Man kan väl inte säga att Nubben misskött sitt jobb. Han har gjort det han trott på och visst, en del har blivit fel. Men, “har man haft örat mot rälsen”, och dessutom deltagit på medlemsmötet i höstas, framgår det ju klart att Nubben är inte ensam skyldig.
Enligt AD, har ingen spelare värvats utan godkännande av styrelsen. Tränarna har fått säga sitt. Tidigare KD, Lindbom har gått in med “veto”. Nubben ville t ex fortsätta med Challe Berglund men Lindbom sa nej.
Och detta är HVs stora problem. I en någorlunda linjär organisation, måste var och en fatta sina beslut och stå för dem. När alla, till synes, verkar lägga sig i andras förehavanden så kan man ju undra vem man ska ställa till ansvar. Vem ska man hänga när det går åt helvete.
Och vem skall hålla i bilan när alla är involverade?
Lite kan jag känna att Nubben fått, och får, mycket skit som han trots allt inte är värd. Med det sagt…han borde aldrig fått bli SC i HV.
Var Tedenby mot Nubbens vilja med?
Om det du och Zico skriver stämmer vilket det säkert gör finns ingen anledning att misstro någon av er så måste väl Lindbom ut med huvudet före illa kvickt…?
Om ni som fans har koll på detta så har ju sponsorer koll och andra inom föreningen koll.
Det är inte Nubben som är det största problemet i Hv71. Vi måste inse detta.
Så länge Lindbom är kvar i föreningen så kommer det inte bli någon ändring.
Nubben som varit bakbunden sen dag 1 och fått utstå så mycket skit när det är Lindbom som skulle hade 80% av den dyngan.
Han har fått mail som tycker att han ska stå på sig.
Säsongen ska nu utvärderas och så.
Lättad och jätteskönt att det är över.
Försökt göra sitt bästa men blivit fel på vägen.
Inte roligt med banderollerna, var förberedd på dem men inte roligt.
Han vet att många vill att han ska sparkas.
Han tycker det varit en fruktansvärd sits att gå från sveriges säkraste sportchefsjobb till HV jobbet.
Han kommer inte att sluta självmant. Finns mycket att göra i HV och potential i laget.
Han kommer inte att skylla på folk, det är inte hans grej.
Det sista understryker väl bara att han inte fått sköta sitt jobb självständigt utan att han haft någon som lagt sig i men som han han inte vill skylla på.
Jag tror såhär.
Nubben hade inte gjort ett bra jobb om han hade fått sköta det som brukligt är efter eget huvud.
Däremot tror jag att resultatet hade blivit bättre än vad som blivit nu om han fått sköta allt efter eget huvud.
Jag tror att vi hamnat på en Play In plats om han fått sköta jobbet själv, min gissning.
För mig är tiotusenkronorsfrågan vem som bestämmer vilket spelsätt HV71 ska ha? Och hur funkar det sen? Får Kent direktiven att: “vi kommer dumpa mycket puck i kortsargen och du ska värva spelare som kan det, och några som kan jaga efter pucken ibland. Vi kommer vara mycket på utsidan så det är bra med några individuellt skickliga spelare som kan sätta pucken de gånger vi får en farlig chans.” Ursäkta om jag raljerar, men jag har i två års tid hävdat att lagbygget, spelare för spelare ser ok ut. Att Nubben har fått in nyförvärv som faktiskt är bra namn.
Sen är det inte min kompetens att bedöma spelidé, men även jag med mina begränsade hockeykunskaper såg att vi hamnade på utsidan och till och med blev utägda av IKO, i kvalet om att vara minst sämst, i att skapa farliga målchanser. Det tror jag inte att sportchefen ensam bestämmer hur det ska spelas utan som flera är inne på, där måste jag Johan, Johan och Per titta på sin trupp och lyfta ur styrkorna ur det manskapet. Och tvinga in spelare i ett spelsätt om det behövs.
För att vara riktigt elak. Tedenby ramlar mycket, ge honom direktiv att åka in på mål och ramla där, istället för vid planket där det blir ofarligt. En liggande spelare i slottet kan bidra till mer. Jag vill minnas att vi såg Törngren göra en sån grej. När han inte fick sitt spel med fart att funka gick han in och blev något form av mini-Homer framför målet när det som bäst behövdes.
Eller är det just det som kritiken mot Kent handlar om, att de spelarna inte finns? Som kommer med viss tyngd och fart och går direkt på mål?
Mycket lösa tankar, och jag är inte en av dem som mailade Nubben. Men jag kan hålla med om att den kritiken har varit enkelspårig. Sen tror jag på att om laget får ett år till på sig kommer det sammansvetsas. Spelare kommer växa och några bra tillskott kan (tillsammans med bättre grundträning och spelidé) göra att vi är någon helt annanstans nästa säsongsslut.
Oavsett om Lindbom sa nej till Challe. Det var Nubbens idé att ta in en dokumenterat orutinerad och misslyckad coach som Montén.
Oavsett om Nubben inte ville ha in Tedenby. Ursäktar det alla hans floppvärvningar från Finland, och alla andra kontrakt han tvingats bryta?
Fakta är att Nubben är slut. Inget av hans sju senaste SHL-trupper han har fått bygga har tagit sig till slutspel. Då snackar vi tre olika föreningar, tre olika kulturer med tre helt olika förutsättningar.
Av dessa sju trupper har fem fått kvala, två har åkt ur. Och den gemensamma nämnaren är alltså Nubben.
Att Lindbom skulle haft ett finger med i spelet talar inte för Nubbens sak. Det talar snarare för det Zico är inne på. Att HV är en jäkla röra där det är svårt att peka ut vem som har ansvar för vad. Men det ursäktar inte Nubben och hans resultat.
Nubben skulle aldrig ha värvats och han ska naturligtvis inte heller vara kvar. Det ska inte Lindbom heller.
Är det Lindboms fel att nästan samtliga spelare underpresterat så grovt som dom gjort hela säsongen? Kan köpa att spelsättet Lindbom vill spela inte passa laget men en spelare på individnivå är så dålig är jag tveksam om.
Och 10.000 kronors frågan. Vem tar dom sportsliga besluten?
Finns säkert en osexig kombo till alla 100 problem som finns i klubben men nånstans måste man ju hitta ormboet.
I en intervju i JP för ett tag sedan, sa t o m Andreas Davidsson att Nubben ville ha Challe Berglund som assisterande…så det kan man nog slå fast att det var Challe Nubben ville gå på.
Tog in Sveriges sämsta tränare, inga centrar i laget (Nubben såg Tikka, Lindbäck och Stakkestad som dugliga centrar i shl), ingen andramålvakt, nedgradering av backsidan, Önerud fick inte ens ett tryout (!) kontrakt utan det berodde på skada på Hansson - det var Nubbens prestation inför förra säsongen.
Lägg till svindyra och långa kontrakt. Att han värvat och sparkat utan att spelare fått chansen. Förstört all möjlighet till kontinuitet och att bygga lagkänsla. Solkat vårt rykte då vi inte håller vad vi lovar spelare.
Nubben gör skada varje dag på jobbet. Om vi inte kan bli av med löneposten kan han få omplaceras efter förhandling med facket. Föreslår då en administrativ kontorstjänst som ska utföras på plats i Garden så han inte kan prokrastinera och jobba med sitt navelludd.
Oavsett hur så är vi nog alla överens om att både Nubben och Lindbom bör entledigas snarast möjligt.
Att Nubben inte kan ta beslut rörande hans direkta arbetsuppgifter själv, eller att Lindbom tillåts skylla på allt och alla andra i tid och otid säger väldigt mycket om vilken röra vi har i organisationen.
Nubben tar iaf ofta emot skiten oavsett om det ligger på hans bord, eller någon annans, vilket ju ger någon form av heder mitt i allt hymlande.
Alldeles för mycket beslut tas endera på väldigt lösa grunder, alternativt genom att låta sig känslostyras. Det blir felsbeslut på felbeslut och det måste vara slut med det nu.
Min poäng är att Lindbom måste bort först. Han har orsakat mycket mer skada än Nubben. Han är skyldig till det mesta av våra problem, direkt eller indirekt.
Utan hans inblandning hade Nubben gjort ett bättre jobb. Jag tror ändå att det hade varit ett för dåligt jobb.
Nubben borde aldrig hamnat i HV.
Jag tycker att Nubben ska bort 100%.
Jag tycker också att Lindbom ska bort 100%.
Allt annat än att båda ryker är skadligt för HV71. Helt ologiskt och helt fel i så fall.
Sparkar vi Nubben och behåller Lindbom då är det ett stort misstag.
Misstaget är då inte att Nubben i så fall får sparken.