Är väl lite andra mått på rinkarna i finland så kan ju va lite anpassningsperiod där med.
Med meriterna han har så borde han inte göra bort sig i shl tycker man.
Är väl lite andra mått på rinkarna i finland så kan ju va lite anpassningsperiod där med.
Med meriterna han har så borde han inte göra bort sig i shl tycker man.
Som jag läser det här budskapet på vägen hem från jobbet måste Sanny syfta på “en HV-tröja…” angående det bästa LHC har förfogat över?
Hv har ju länge varit känt för sina ekonomiska muskler. Och visst är man fortfarande med uppe i toppen när det gäller ekonomiska förutsättningar, men man har verkligen haft en dålig trend jämfört med de allra flesta klubbarna från 2020 och framåt. Sen dess har man blivit rejält omåkta av Skellefteå och Frölunda. Dessutom har både Växjö och Luleå närmat sig ordentligt.
Jag gjorde en liten sammanställning av hur det sett ut 2020 (källa: Här är SHL:s rikaste klubbar – så ser förutsättningarna under pandemin ut - SvenskaFans) respektive 2024:
Klubb | Eget kapital 2020 (mkr) | Eget kapital 2024 (mkr) | Skillnad |
---|---|---|---|
Färjestad | 118,9 | 158,9 | +40 |
HV71 | 56,4 | 57,8 | +1,4 |
Skellefteå | 47,5 | 74,2 | +26,7 |
Frölunda | 44,2 | 82,8 | +38,6 |
Växjö | 29,9 | 44,8 | +14,9 |
Luleå | 24,3 | 38,1 | +13,8 |
Leksand | 22,7 | 32,2 | +9,5 |
Brynäs | 16,2 | 35,6 | +19,4 |
Rögle | 10,6 | 21,7 | +10,1 |
Linköping | 9,6 | 13,1 | +3,5 |
Örebro | 7,2 | 13,0 | +4,8 |
Malmö | 2,9 | 11,7 | +8,8 |
Nu får man ju vara lite glad att de ändå har lyckats gå plus trots att klubben varit nere i Allsvenskan och vänt, men relativt sett har det kostat ganska ordentligt. Fortsätter det såhär har vi snart inte ens möjlighet att locka till oss trötta föredettingar genom att betala bäst av alla klubbar.
Med reservation för avrundningsfel (och att jag inte har orkat kolla upp Modo och Timrå). Också med reservation för att klubbarna kanske inte redovisar alla sina tillgångar på samma sätt, men så länge någon klubb inte har ändrat redovisningssätt sedan 2020 borde det i alla fall inte påverka jämförelserna över tid.
Till HV:s försvar kan man väl säga att det bara är Färjestad som över tid alltid är välskött. Andra klubbar går mer upp och ner.
Vi får vara glada över att HV är en av klubbarna som har råd att ta smällar likt de senaste åren.
Grym genomgång.
Helt klart har vi misskötts. Helt klart finns det mycket pengar i SHL. Kanske för mycket, lite beroende vad som ligger bakom siffrorna. Det är stor skillnad på att “äga” en arena som räknas som ett bundet värde, jämfört med att ha cash på banken.
Grymt arbete.
Tillägg till Diabolics skulle jag vilja säga att SHL existens och fler än 52 matcher spelar också in. Även om HV var ett unikum med sitt kapital mellan serierna.
Och på tal om det Diabolics tar upp, här finns ju givetvis hur mycket kunskap som helst och min fredagsfråga (autocorr ville skriva fredagsfylla, men flink i fingrarna som jag är så hann jag köra corrautocorr) är: vilka av övriga 13 lag i ligan äger sin arena?
“Av de 14 lagen som spelade i SHL år 20/21 var det fem som äger sina hemma-arenor. Dessa lag är Brynäs, Färjestad, HV71, Luleå och Växjö.”
Enligt info längst ner på denna sida: SHL - Svenska Hockeyligan - Hockeyresultat
Intressant kring hv:s kapital. En egen teori för varför hv har hamnat efter är att styrelsen någon gång runt 2013-2014 och framåt försökte jaga ikapp färjestad som var ohotad etta genom att börja strama åt spelarbudgeten och ändå har räknat med laget skall prestera. Sedan har man inte räknat med att det tar 10ggr så lång tid och kostar mer att återbygga det man raserat.
Som sagt bara min egen teori.
HV har ständigt legat i topp gällande spelarlöner åtminstone de senaste 20 åren så det är nog inte problemet. Alltid på övre halvan och allt som oftast på medaljplats.
Skulle jag våga gissa så har nog inte HV haft lägre löner än FBK under denna perioden som redovisas men däremot mycket sämre resultat tyvärr och med det minskade intäkter.
Så allting hänger på vem som utsett en felaktig sportchef och sen har den negativa spiralen fortsatt med undantag för den turliga 2016/2017 säsongen.
Jag säger inte att man inte legat i topp bland löner, däremot så vet jag att man blev mer återhållsamma med spelarbudgetten ett par år i rad. Sen om det handlar om att man minskade den med 10‐15% jämfört med föregående år innebär det ju att man har dubbelt så hög lönebudget än var många andra shl klubbar har ändå
Nån som har koll på vilka kommuner som hjälper “sina” lag på olika sätt genom driftsbidrag, förmånliga lån och avtal? Jag vet att ZAIK, Växjö, FBK, Lif får en del, men har ingen koll på hur mycket det rör sig om.
Som jag med flera varit inne på innan. Hoppas VERKLIGEN inte detta är något som supporter grupper i hv tar efter. Riktigt fjantigt och oftast bara osäkra människor som ska hävda sig. ( sen när de brinner till så springer dom )
Ja fy fan. Finns få saker jag hatar mer än toxisk supporterkultur. En av anledningarna att jag följer hockey istället för fotboll. Finns inget mer pinsamt än mansbebisar i firmor, ultras etc.
Synd bara att det verkat spridit sig till hockeyn. Supporterkulturen inom hockeyn va väl rätt förskonade ifrån denna typ av människor bara framtill för några år sedan.
Minns ifjol när Frölunda hade sin invasion i HG. Vi satt rätt nära den sidan, tillräckligt för att kunna se och beskåda människorna där uppe på O. Längst fram stod unga killar. I svart huvtröja och maskerade. Stor delar av matchen gick åt av hat mot HV och annat ej passande.
”Sååå går det till när syskon får barn…”
Nej, men skämt åsido. Jag tror mycket ligger i uppfostrandet av dessa s.k. ”supportrar”. De förstår inte innebörden av ordet respekt.
Sen måste man såklart få ha lite kul på läktaren… ”Den som inte hoppar gillar Cluben” osv. Men det är ju inte hat, utan mer skämtsam ”banter” skulle jag säga…
Som någon skrev för ett tag sedan: att vår klack sjunger ”det är vi som är HV blå och vi hatar VHL” typ halva första perioden när vi möter VLH är bara idiotiskt! Skapar absolut ingen stämning och hjälper inte laget
Utan att veta för mycket om samarbetet mellan SHL och klubbarna i denna fråga så borde det verkligen ligga i SHL:s intresse som liga att stävja sån här skit. Annars kommer intresset för att besöka arenan att dala, om barnfamiljer inte vill gå dit…
Får inte t.ex ZAIK ekonomiskt stöd från kommunen? Och Växjö också? Medans Hv inte får det?
Om jag inte minns fel så går växjö kommun in och tar stor del av driftkostnaden av arenan. Har nån summa i bakhuvudet på 20 miljoner men kan vara helt fel
Kika på reklamen i Garden så kan det ge en hint om kommunen eller andra kommunal bolag bidrar med pengar.