Tråden om: SHL

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Prata om det du vill tråden

Sjukt med en avstängning på 4 år för kokain, är väl mer ett missbruk än prestationshöjande och avstängningen kan göra det ännu svårare att ta sig ur träsket. Gissar att det inte är shl iaf.

Inte en spelare bosatt i karlstad iallfall…

men skämt åsido: droger i hockey behöver stävjas, prestationshöjande eller inte. Det finns mängder med missbruk som gått över styr pga kravställan, dålig kultur, frånvaro av mental vård etc. Partydroger eller medikament… same shit. Detta måste vara totalförbjudet.

1 gillning

Avstängning är väl doping-relaterad eftersom han blev tagen med det i kroppen under en match, inte mellan matcher.

Tänker att ett år är nog för ett uppvaknande med möjlighet att rädda karriären. Fyra år?
Då borde karriären vara över oavsett.

Spelarfacket borde kunna driva frågan om rehabilitering tillsammans med shl.

Jag är inte säker på att man skall kunna rädda karriären om man fångas i dopingkontroll under match. IMHO
Sen kan jag inte bedöma om fyra år är rätt nivå. Men jag är inte chockad.

En annan sak om missbruk kommer fram genom förening/läkare etc. Utanför tävlingssituation. Då kan man sätta in mer vårdande straff och åtgärder. Här i detta fall har ju något fallerat.

1 gillning

fyra år känns väldigt väldigt tufft. Är inte för narkotika på något vis, men risken att saker går över styr känns större med långa avstäningar (=slut på karriären) än om man har kortare avstängning + rehabilitering + löpande kontroller.

För individen ja, men det sätter en nivå på allvaret när man har ett ordentligt straff. Nu funkar inte avskräckning linjärt, men det behöver visas att det är en viktig del av sporten och att vill man vara med i sporten, ja då får man ställa upp på dess regler.

Vad gäller rehab, som privatperson, så får den delan ansvaras för utanför sporten helt, eller delvis (beroende på avtal med förening etc).

Har nu lyssnat på alla lag på podden Rinkside. Måste ge Jonas Ragnarsson beröm för han är en av få som inte sitter och är totalt hemmablind. Var bättre gäst än jag trodde, mkt stabil 5+.

De sitter bla “fans” där som har Timrå som typ topp 6, Leksand typ topp 4-5 en LHC supporter som inte fattade ngt. Skulle ta ut deras PP men ville ej ha med Shore och Kovacs mm.

Dock kul sitta lyssna på allt.

4 gillningar

Fbk:s nya slovak, Studencic (?) lämnar OS-kvalet för att, han enligt uppgift, är missnöjd med sin roll i laget. Ingen aning om det stämmer eller inte men om det stämmer så känns det inte som en toppenkaraktär de har värvat.

2 gillningar

Hur skulle SHL se ut med en stängd serie? Obs jag skriver inte detta för att propagera för det. Det handlar om hur man skulle formera truppen, jag tänker i första hand på speltid för juniorerna. T.ex. i senaste säsongen fick H Pettersson och Träff hoppas in i en match och överraskade med bra spel, sen fick de inte vara med i nästa. Varför? Kanske man inte vågar chansa, vi riskerar ju att åka ur. I en stängd serie förmodar jag att de avhängda lagen skulle lotsa in fler juniorer, förhoppningsvis för att kanske utveckla dem till nästa säsong. Visst det är spännande (ohyggligt) med upp och nedflyttnings matcher. Men jag tror absolut att det hämmar utvecklingen för juniorerna i hela SHL.

1 gillning

Sannolikt är det så, men det är inte hela bilden.

Antalet juniorer som har en SHL-klubb som moderklubb antar jag är relativt liten.
Med en stängd liga kommer intresset för andra klubbar dala och det kommer in färre juniorer generellt.
Det är inte omöjligt att intresset dalar även för SHL-klubbarna. Vad hade HV:s publiksiffror varit i slutet av förra säsongen om alla matcher från omgång 20 vore helt oviktiga, och spelare likt i Finland börjar skeppas iväg.

Absolut, du har förmodligen helt rätt, en annan fråga är ju: vad gör vi med Hockeyallsvenskan?

1 gillning

En stängd liga kan ju också få motsatt effekt. Om man vet att man inte riskerar degradering så kan man lufta juniorer istället för att tvingas till dyra, osäkra värvningar av utländska legosoldater i mitten av säsongen.

Man kan också bygga en hemvävd stomme med samma resonemang, eftersom det ger tid att göra så. Ser man till t ex NHL så varierar det ganska kraftigt i 5-årscykler vilka lag som är i toppen och vilka som är i botten. Man får en helt annan möjlighet att bygga långsiktigt istället för att bara hålla näsan över vattenytan. Som det är i SHL nu så räcker det med en misslyckad säsong för att riskera hela klubbens ekonomi och existens.

Ett alternativ, som jag själv förordat i många år, är att utjämna de ekonomiska förutsättningarna mellan SHL och HAS. Då blir det inte en total katastrof att åka ner. Men med den fördelning som är nu så är det tyvärr det.

SHL försöker konkurrera internationellt om att vara en toppliga, men har på grund av ekonomiska anledningar varit på ett sluttande plan i 15 år. Jag tror inte att vi kommer att komma tillbaka till 90- och 00-talet, där SHL var ett självklart val för utländska spelare som hade siktet på NHL. Nu styr pengarna istället och där har SHL svårt att konkurrera.

Jag hade hellre sett att SHL begränsar antalet utländska proffs, visst det innebär förmodligen på bekostnad av kvalitet, till förmån för att vara en plantskola för svenska spelare på väg ut i den internationella seniorishockeyn. Jag tror att det behövs, för faktum är att svensk hockey har tappat ordentligt de senaste 10-15 åren. Vi har svårt att hävda oss mot länder som Lettland, Tyskland och Danmark. Detta var ju helt otänkbart om man backar 20 år.

2 gillningar

Men…då har vi ju det här med EU. De enda vi kan begränsa är väl transatlanter i så fall. Tillbaka till som det var förr. Högst två icke-eu medborgare i varje lag. Hmmm…funkar nog inte även om jag håller med.

Det var ju den begränsningen för transatlanter som gjorde att vi fick släppa Noah Welch på bekostnad av Rhett Rakhshani, sen hamnade de båda i Växjö som tog sitt första SM-guld efter att vi kört in dem på stor rink. Det kändes inte bra.

2 gillningar

Det är ju ett sätt att se det. Det går ju också att hävda att det var dåliga beslut som låg bakom det där. I de båda fallen anser jag att det var mycket olyckligt agerande av HV snarare än att regelverket var problemet. Man tar in två spelare som aldrig spelat i SHL, låter dem anpassa sig till ligan, för att sen släppa iväg dem. Dåligt tålamod eller dålig scouting? Sen finns det fler exempel än de här två. Rahimi är ytterligare ett exempel på när HV hade alldeles för dåligt tålamod. Och var han hamnade sen vet vi ju allihop.

Sen är det ganska intressant att du nämner just Växjö. Ja de tog in både NW och RR. Men hur lyckades de med det? Jo regelverket ändrades och begränsningen i antalet icke-EU-spelare slopades.

Jag vill hävda att denna regeländring banade väg för Växjös storhet, och jag tar ingenting ifrån dem för de har verkligen lyckats knyta till sig rätt spelare. Men hade de kunnat göra det på samma sätt som nykomling om regeln funnits kvar? Tror inte det. Växjös framgång vilade iaf vid den tiden väldigt mycket på importerna.

Min poäng är/var dock att det finns olika sidor av myntet och att det är den högre målsättningen med hela SHLs verksamhet som ska vara styrande.

Jag är dock inte säker på att nuvarande verksamhet är den bästa om man vill utveckla svensk hockey på internationell nivå.

SDHL visar på samma problematik. Flera av de ledande spelarna är utländska och det är viktigt för att få upp kvalitén i både spelet och ligan. Tyvärr verkar det dock inte få någon vidare effekt, med tanke på att damkronorna också har gått kräftgång och har haft svårt att ens vara i A-VM.

Jag säger inte att jag har svaret eller lösningen på det här problemet, som både herr- och damhockeyn har. Men jag tror inte på att fortsätta på det sättet man gör nu.

4 gillningar

Stark statistik.

HV gjorde det förhållandevis bra, med den sista AP-puschen.

3 gillningar

ja shitkicker jag har läst det du har skrivit tre gånger och du förklarar det helt övertygande, jag köper dit resonemang till 100%. Men jag måste lägga till att just när regeln släpptes så värvade vi Aaron Gagnon, Brett Sterling, Riley Holzapfel, Chris Campoli, och då går det sådär. Sen kommer Erik Christensen, Toni Raila och Anssi Salmela in lite senare och då har vi även William Karlsson, Patrik Carlsson och satsar på en junior från Schweitz vid namn Kavin Fiala. Aaron och Brett fick ju lämna truppen, men detta är ju importer och en laguppställning som borde kunnat matcha Växjö.

AIK - Brynäs 4-2 just nu

3 gillningar