Tycker att det ska vara 14 lag i shl. Två sista åker ut och tredje sist får kvala. Från allsvenskan flyttas ettan och tvåan upp och trean får kvala. Som fotbollsallsvenskan då blir det inte samma katastrof att åka ut lättare att gå upp.
Jag tror Skellefteå klarar av Brynäs, men Luleå mot Frölunda blir intressant - Frölunda nog aningen fler spelare och jämnare , men jag tycker Luleå har mer topp & individuell skicklighet.
Den blir nog tuff och för mig svårtippad, men hoppas på Luleå i år.
Då får vi Skellefteå mot Luleå i finalen - ett riktigt norrlandsderby dvs mindre än 300 mil mellan städerna
Om FHC kan skjuta in pucken istället för att passa in den så kanske dem kan rå på tunga Luleå. Bulans gängs känns solida, en maskin. Som höjer sig i sådana här matcher. Trots 2022 och 0-4 i matcher mot FHC under grundserien. Slutspelshockey är något annat vad jag minns back in the days
4-2 i matcher till Luleå, dem stänger serien i Gbg, det blir Rogers avsked.
SAIK mot Brynäs känns mer oviss. Kommer Söderström in i bubblan även där går dem vinnande. 4-3 till SAIK.
Ja Luleå har imponerat i år , men det är något med Frölundas seghet , trots att ingen står ut så är det ett starkt kollektiv som kan nöta ner motståndarna över tid .
Men jag vill gärna se en Rönnberg som är heligt förbannad hellre än så där mallig som han kan bli innan han lämnar landet !
Vad tror du om serien mot Frölunda @LuleHF?
Extremt jämn och mkt fysisk lär den bli. Tror Luleå tar det med 4-3 i matcher.
lite besviken får jag säga ändå! hade gärna haft lule - Frölunda i final.
Växjö gick lättare än jag trodde, antingen så är Luleå bättre än jag förväntat mig eller så var Växjö betydligt sämre än jag trott
Har svårt att bestämma mig
Det kommer bli extremt tufft mot Frölunda tror det går till 6 eller 7 matcher och massor med små tjafs i intervjuer och presskonferenser
I min värld har Skellefteå dragit vinstlotten med först Färjestad som blev av med första slipsen i match 1 och sedan nu Brynäs med befarad skada på första slipsen sen sista matchen mot Malmö
Är rädd att Saik får en lätt resa nu och kommer riktigt utvilade till finalen och spelar hem skiten igen
Omark verkar vara redo igen nu som inte spelade på hela kvarten och Levchti var tillbaka på slutet och levererade direkt.
Läste att Färjestad enbart passerat kvarten 2 gånger sedan 2014
Frölunda motsatt facit.
Inte särskilt bra för sveriges rikaste klubb.
Nu kanske just vi ska vara försiktiga med att kasta pil i gummibåt…
Iofs gör ju inte HV:s insatser att det är bra gjort av FBK heller…
Fattar själv inte hur Skellefteå kan se så bra ut nu, när det överlag den här säsongen varit en svag insats från deras sida. När vi slog dem hemma i mellandagarna var de väldigt svaga tycker jag.
Kan ju vara de där att det går in i bubblan. Nu har matcherna en annan innebörd. Det står mer på spel för denna grupp.
Jag tror som MC säger här ovan är en anledning
Skellefteå har så mycket rutin nu och det sitter i väggarna som man brukar säga
Jag sitter dock och tittar på Luleås lag från träningen som var idag och det slår mig att jag har nog aldrig sett ett så starkt Luleå på pappret tidigare
Målvakter:
Matteus Ward och Joel Lassinantti.
Backpar:
Erik Gustafsson, Oskari Laaksonen
Jesper Sellgren, Frederic Allard
Marcus Hardegård, Ludvig Jansson
Arttu Tuhkala, Willliam Håkansson
Kedjor:
David Lilja, Pontus Andreasson, Markus Nurmi
Linus Omark, Brian O’Neill, Brendan Shinnimin
Anton Levtchi, Eetu Koivistoinen, Mathias Bromé
I fjärdekedjan spelade Einar Emanuelsson, David Granberg, Isac Hedqvist och Albin Lundin. De delade ganska lika på speltiden.
Levtchi och Brome i en 3e kedja om någon hade sagt det innan säsongen så hade jag kollat på dom som att dom är dum i huvudet
Men när Lilja, Nurmi och Andreasson ensamma avgjort kvarten mot Växjö mer eller mindre och fått den utväxlingen dom fått så ser vi riktigt vassa ut
allt handlar om att få hål på Lasse i semin nu och vinna mittzonen mot Frölunda, dom verkar dessutom ha dåligt om centrar och Luleå har just nu vad det verkar fullt lag och är således bredare än Frölunda.
Timrå hade en supervass kedja som Frölunda kunde neutralisera, Luleå har tre kedjor med målgörare som alla är rejäla offensiva hot
Jag gillar våra chanser att ta hem det här men det kommer blir tufft.
Frölunda är ju också ett riktigt slutspelslag, men jag har hela säsongen tänkt att Luleå har grym bredd. En lyx att ha en typ landslagsspelare som Hardegård i tredje backpar. Kuriosa: Hardegård var klar för HV till säsongen 21/22 men det blev inget när HV åkte ur.
Ja men han har varit sämre i år än förra året jsg tycker han är lite för svag på skridskorna
Men såklart en grym back för ett 3e backpar
Thelin klar för Färjestad.
Känns jäkligt konstigt om de går in i nästa säsong med ett så orutinerat par som Jonsson från Karlskoga och Thelin. Men Jonsson kanske inte är klar då.
Jag skulle bli förvånad om FHC tar det här mot er. Av det jag såg i förlängningen mot Lökars oavsett utgång så säger jag. Eran tyngd, ett lag som maler, även om laget ibland blev låga men man orkar sällan pumpa på i det tempot en hel period.
Som jag sa, FHC måste skjuta in pucken, jag har svårt att se att dem ska spela ut er, dock kommer dem ju inte frångå sin idé. Upplever även att ni har en bredd som inte FHC har vilket du själv är inne på. Där ni kan kombinera både spel och tyngd. Vilket jag tror kommer vara avgörande, där ni ex kan mala er igenom mittzonen. Medan FHC är mer beroende av att dem har dagen, Rogers idé har vaknat på rätt sida.
Vi har dessutom målvaktsmatchen, den kommer vara av vikt. Kommer kanske få se en tajt jämn match dem i mellan men att spelet med bredden är er fördel totalt sätt.
Dessutom ska FHC vinna en på bortaplan, nu kommer dem ju i och för sig stärkta av semin där man vann två borta och att man stängde den där. Och att dem har 4-0 på er i grundserien, men det är andra tider nu.
Jag hoppas ju att vi minns hockeyn när serien summeras och inte ett ordbajsande från Roger mot Bulan.
Ska tilläggas att jag följer FHC lite närmare, har levt ihop med en Frölundait i några år. Så sätt mycket av Roger hockeyn.