Tråden om: SHL

Optimism.
Gillas.
Önskar jag kunde känna detsamma men senaste säsongerna har satt sina spår…

Förstår dig till 100% men för mig så handlar de mycket om att om bara bortaspelet blir bättre så vinner vi väldigt mycket på de. Fått in mer rutin på backplats vilket de andra lagen under oss blivit av med eller inte fått in.

2 gillningar

Håller med i mycket.

Oerhört mycket var kattskit förra säsongen, men som du säger @powerplay, om vi får igång bortaspelet så är mycket vunnet. Det var ju trots allt den stora flaskhalsen förra året bortsett från Montén, Nubben och avsaknaden av en tydlig spelidé.

2 gillningar

’Bara’ det? :wink:

Det känns aningen naivt hela denna grejen med argumentationen om det dåliga bortaspelet. Jo vi var extremt dåliga på bortaplan. Eller så var vi helt enkelt bara så dåliga på bortaplan som facit visar medan vi kanske rentav överpresterade på hemmaplan.

Det är en ny säsong och helt nya förutsättningar. Det som finns kvar är en hel drös med spelare och det hänger mycket på att just dessa spelare höjer sig markant.

Den stora skillnaden är två nya coacher, en GM, samt en ny fystränare. Nytt spelsystem och förhoppningsvis tydligare linjer i spelet kommer göra att vi kanske kan nå ett bättre sportsligt resultat än tidigare.

Återigen, att hoppas på några dundersuccér är naivt och det är bara att hoppas att HV71 slutat snacka om ödmjukhet och istället förstått dess innebörd och vad som krävs för att på sikt kunna ta kliv mot toppen igen.

Vår räddningsplanka tror jag mer kommer vara att det finns fler lag som ser rentav dåliga ut, men glappet till topp-6 lär vara väldigt tydligt. Topp-10 är nog max vad detta lag kan nå. Betänk att vi har en SHL-oprövad HC, samt med två ass som tidigare inte rosat några större framgångar. Det är alltså dessa tre som ska få rätsida på skutan som legat på havets botten en lång tid nu.

4 gillningar

Jag tycker det ligger mycket i det powerplay skriver. Bortaspelet förra säsongen!? Sju poäng på 26 matcher är extremt. Jag vågar påstå att inget lag i SHL kommer att ta så få poäng på bortaplan i framtiden. Inte ens HV.

En liten tillbakablick och lite enkel matematik, säger att HV tagit 1,57 p i genomsnitt hemma de fyra senaste SHL-åren. Genomsnittet på bortaplan dessa fyra åren ligger på 0,93 p.

Plockar man poäng i takt med genomsnittet, kommer man att ta 41 p hemma och 24 p borta, totalt 65 p, vilket alltid räckt för att undvika kval. Jag tror själv att man kommer att spela hem 70-73 poäng och att vi hamnar nånstans på plats 9-11.

Men, men…sen kommer verkligheten där inledningsomgångarna blir jätteviktiga. Det gäller att plocka poäng direkt för att inte omgående hamna i en negativ spiral.

2 gillningar

Det enda jag får ut av ditt inlägg är att vi helt enkelt bara kommer suga på helt nya sätt. :wink:

1 gillning

Jag gick inte in mer i detalj än just grejen med bortaspelet. Jag ser positivt på nya tränarna och GM.

Absolut finns de flera saker jag drar in i min analys än bara bortaspelet.

Du behöver inte sätta ett finger på vad jag skriver och ”trycka ner” vad jag tycker.

Håller absolut med dig om att de kan vara så att bortaspelet var vårat normala och vi överpresterade på hemmaplan. Absolut. Men jag är rätt säker på att inte de var fallet.

Jag menar inget drygt eller dumt på något sett vilket du tolkat mig som innan men SJÄLVKLART är de inte bara två saker ( de jag nämnde ) som gör att jag tippar som jag gjorde.

Oj. Sakta i backarna…Som du kan se av mitt föregående inlägg så gjorde jag inte som nu, ett svar riktat direkt till dig, utan hänvisade till den allmänna diskussionen där just bortaspelet tagits upp flertalet gånger som en slags ”förklaring” till varför vi gick så dåligt ifjol. Jag ”trycker” alltså inte ner vad du tycker utan ifrågasätter en i mina ögon bristande förklaring, eller bortförklaring.

Vi spelade kass på bortaplan. Vi var bättre på hemmaplan. Helhetsmässigt: vi sög och måste bli bättre på typ allt.

2 gillningar

Typ så, typ så :smiling_face:

2 gillningar

Känner jag mitt HV rätt så kommer bortafacit bli bättre denna säsongen. Hemmafacit kommer däremot säkerligen istället bli sämre.

Status quo.

5 gillningar

Det är nog inte en så vågad gissningen - att vi inte kommer kunna slå rekord i dåligt bortaspel en gång till. Om vi ska lyckas få samma hemmafacit som förra säsongen så kräver det nog en generell lyftning som är ganska stor så det är väl kanske inte heller så troligt. Jag hoppas på markant bättre bortaspel och “normalt” hemmaspel så att vi ligger utanför kvalspel när det börjar dra ihop sig i vår.

1 gillning

Inte status quo, men likväl regression to the mean :wink:

1 gillning

Sedan jag började följa hockey har det skett en rad förändringar. Då var det en huvuddomare, två poäng vid vinst, red line offside, blockering vid sargerna, touch icing, full omgång torsdagar och söndagar. Vilken regeländring eller förändring skulle ni införa om ni kunde?

Att det inte skulle vara så petigt med spelare i målgården/nuddar målvakten.

1 gillning

Att videodommarna/sekretariatet håller koll på bytena vid icing. Och att det blir 2 min utvisning om man gör ett otillåtet byte. Det skulle snabba på att få igång spelet efter icing.

3 gillningar

Ta bort 5 min Over Time och straffar i serielunken. Det är någon form av pajasunderhållning som 9 ggr av 10 avgörs av rena tillfälligheter och 1 ggr av 10 efter att någon som hållit pucken i två minuter utan att försvarande lag vågat attackera. Det är inte ishockey.

3 poäng vid seger, och en poäng till varje lag vid oavgjort efter 60 min. Det räcker så.

Måste man nödvändigtvis avgöra matcherna vore det bättre att ge lagen chans att avgöra det i Power Play. Låt först bortalaget få 2 min PP och sedan får hemmalaget 2 min PP.

3 gillningar

Tycker 3v3 har blivit för passivt och avvaktande. Kanske att man kan lägga in en regel att man inte får passa pucken bakåt över offensiv blå linje, eller ta pucken tillbaka över röd. Hade kunnat bli intressant.

3 gillningar

De har gjort så i ryska juniorligan läste jag på sociala medier.

Nu svär jag i kyrkan, men jag hade gärna sett AP hos oss i Stora Stolta (Cluben). Vi letar fortfarande spets och det verkar gå trögt med Kovacs.