Klart att alla värvningar inte lyckas men den backsidan borde han ändå klurat ut att den inte skulle hålla. Sen ska en bra sportchef och tränare kunna hitta och utveckla spelare. Det har ju inte heller lyckats. Sen är ju frågan hur många spelare i årets trupp Nubben är skyldig till. Rätt mkt bottenskrap sen förra säsongen som ev blev kontrakterade innan Nubben tillträdde.
Håller med att Hult, trots forumets vilda protester skulle fortsatt med Johan Hult. Och sagt detta hela tiden.
Nu har vi Kent Norberg oavsett vad vi båda eller vad andra tycker(ogillar slangnamn dessutom, ‘I am too old for this shit’ )
Att Hv71 entledigar eller rent av sparkar Kent i detta läge finns inte på HV kartan.
Verkar som att du missat en del av diskussionen inför säsongen.
Visst, vissa trodde av oförklarliga skäl att Vigneault var en spelare för en toppkedja. Men det var väldigt delade åsikter här. Jag och många fler ifrågasatte värvningen om det var tänkt som en toppvärvning.
Det diskuterades även huruvida det var klokt att gå in med en trupp som till större del utgjordes av allsvenska spelare. Detta med tanke på hur det gick för Timrå ifjol. Undertecknad visade även på siffror hur allsvenska spelare tenderar att prestera, siffror som tydligt pekar på att steget mellan allsvenskan och SHL är större än vad man tror. Nubben sa ju dessutom själv att han lärt sig av sina misstag från Timrå ifjol.
Ja, vissa trodde på fullaste allvar att det här laget skulle kunna utmana om guld. Men det fanns även en stor del som satte stora frågetecken kring Nubbens lagbygge. Så ja, vi var ett gäng som redan inför säsongen menade att Nubben kunnat göra en massa saker annorlunda.
Jag kan hålla med om att det finns spelare som underpresterar. Men den större delen levererar exakt i nivå med vad man förväntat sig. De försöker, men kan inte bättre.
Med andra ord. Nubben har egentligen bara satt ihop ett Timrå 21/22 fast med större budget.
Jag tyckte det var jättespännande med Petersson och Tedenfart. Det skall erkännas. Ingen av dessa spelare leder en kedja har det visat sig. Detta visste vi om Tedenfart men att Petersson var så svag utan en bra omgivning, det var nyheter för mig. Detta skall dock en bra SC veta om, och åtgärda genom att ge killen det stöd som behövs för att lyckas. Annars är man en misslyckad chef. Det gäller i hela världen, inte bara inom sporten.
Jag trodde i min enfald att man gjort bra värvningar med både Boedker (ty med så mkt rutin måste det finnas nått där), med Miele (har tidigare erfarenhet av SHL samt C i USA, samt vafan… hopp?) sedan oxå med Nätinen (finne är alltid finne, spelat i landslag, etc, hopp!).
Det jag ser nu är bara ett försök av Kent att försöka släta över en HA-uppställning med “blandade små-meriter”. Dvs han ser ut att ha gjort video-jugge-värvningar på eliteprospects.com utan klar tanke om hur detta skall sitta ihop. Det tog inte jättelång tid efter truppen var satt (vilket den aldrig var då vi aldrig fick sista backen), som folk här började inse att “lagbygget” hade mycket mer att önska. Så nej, det är fiasko på Kents insats så här långt. Dagens utlåning ligger i linje med fiasko, åtminstone på ytan, så som vi ser den nu.
Jag skulle bli väldigt förvånad om Kent får napp på något annan än chicken wings på Hooters, under hans innevarande nöjesresa.
förövrigt är ugglan ovan en bra karikatyr över Kent. Precis så ser jag han framför mig när han förtvivlat klickar sig vidare på eliteprospects…
Vi får verkligen inte glömma coachernas roll gällande årets trupp, finns ingen chans att Nubben kört detta solo på något sätt.
Vigneault är jag ganska säker på att coacherna ville ha och såg honom som en andracenter.
Backsidan tror jag också de var nöjda med förutom att det sket sig med Strålman / Holm och att vi saknade en förstaback som i stort sett var klar. Jag tror att de, coacherna, gillar och uppskattar de som är kvar från allsvenskan, även Torp och Glad.
Bengtsson och Westerlund däremot tror jag mer får läggas på Nubbben. Är ju också petade av coacherna vilket jag kan tycka är märkligt många gånger.
Stor del i årets utfall har ju också Hult som lyckades förlänga alldeles för många spelare med kontrakt även i SHL vilket påverkat årets trupp.
Tedenby och Petersson var det nog press att få tillbaka även om jag personligen inte haft något emot om vi inte lagt sådana pengar och långt kontrakt på Tedenby, oavsett vem som betalar. Dessa två var nog något Nubben var tvungen att ta in.
Sen att Miele, Bödker och Nättinen blivit floppar är ju skit men där tror jag coacherna varit all in med dessa värvningar.
Sen har vi detaljen att det inte är Nubben som valt Samuelsson som HC vilket är en viktig detalj i allting och hur vi utnyttjar truppen och vad vi får ut av de olika spelarna.
Hittills är det knappt godkänt för Nubben men alldeles för tidigt att dra några definitiva slutsatser enligt mig.
Mycket möjligt att Nubben visar sig vara en flopp, en ny Hult, men kan inte bedömas ännu enligt mig då det är för mycket som gått snett som inte han allena kan lastas för.
Nästa säsong blir måttstocken om vi lyckas med bedriften att hänga kvar i SHL denna säsongen.
Nubben snackade om att det skulle hända grejer under uppehållet! Men inget händer! Precis ingenting!
Wilander säger att man inte vinner på att mest pengar på banken! Låt Nubben hosta upp slantar för spelare som krävs för att vi ska vända på detta då! Eller klarar Nubben inte heller av att lyfta HV71?
När han va i Timrå hittade han ändå guldkorn som gjorde succé. Men finns ingen i dagens Hv som gjort succé förutom Hansson men han är ju inte värvad för att göra poäng!
Elvenes, Bødker, Vigneault, Bengtsson, Westerlund, Nättinen, Miele osv… En tanke gällande bygget är att det är precis som den berömda “legolådan” om man är kreativ går det att hitta på lite vad som helst. Men omöjligt att skapa något utifrån en beskrivning då det alltid SAKNAS delar…
Så oavsett vad du plockar hur Nubbens fingertoppskänslesprötlåda kommer du aldrig få ihop det… iaf just nu…
Kent Nubben har ju onekligen lyckats otroligt bra med sitt lagbygge i timrå inför denna säsongen .
Endast 1-2 spelare är ju värvade av deras nya sportchef kapanen.
Då frågar jag expertisen här inne magnusb mfl :
Hur bedömer ni utifrån en titt på HV kontra timrås trupper vilken är dyrast ?
Jag skulle säga att HVs målvakts och backsida är dyrare men att forwards hyffsat jämt.
Kanske att HV är liiiiite men inte mycket dyrare ?
Jag skulle tippa att HV sitter med lite dyrare trupp än Timrå. Men Timrå fick ju bingo med Lander, Pettersson, Wedin, Dahlen, (Pääjärvi) på samma bräde. Att ha en första center som Lander tar vilket lag som helst till toppen. Han är på tok för bra för SHL, så även Dahlen.
Att kalla det Nubbens förtjänst att dessa 4 (5, pääjärvi kom med Kapanen) kom hem är väll sanning med modifikation. De hade spelat i Timrå även om de haft Bengtzén eller Hult varit sportchef. Förutom dem så är väll Timrå inte jätteskräckinjagande.
Men här ser man vikten av att ha en bra ungdomsverksamhet som producerar topp-spelare som sedan kan komma tillbaka och vara bärande.
Fem år med Wedin och Pettersson är för mycket enligt mig. Hade hellre tagit 5 år med DAhlen och Lander i så fall. För långa kontrakt med bra spelare (men inte absoluta topp spelare). Pettersson är gränsfall kanske. Men Wedin är det inte, det såg vi i HV. Betala höga löner med 5 år för en sådan spelare är en stor risk enligt mig.
Även straffsparkar ska sättas. Så det ska Nubben ha cred för i fallet Timrå. Men som sagt. Det rör sig om straffsparkar. På samma sätt som det är en straffspark att få hem Tedenby och Petersson. Men visst, jobbet ska göras…
Håller med magnusb om Petersson och Wedin, i synnerhet Wedin, om att fem år är alldeles för mycket. Stort risktagande.
Jobbet ska göras och man ska komma överens ekononiskt.
Nubben vet föemodligen exakt på kronan vad han ska erbjuda med sin långa erfarenhet . inte som hult och ger axel holmström och linus fröberg drömkontrakt som stollen hult gjorde.
Se slog mig just.
Hult pratade alltid om rätt karaktär - och värvade sedan spelare med tveksam karaktär.
Däremot verkar Nubben ha värvat karaktär rakt igenom. Otroligt vad alla (inkl. stjärnorna) i laget kämpar i defensiven oavsett läge i matcherna. Så även när det gick tyngre. Ingen som hänger med huvudet eller visar missnöje. Ser mycket bra ut.
Att de skrivs lite längre kontrakt nu beror på att klubbarna kommer få mer pengar av cmore och då är många rädda lönerna kommer sticka. Så därför skrivs de lite längre kontrakt nu. Detta trodde i alla fall Sanny.
Att Strålman är typ klar till nästa år är ju ingen skräll, det har ju typ Nubben nästan själv hintat.