blir ju ett konstigt försvar om det bara handlar om någon månad sedan. Har ju inte så mycket med problemet att göra då. Typ godkänna Sissons och Dichow. Går man över budget så är ju det inget konstigt att få OK från en styrelse.

Får han inte göra förlängningar av kontrakt exempelvis utan att styrelsen ska neka eller godkänna så är det ju absurt. Nu verkar det som om styrelsen ska godkänna allt han gör.

Har man noll förtroende för sin sportchef så är det väl en självklarhet att sparka honom direkt. Detta är ju nästan mobbning kan jag tycka och pinsamt att ha kvar någon som man har noll förtroende för.

Det är ju samma sak som om en huvudtränare ska ha OK på sina laguttagningar och målvaktsval. Det är ju en huvuduppgift för en HC att sköta och besluta om.

En sportchefs uppgift är ju att bygga lag, förlänga kontrakt och signa eller sparka spelare.

Hur kan en styrelse blanda sig i detta om man har förtroende för sportchefen? För mig finns bara två lägen, förtroende eller inte förtroende. Vara kvar och sköta sitt jobb eller entledigas.

3 gillningar

Det blir ju så svårt att tolka intervjusvar när det aldrig ställs de uppföljande frågorna man vill ha. Hur svårt är det att fråga om han verkligen menar allt, och hur länge det har varit så? Nu tolkar jag det på samma sätt som du, men det låter ändå otroligt.

Han hade kunnat mena det på nivån att inför säsongen så meddelar han styrelsen att han vill han gå in med X antal forwards och Y backar, och lägga sig 10% under budgeten för att ha marginal om något intressant (ny OSL-situation till exempel) dyker upp. Då skulle styrelsen kunna nicka lite och humma instämmande. Det är ju inte direkt så att alla Nubbens idéer tas upp för omröstning i styrelsen.

Ingen har skrivit här på 4 dagar, så jag tänkte att det är dags för det återigen.

AVGÅ!

5 gillningar

Nubben sa i en intervju att han trodde han skulle få sparken om laget låg på kvalplats.

Jag tror inte Nubben är dum. Jag tror han är minst lika förvånad som oss av att han har sitt jobb kvar.

5 gillningar

Med den pengasäck som Nubben har till sitt förfogande så hade nog samtliga här inne fått ett bättre resultat…

2 gillningar

Transferfönstret är stängt för denna säsongen…. Kan man inte bara meddela att nubben får gå…

Han har försökt få sparken sedan dag 1 så han kan flytta hem…