Kan det bli så att någon av centrarna i FBK tröttnar och vill lämna pga bristande speltid?
Tveksamt va? De lär vara rejält införstådda med deras konkurrenssituation när man sätter kråkan på kontraktet. Med det sagt, inte mig emot om någon av dem vill flytta på sig framåt hösten och Jönköping är en intressant destination…
Det var lite så jag tänkte
sen är väl t.ex Joel Kellman ingen Karlstadssnubbe som väl kanske inte har samma lojalitet mot Färjestad så han nöjer sig med att vara fjärdecenter.
Jag har kikat på övriga trupper i SHL, jämfört med HV71 och ställt mig frågan om jag skulle vilja byta vår trupp mot deras. En frågeställning som ändå har gjort mig aningen lugnare. Visst det finns lag, t.ex Färjestad, Skellefteå, Frölunda och Rögle, som är flera klasser över det laget vi besitter (på pappret) men det finns även ett antal lag som ser riktigt risiga ut.
Brynäs lag är väldigt “HA-betonat”. Visst finns det en handfull starka namn men även om alla dessa faller väl ut (vilket jag inte tror) så saknar de bredden. Deras backsida skrämmer ingen. Utöver Djoos så ser det väldigt blekt ut. Framåt är det mycket mellanmjölk. Mycket press ligger på trion Johan Larsson, Oskar Lindblom och Jakob Silfverberg. Bakom dessa tre så finns det inte mycket att hurra för. Det är även tre spelare som har sina bästa år bakom sig. Nej tack till att byta med vår trupp.
Malmö har återigen en budgettrupp. Målvaktsparet Langhamer och Marmelind som väldigt “hit-or-miss”. Baksidan kryllar av utländska namn som inte direkt imponerar. Möjligen att Robin Salo och Lassi Thomson kan vara bra men det är ändå relativt osäkra kort (även om Robin tidigare gjort det bra i SHL). Många breddspelare på forwardssidan. Inget lag jag hade velat byta med HV71.
MoDo hade nästan maximal utdelning förra säsongen vad gäller deras HA-spelare. Har inte adderat alltför mycket spännande. Visst de har fått in Jesper Olofsson men samtidigt tappat Dickinson, vilket var en av SHL’s mest underskattade spelare förra säsongen. Jag har svårt att se att MoDo ska placera sig framför oss med det laget så nej tack även där till ett byte.
Timrå och Örebro har bättre toppar på forwardssidan än oss men inga jättestark backsidor. Örebro måste få full utdelning på Patrik Puistola och Karlkvist annars när deras lilla “hela havet stormar-känsla” fortsätta. Timrå ser jag ändå som lite vassare än oss men har en känsla av att de kommer floppa i år.
Mest spännande lag har nog faktiskt Luleå. De har ganska många “darkhorses” i sitt lag. Slår det väl ut är de mycket väl top4 men kan även bli fokus på play in-platserna istället. Tror dock på det förstnämnda.
Kontentan är att jag ändå placerar oss som 10:e lag just nu vilket, sett till gångna säsonger, känns ganska bra.
Håller inte med om att tex Örebro har bättre toppar. De har Karlkvist som är grym i pp men sen finns det inte tok mkt. Samma med Timrå inte mkt alls komma med offensivt. Tycker Hv gått om rätt många lag. Jag har Hv som 8 just nu.
Modo är dock ett LAG som jag gärna inte underskattar galet bra tränare med ett grymt bra grundspel.
Örebro och Malmö kvalar.
Timrå har Jonathan Dahlén, Anton Lander, Anton Wedin och Emil Pettersson som enligt mig är spets i SHL. Jag hade även inkluderat Oliver Kapanen i den skaran men nu verkar det, som jag förstår det, som att han åker över till Nordamerika. Förutsätter att man siktar på att hitta en ny toppspelare för att ersätta han. Timrå lär ställa upp med två vassa första kedjor men bakom där så är det lite tveksamt.
Det går absolut att argumentera för att Örebro inte har bättre toppar än HV71. Dom kommer gå hårt på Karlkvist, Puistola, Leino, Björninen och troligen även Milton Oscarson. Deras stora uppsida är målvaktssidan, även om. Enroth inte längre är på samma nivå som för ett par år sedan. Får Örebro en svajig start så tror jag, likt du, att det blir kval för dom. Annars kan nog Brynäs ligga lite risigt till. En skada på Djoos så lär de få stora problem. De har dock en liten fördel rent ekonomiskt/möjlighet att plocka in förstärkningar (jämfört med t.ex Örebro och Malmö). Malmö lär få kvala.
Håller med dig ang. de fem lagen som kan sluta bakom oss, har faktiskt samma känsla som du ang. Timrå. Det enda jag inte håller med om är att Frölundas lag är flera klasser över vårat. Tycker Frölunda ser väldigt baktunga ut, grym målvakt och fin backsida men deras forwardssida är lite som vår tycker jag. Av de forwards som är kvar sen förra året var det bara Friberg som stack ut med 40+ poäng, därefter är det 22p och nedåt. De har många om och men som måste falla väl ut.
Hur hungrig är Ruohomaa ett år till? Fixar Ruotsalainen SHL direkt? Hur är Rydahl efter skadan? Tar alla unga de steg man räknar med?
Bor strax utanför Göteborg så naturligt så har man fått några vänner som håller på det där laget, och de är lite oroliga faktiskt. Inte för kval kanske, men över att hamna i play-in eller ingenmansland.
Ludvig persson klar för Brynäs målvaktsparet känns väldigt klent
Här blir jag nyfiken…
Flera trupper där som inte ska va bättre än våran enligt många av er. Vi har en trupp som är i stort sett densamma som förra säsongen och ändå har vi tagit såna stora steg enl dig och flera andra. Hur tog vi dom stegen?
Hur blev vår backsida så mycket bättre? Är väl bara Engsund som tillkommit som faktiskt förändrar den? Alsing är ju inte bättre än Nardella och Nyberg är marginellt bättre än Maalahti.
Det är så många här inne som använder sig av glädjekalkyler sett till hur vårt lag bör prestera och jag blir förundrad. Man glömmer helt uppenbart jättesnabbt hur extremt bedrövliga vi va i vinter och nu ska vi göra om det… med en nästan helt identisk trupp.
Vi sitter alltså och drar slutsatsen att alla andra på undre halvan ska bli sämre helt enkelt?
Nyberg marginellt bättre än Kalle? Haha såg du nån match Linköping spelade förra året? Såg du något byte Kalle gjorde i hv tröjan?
Kan inte tala för alla men för min del är det att det var en väldigt tydlig underprestation i förhållande till spelarmaterial. Fanns flera spelare man såg hade mer i sig många stunder men det var svårt att hitta en jämnhet i den otydligheten som var. Tänker på spelare som OSL, Brännström, Lenc m.fl. Tror även Borgström har ännu mer i sig. Hoppas tydlighet och kravställan från ledningen får fler spelare att få ut en högre nivå.
Sen har vi det horribla bortaspelet som var ett mysterium jag tror kommer bli klart bättre. Mycket sämre kan det inte bli iallafall. Skulle vi haft samma poängsnitt totalt som vi hade på hemmais förra året hade vi varit topp 6. Bara vi höjer bortaspelet till en acceptabel nivå, behöver inte ens vara så mycket så tycker jag vi ska ha några lag till bakom oss i år jämfört med förra säsongen.
Tycker även det känns bättre att vi startar med en stabilare centersida, vi hade inte Shore i starten ifjol.
Allt ovanstående i kombination med att jag tycker Örebro, Malmö och Modo känns svagare och Brynäs är ganska allsvenskt betonad utöver förstakedja och första backpar gör att jag tror vi kan klara en play-in plats iallafall.
Ja * 2
Du tror ju seriöst Nyberg kommer att komma in och dominera blålinjen.
Jag har sett Nyberg spela på plats under 1,5 säsong i Brynäs och vet att hans spel i LHC va högst mediokert fram tills efter jul i vintras.
Han gjorde en jättebra avslutning på serien, det håller jag med om. Det förändrar dock inte min bild av att han va klart sämst i ett dåligt Brynäs när han spelade där.
Maalahti va bra den säsongen han kom till oss med, han gjorde en bra avslutning på serien och va ruskigt stabil. Sen va han allt annat än just det. Vad jag vill säga? Spelare kan prestera stort under korta perioder men allt som oftast återgår de till de normala efter peaken.
Dominera blålinjen haha , absolut inte. Vart får du att tro/tycka att jag menar de? Inget i de jag skrev tyder på att jag tror de…
Orkar inte diskutera med dig mer om något.
För mig är han som absolut bäst en 7a i ett lag som vill spela i SHL. Motbevisar han mig står jag längst fram och lyfter på hatten och hyllar.
@powerplay du behöver inte skriva ”haha” i varenda diskussion för att belysa din ståndpunkt, den framgår ändå men blir lite mer sympatisk och mindre dryg utan ”haha”.
Nyberg är en av de största frågetecknen på länge. Han hade en tillfällig peak under slutet av förra säsongen och har aldrig tidigare spelat så bra, så mycket talar för att han återgår till det normala igen och isf är han ett av våra svagaste kort.
Ne men någon kan väl ändå inte påvisa att jag skriver något som jag absolut inte gjort?
Tolkar du min mening med att Nyberg ska dansa på blå och dominera?
Jag tycker att @bardown sa det ganska bra. Det är egentligen en kombination av flera faktorer. Dels så underpresterade en rad framstående spelare förra säsongen. Möjligt att jag är alldeles för optimistisk men jag har svårt att se att alla dessa spelarna återigen ska spela så långt under deras kapacitet. Någon kommer så klart göra det men jag är ganska övertygad om att vi kommer se bättre/stabilare prestationer från spelare så som Brännström, OSL, Lenc och Borgström. Dels på grund av personliga faktorer men även med hjälp av ett bättre fungerande spelsystem. Vi hade rent krasst kunnat slänga in McDavid förra säsongen och fått han att se ut som en medioker SHL-spelare. Sen förväntar jag mig även en positiv utveckling på spelare som Fransson, OFM och Träff. Framförallt de två förstnämnda. Även Sjöholm borde kunna prestera bättre (gick från landslagsspelare till “HA-klass” förra säsongen). Sen förstår jag såklart att det inte finns några garantier att spelsystemet klaffar, att spelare steppar upp och att saker och ting blir bättre men kollar man på varje individ och dess kapacitet/vad de normalt presterar och sedan jämför med andra lag och deras spelare så tycker jag inte att vi är sämre.
Vi har ett marginellt bättre lag men framförallt så tycker jag att många andra lag har försämrats. Du kan omöjligt se på Brynäs och Malmös trupper och säga att de ser bättre ut än vår? MoDo tycker jag är ganska likartade jämfört med förra säsongen men presterade enligt mig lite bättre än vad de borde/förväntat förra säsongen. Örebro är i en liten minikris och är kanske det laget som har försämrats mest om man jämför med den gångna säsongen. De ser inte alls bra ut på pappret och får de en skada på Karlkvist, eller att Puistola inte presterar som förväntat, så kommer de få stora problem. De har inte ekonomin riktigt att kunna värva tungt under säsong. Timrå har sina två topp kedjor men utöver det så skrämmer deras trupp inte någon. Jämför jag med våran backsida så tycker jag faktiskt att vi har plus på alla ovan nämnda lagen (räknar med med Seppälä). Dock väldigt marginellt.
Sen så är ju såklart allt spekulationer för vi vet faktiskt inte hur allt kommer utspela sig. Vilka lag som får ihop det, vilka spelare som höjer respektive sänker sig. Det går enbart att spekulera och killgissa just nu. Sen vet jag att du är ganska pessimistisk lagd men om du kollar på Brynäs, Malmö, MoDo, Örebro och Timrås trupp @Andersson711, vad är det som sticker ut i deras trupper som du anser är så mycket bättre än vår?
Värt att notera är att jag inte tror på några mirakel eller att vi ska vara med och slåss om top6. Målbilden och förhoppningarna är att undvika negativt kval/ha två lag bakom oss den kommande säsongen och jämför jag vår trupp med övriga lag i SHL så ser jag inte det som orealistiskt.
Nej, så tolkar jag det inte utan jag syftade endast på dina ”haha” i de konversationer du har. Det känns lite drygt och då kan det kavla upp till att man får svar som blir lika dryga tillbaka.
Låter som ett möjligt kvalpar. Visst att det brukar vara något lag som överraskar lite kanske men jag har svårt att se att Örebro inte får kvala.
Såg en video med ett experiment där personer fick jämföra hur obehagligt de tyckte att det var att hålla kvar handen i kallt vatten och majoriteten valde den gången då de höll kvar handen längre.
Förklaringen var att när de höll kvar handen längre värmdes vattnet upp vilket ledde till att de upplevde vattnet som varmare i slutet vilket resulterade i att de upplevde det som mindre obehagligt i i sin helhet då det var sista intrycket de fick.
Tänker att det är lite samma fenomen med lagbygget. Vi vann ju sista matchen mot ett allsvenskt lag. Vilket gav ett mer positivt intryck när säsongen var över. Kan det vara så?