Samma här, jag räknade inte med vinst mot Brynäs i ovanstående matcher, men med tanke på vilka övriga lag i botten möter fanns en chans att kliva över strecket med vinst mot Örebro.
Ja det går inte att undgå att imponeras över hur BIF både byggt och fått ihop laget, samt hur de ångar på i SHL. Det trodde jag faktiskt inte, utan jag trodde att de hade behållit fler spelare som jag trodde var slut på SHL-nivå. Men ack så fel jag hade.
Men där ser man hur viktigt det är med ett antal ledande spelare som presterar på en hög och stabil nivå. Hatten av
Deras hemvändare går ju inte av för hackor heller.
Att inte värva Nubbis menar du?
Jag läste någonstans att brynäs inte haft några skador utan kunnat köra med i stort sett samma lag rakt igenom. Sånt är ju av vikt oxå.
Vem hade kunnat tro det?
Precis. Problemet är att HV har skaffat spelare utan att de har en tydlig plan med deras roll i laget. De spelare vi värvat verkar inte vara värvade för att leda laget. De är värvade för andra uppgifter och vissa är värvade helt på chans.
Det har blivit lite bättre, men nån stomme med ledande spelare finns inte. Och det är skillnaden mellan mitten av tabellen och botten av tabellen för ett lag som HV.
Ett par ledare i stil med Silfverberg, Larsson och Rödin som BIF har, hade gjort underverk för laget. Men de saknas. Vissa leder ibland, men det är högst intermittent.
Så är det ju. Att både få träna och spela matcher med i stort sett intakt lag är ju en väldig fördel när man vill sätta ett grundspel och träna in varianter i PP/BP/tekningar osv.
Blir spännande att se HV borta mot Örebro imorgon. Kollade på highlights från MIF - ÖHK. Tycker att de flesta av målen kommer från undermåligt försvar och bristande målvaktsspel, så jag vet inte hur myckjet av resultatet som speglar matchbilden. Ett HV som spelar som mot Färjestad och Brynäs bör ha en god chans till tre poäng imorgon
Kanske Örebro vänt en trend, de vann ju med utklassningsseger mot Malmö.
I den tidigare matchen , när man jagade kvittering mot MODO på slutet fanns bara ett lag på planen och man såg det som Örebro är bra på.
En enorm tyngd när man pressade på och motståndarna fick svårt att komma ur zon.
Även om Emil Larsson dragit så har de stora tunga spelare som är bra i spelet också.
Jag tror det blir viktigt att utnyttja vår kvickhet med snabba spelare som Ang för att vinna matchen mot Örebro och inte minst också att kunna hantera den press som Örebro kan sätta på ett lag när de är i anfallszon. Strategier för det som inte inbegriper indianare framför eget mål eller halvmesyrer till rensningar - utan rejält spel i de situationerna.
PS på expected goals i 5vs5 var Malmö ändå starkare
Titeln talar för sig själv. Vi får väl se vad detta innebär för dem.
Patrik får gärna ta med Pappa Pistol som ass/barnvakt åt Blomman nästa år.
Topp!
HV var kassa mot FBK?
Olli Jokinen har sagt det flera gånger, jag håller med.
Med hårdare bedömningar av spelförstörelse, såsom hakningar, slashingar, klubbor i ryggen osv och då betydligt fler utvisningar hade vi fått mer spel i PP.
Mer underhållning.
I alla fall till en början.
Om nu spelarna lägger av med det där tramset så får alla lirare mer utrymme, snabbare hockey, mer fart och fläkt och troligen fler mål i de flesta matcherna.
Roligare hockey helt enkelt.
Det vill väl alla ha?
Adam Werner ska vara klar för silverkatterna enligt Höken, så de får in en skaplig målvakt till. Men de saknar ju den där spetsen på den positionen, liksom oss
Redan presenterad.
Det går fort i hockey
Leksand - Linköping är riktigt intressant med HV-ögon.
Linköping ser ut att ha gått mycket starkare mot slutet, men Leksand brukar vara starka hemma.
Nu har inte Linköping fått tillbaka Fantenberg ännu vad jag förstått så jag lutar åt 1:a eller möjligen kryss (Leksand eller oavgjort) .
Jag tänker lite tvärtom här. Oavsett hur den matchen går så får lagen precis ovanför totalt 3 poäng att dela på. Tycker matcherna där lagen lite högre möter skiktet i mitten är mer intressanta då det är där vi kan få matcher “med oss” och plocka pinnar på våra konkurrenter.