Tråden om: SHL

Läst att det finns en grupp LHC-’supportrar’ som beter sig mindre bra emellanåt.
Vilket mottagande har de av era övriga supportrar?

1 gillning

Modo bygger bredd på baksidan. Bredd framför spets, känns lite riskabelt. Lite likt Rögle byggde förra säsongen fast ett par nivåer sämre vad gäller spelare. Jag förstår inte riktigt värvningen av Byström. Lite likt vår värvning av Nyberg. Hade kanske varit bättre att satsa lite yngre på just den positionen (5-6:e back). Modos stora fördel är ju dock Mattias Karlin som tycks kunna förvandla mediokert till succé.

Dom bygger ju exakt så som vi gör när de går på breddspåret. Ingen sticker ut, alla ska kunna bära lika istid.

Det råder väldigt delade meningar om stökgossarna på ståplats. Många tycker att de borde skärpa till sig, och det rejält, medan andra tycker att de har rätt att bete sig som de vill eftersom de sjunger, gör tifon och bidrar till föreningen.

Personligen är jag ganska neutral i frågan och förstår argumentenen från båda sidor. Från Clubens sida så har man bytt vaktbolag till kommande säsong samt fokuserat på en bättre dialog med White Lions, vilket bör minska stöket på hemmaplan. Däremot på bortaplan så kommer det med största sannolikhet att se ut som det alltid har gjort.

Bangers och pyroteknik är något jag personligen hoppas man slutar med genast eftersom det enbart förstör. Och det gäller alla klubbar.

Kovacs är tydligen muntligt överens med oss. Vi får se var det landar. Dave Gust är på både Brynäs och eventuellt Frölundas radar.

2 gillningar

Just Stefan Matteau är ett återkommande skämtobjekt hos oss. Vissa rankar honom som den sämsta värvningen i föreningens historia, och det utan konkurrens.

1 gillning

Haha, och då var han ändå en tidigare förstarunda i NHL. Hos oss fanns ju bl.a Ryan Stoa som inte blev någon stor hit. Eller ja, stor var han :stuck_out_tongue_winking_eye:

Man får inte bete sig hur man vill.

Tycker att de borde bli avstängda från att gå på hockey i all framtid. De kan sitta hemma i sina lägenheter med sina bengaler.

Angående ”det gäller alla klubbar”, är väll ingen annan supporterskara som använder det?

2 gillningar

Södertälje, Djurgården och AIK vet jag är klubbar som bränt av bengaler inne i arenan. Finns säkert fler.

2 gillningar

Nja inte direkt va. Jag tror knappast tanken är att Hugo Fransson och Victor Sjöholm ska logga lika mycket speltid som exempelvis Oscar Engsund. Vi har värvat in två backar, Engsund och Alsing, som den föregående säsongen hade mer eller mindre mest istid (Engsund hade mest, Alsing 27 sekunder mindre än ettan Caito) i Oskarshamn respektive Leksand. Det är enligt mig ganska tydligt att dessa två spelare är värvade för att logga mycket minuter, spela i utsatta situationer och leda laget.

Kollar jag på Modos backsida så har jag svårt att se någon back som ska göra detsamma. Eller ja någon kommer ju få göra det men jag ser inget självklart val. Möjligen David Bernhardt, som tidigare säsong var den enda Modo spelaren som snittade över 20 minuter/match, men jag tycker inte riktigt att man kan luta sig emot han i det avseendet att han må vara okej framåt men är ganska svajig bakåt. Inte direkt en spelare man vill ha på blålinjen när det är likaläge, eller man leder en match, med ett par minuter kvar. Nja jag vidhåller att de har mycket bredd men ingen direkt back som jag tycker sticker ut särskilt mycket.

3 gillningar

Samma problem har även Örebro , Malmö och Timrå i mina ögon.

2 gillningar

Du glömmer ändå Timrås bästa spelare ifjol, Filip Hållander. Tycker Timrå i grunden har bättre spets än HV har. I dom nedre kedjorna är det jämt skägg. Backsidan lutar åt HVs fördel, men inte med mycket. Timrå har starkare målvaktssida. Förvånansvärt många som har HV före Timrå ändå. Det skilde 27 poäng mellan lagen ifjol. Då hade Timrå häng på topp6 fram till omgång 47 ungefär.

4 gillningar

Välkommen och tack för ett fint första inlägg @Thunderstruck :+1:t2:

1 gillning

Jag har hört mycket bra om Jokinen från finnar. De tyckte han var den bästa tränaren i ligan, inte lätt att göra något med det material han hade i Jukurit. Det ska bli grymt spännande att se vad han kan få ut av Timrå.

Men det finns ju självklart en enorm osäkerhet när man kör på en utländsk tränare utan större erfarenhet från svensk hockey. Är väll typ ingen som har lyckats sen Wayne Flemming eller Timo Lahtinen.

1 gillning

Först och främst välkommen in i värmen!

Hur lagen slutade förra säsongen, och hur många poäng som skiljde lagen åt då, är ganska ointressant då det är en ny säsong, nya trupper och nya förutsättningar. Jag håller dock med dig om att Timrå har en bättre spets på forwardssidan. Framförallt en mer beprövad spets/flera säkra kort som kommer leverera. Med fullt lag tillgängligt så bör Timrå sluta högre upp i tabellen än oss. Samtidigt börjar det lite svajigt, och de får några skador på viktiga forwards, så kan det bli tufft.

Som @Magnus_b även skriver så är utländska tränare alltid en chansning. Jag har inte full koll på Olli Jokinen men vad jag läst så ska han tydligen vara ganska hårt och kräva mycket av laget. Lite samma sits som HV71 där, med undantag för att Blomman är svensk. Slår det väl ut så kan det bli kanon men klarar inte laget av att svara upp, och säsongen börjar tungt, så kan det snabbt brännas många broar med ett sånt ledarskap. Dock så har ju Timrå några “framträdande slitvargar” (tänker t.ex på Strömberg och Lander) som säkerligen kommer gå i bräschen. Nja Timrå känns som ett lag som kan ligga runt top6 om det går bra men likväl falla i tabellen ganska kraftigt om man inte får alla pusselbitar att sitta ihop. Tror dock att 7-8:e plats är ganska rimligt/troligt om man nu ska spekulera, vilket rent krasst är det ändå man kan göra vid den här tiden på året :sweat_smile:

2 gillningar

Växjö plockar in Felix Robert. En spelare som huserat i AHL och har de tre senaste säsongerna gjort exakt 34 poäng, varje säsong, i grundserien. Med det så är ytterligare ett lag fullt och efter att ha kollat runt på vad övriga klubbar värvat den sensste tiden så kan jag bara konstatera att vi nog ska vara ganska nöjda med Kero och Luoto. Även om de såklart är två osäkra kort så vimlar det av lika, om inte mer, osäkra kort i SHL i år. Vissa kommer floppa, vissa kommer bli frälsare. Hoppas att Kero och Luoto blir det sistnämnda.

3 gillningar

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Prata om det du vill tråden

Har en liten drömfinal och mardrömsfinal i SHL

Drömfinal: HV - Rögle
Mardrömsfinal: Malmö - Växjö

Vad tycker ni?

HV - Silverköping
Kross, 4-0 i matcher.
Drömmen.

HV - Silverköping
Kross, 0-4 i matcher.
Mardrömmen.

På förhand så är det en drömfinal om man inte vet hur det slutar såklart haha

Den enes dröm är den andres mardröm!

Växjö ser inte sådär jättebra ut på pappret. Men sen lär de ju vara monsterbra som vanligt och få fullträffar på sina nyförvärv ändå.