Ska AIK rycka i Videll ännu en gång eller vart kommer han hamna?
aftonbladet.se/sportbladet/h … 5996489.ab
Tycker det är pinsamt tyst kring AIKs förfarande med Beech. Helt plötsligt är det tydligen okej att signa korttidskontrakt så länge spelaren inte är från NHL?
Tidigare har ju hockeyligan gnällt på korttidskontrakt i stort för att det förstört ligan, och att nhlspelare inte ska vara ett undantag från den regeln, men det var tydligen bara en list för att förhindra nhlspelare i elitserien? För jag har inte hört en suck från Hockeyligan om att AIK tagit in Beech på match till match och nu vecko-kontrakt? Jag har varit emot korttidskontrakt med lockoutade spelare från början, men det här förfarandet Hockeyligan nu visat sig hålla på med är riktigt pinsamt.
Det har väl varit solklart hela tiden att att regeln om korttidskontrakt endast gällt för NHL spelare? Man har sagt att man inte vill ha några NHL spelare om dom inte kan stanna hela säsongen. Punkt. Skulle NHL ställas in så blir det väl fritt fram?
Korttidskontrakt har man ju alltid fått signa.
Det har absolut inte varit solklart ett av de stora argumenten mot nhlspelare har varit att “kontrakt ska signas och ämnas att fullföjas tills slutet på säsongen, skador undantaget.”.
Ja helt klart är att Hockeyligan är lite luddiga i sina bedömningar. Ett korttids kontrakt borde ju också stängas för alla. Inte bara NHL spelare. Då tänker jag på KHL framför allt. Där har man inte haft samma bedömning och på den frågan varför man särskiljer ligor besvarar dom inte.
Kris Beech är väl visserligen i AIK vecka för vecka nu då de har haft rätt så stora skadeproblem och sjukdomar i laget. Frågan är hur han hanteras när laget år påfyllt igen.
Modo stoppade ju Steen, kanske en manöver för att blidka Hockeyligan men ändå. Man sa att han var ersättare för Påhlsson och så fort han kom tillbaka så stoppades Steen. Man höll visserligen det löftet.
Det vore väl bäst för alla att de kunde sätta det på pränt vilka ligor man inte vill ska ingå i att vara förbjudna för korttidskontrakt. Ja nu är det väl bara NHL men det vore ju bra då om de kunde sätta ner foten och säga varför inte fler ligor ingår där eller är det enbart för att det är lockout i NHL. Vad händer om det skulle bli en lockut i KHL??
Aik har ju inte uttalat tagit in Beech som ersättare för skadade spelare, även om de lätt kunnat göra det.
Men ja, jag tycker det är larvigt. Jag är emot att se lockoutspelare i elitserien om de inte stannar säsongen ut, och knappt då egentligen, men ser faktiskt ingen som helst logik i att andra korttidskontrakt accepteras medan just nhlspelare är bannade. Då förstår jag mycket mer kritiken som framförs.
Så som jag ser det så finns det en stor anledning till att just lockoutade spelare stoppas, och det är för att dom i de flesta fall kostar så oerhört mycket mer än vad dom smakar. Visst, man kan anse att det borde vara upp till var och en av klubbarna att hantera sin egna ekonomi, men det gjorde man förra lockouten och vi ser ju hur det slutade. Flertalet klubbar som fick stora ekonomiska bekymmer.
Men hockeyligan kan inte gå ut och säga att klubbarna är oförmögna att hantera sin egna ekonomi och då får man gå runt det och hindra korttidskontrakt på nhl spelarna istället.
En annan sak är att man nog helt enkelt inte ville hamna i en situation där klubbarna signar på sig flera lockoutade spelare för att sedan förlora dessa om nhl skulle starta någon månad senare vilket skulle skapa en jävla obalans i hela ekosystemet och de spelare som blir utanför måste spela någon annanstans osv. Vilket i slutändan kan leda till väldigt negativa konsekvenser i framtiden för svensk hockey.
Nu ser det ju ut som att nhl säsongen blir inställd helt och man i efterhand kanske tänkt fel på vissa plan. Men det visste man ju inte då.
Jag tycker man gjort rätt i att värna om sin egna liga och spelare framför att ta in legoknecktar på dyra kontrakt på obestämd tid.
jag tycker som sagt också att idén är rätt, att försöka undvika lockoutspelare i elitserien just pga att det blir obalans i serien, blir lite ploj över säsongen, samt ekonomin. Men att stoppa JUST lockoutspelare tycker jag är sjukt faktiskt. Då förstår jag att folk blir sura. Ser faktiskt inte varför det skulle vara bättre att Beech spelar två månader i Aik än att Duchesne gjorde det i Frölunda om ingen av dom ändå ämnar spela säsongen ut.
expressen.se/sport/hockey/el … nfor-2013/
Klubbarnas nyårslöften för det nya året, lägg märke till vad Luleås vice ordförande svarar ang vad som varit mindre bra hittils:
“Möjligen att det hade varit mer publik. Gärna fullsatt varje gång. Jag är inte besviken, jag har förståelse för det, men självklart önskar jag att det skulle vara mycket folk.”
Det kan ju bero på att de inte vill se sitt hemmalag spela köttmur och tråkhockey med bara 1 eller 2 gjorda mål/match framåt (jag räknar inte matcherna mot Brynäs och HV71 då detta förmodligen bara var tillfälligheter dvs kvällar när allt går in)
De går på matchen får att få se mål och underhållande spel och den som påstår att Luleå spelar rolig hockey kan inte ha mycket kunskap om hockey, sedan är nog inte passionen så himla stor som de påstår där uppe. Inte ens den första kvarten mot AIK förra året var det fullsatt i COOP, och de kan inte skylla på kylan för det var inte något problem när man mötte DIF 2011 under samma tidsperiod
Ja frågan är väl om HV spelar speciellt attraktivare hockey än vissa lag just nu?
Laget gör dåligt med mål och verkar ha satt upp en mur där bak just nu men tyvärr så är PP totalt ute ur spår.
Luleå kom ju över sin bastanta hållning och smällde på med lite mål. Se på Brynäs som också haft svårt med fabrikatonen emellanåt. Men helt klart är att det är riktigt tråkig hockey i årets elitserie. Alltför få mål.
Kan tycka att det är väldigt konstigt av en sportchef, direktör eller tränare att säga att man bör spela mer frejdig hockey i elitserien för att det ska bli mer attraktivt att titta på hockey. Majoriteten av lagen kommer inte kunna locka till sig stjärnor då det finns konkurrens både från väst och öst och det medför till att de flesta lagen kommer spela defensivt och spela att hålla nere siffrorna - då har de ju större chans att få med sig poäng ju längre matchen sträcker sig. Defensiva duktiga backar kommer vi alltid kunna locka till elitserien då KHL inte prioritera dessa spetskompetenser.
Inför denna säsong kortade man ner ytan bakom målen och det skulle bidra till fler mål då spelaren troddes skulle få mer yta i offensiv blå och därmed skapa fler målchanser. En ganska konstig åtgärd som definitivt inte har funkat.
En åtgärd som skulle funka inför nästa säsong är att minska målvakternas skydd och kanske göra målen lite lite större. En mindre rink är det absolut bästa alternativet men det kommer ju gubbarna i förbundet aldrig rösta igenom…
expressen.se/sport/hockey/el … -lagga-av/
tur inte vi tog honom och vilket tungt avbräck för AIK
Lite synd om honom är det ändå. Säkert byggt upp en förhoppning att detta skulle funka. Men men. Stackars lilla AIK som säkert byggt upp mkt och hoppats på honom dådet såg så bra ut. Nu får Beech dra större lass
Vad fort det kan gå, spelklar och sedan avslutad karriär, surt.
Trist som fan med Huselius. En favoritspelare, helt klart… Skulle gärna sett honom någon säsong i ES!
Läser och har sett Johan Anderssons sänkning utav Ladislav Nagy. Inte vacker precis. Fick ingen utvisning under matchen men har blivit anmäld i efter hand. Är det ngn som har koll på om han varit avstängd tidigare i år? I så fall så ska väl avstängningen bli längre?
expressen.se/sport/hockey/el … l-kanal-5/
slutspelet i Kanal 5 igen efter två års frånvaro
och/eller i Kanal 9. aftonbladet.se/sportbladet/s … 6042623.ab
Huselius kan få ny karriär. Som expert på TV4!!
aftonbladet.se/sportbladet/t … 6040459.ab