Och jag Lennström alla dagar i veckan. Med felvänt blad.
Verkar bli knivigt för leksand. Kanske drar ekonomin ner dem i botten..
Enkelt att vara skadeglad mot Leksand. Men det visar på ett stort problem i svensk hockey. Det är många klubbar som blivit degraderade pga ekonomi genom hela seriesystemet de senaste åren. Flera och olika lag krisar varje säsong och det visar på att det finns en orimlig obalans i systemet. Hur man ska komma tillrätta med det vet jag inte, men det är en högst oroande utveckling.
En jämnare fördelning mellan SHL och HA är ett krav. Gå ner till 12 lag i varje serie. Se till att det finns underlag för att fördela reklampengar så att alla har en sportmössa. Utvärdera alla arena-krav etc. Lönetak kanske vore en väg?
Jag är ju för ett lönetak
Många är ju emot det förslaget men för mig är det självklart då kommer alla klubbar slåss på samma villkor oavsett hur rik man är
Nackdelen är väll att det försämrar ligan och fler spelare väljer spel i andra ligor som betalar mer
Frågan är hur mycket sämre det kan bli? Just nu upplever jag att svenska klubbar lägger stora pengar på högst mediokra importer, som också ofta floppar eller inte presterar enligt lön och/eller förväntan. Det var annorlunda under t ex 00-talet, då klubbarna spetsade med utländsk - just det - spets. De var värda pengarna eftersom de sålde biljetter.
Men vem går till arenorna nu för tiden för att se utländska stjärnor? Inte många, skulle jag tro. Det är ju inte så att Tikka eller Kero får det att pirra till direkt. Och alla lag har dessa överbetalda och underpresterande utlandsproffs, även om det självklart finns de som lyckas också.
Men problemet som jag ser det med de utländska mediokra spelarna är att de tar plats från yngre svenska spelare, samt att de gör hål i budgeten som oftast inte täcks av biljettintäkter i form av ökat publikintresse.
Jag tror att man ska lägga större kraft på att behålla svenska talangfulla spelare längre i SHL istället, låta dem utvecklas här istället för i nån nordamerikansk college- eller juniorliga. Bli ett bättre och tydligare alternativ för unga spelare, så att de både känner att de både har, och att de får, chansen att spela seniorhockey i SHL innan ev. flytt utomlands.
Så ge svenska unga spelare chansen istället. Dra ner på antalet mediokra utländska spelare. Spara pengarna till den riktiga spetsen. Och gör SHL till lirarnas liga igen. Inte det disciplinerade styrspelets liga. Det kommer att öka attraktionskraften för SHL och svensk hockey.
Kanske införa ett tak för antal utländska spelare i ligan som i Schweiz
Då blir alla lag tvungna att ha en fungerande och bra juniorverksamhet
Ja vi hade ju det tidigare (iaf gällande icke-EU-spelare). Men man gick ifrån det och jag vet faktiskt inte riktigt varför. Frågan är om ett sånt förslag kan gå igenom nu.
Lönetak funkar bara om man är toppligan alla vill spela i, dvs nhl, i annat fall riskerar man att förlora kvalitet.
Än värre om man har ett öppet seriesystem.
Sedan ser jag inte riktigt problemet med utlänningar, de allra flesta struntar i om det står rodvicevic, johansson eller smith på tröjan man håller ju på sitt lag, inte på spelarna. Klubbarna finns enligt mig till för att skapa framgång för sig själva, inte för att ta fram svenska spelare för att ge landslaget och därmed hockeyförbundet framgång. Förbundet skiter för övrigt i de enskilda klubbarnas välmående, de ser dem just som ett medel för att få fram spelare för att nå framgång internationellt gentemot övriga länder, vad klubbarna heter är i praktiken oviktigt för dem då de är utbytbara.
Tror lönetak är olagligt?
Jämför om alla matbutiker gick ihop och bestämde att de max betalar x kr i timmen.
Sen skulle vi såklart tappa alla bra spelare till länder med mer pengar.
Det har jag svårt att tro, då det inte påverkar en individ direkt.
Jag tror inte heller det är oförenligt med svensk hockey. Men, det är väl kanske inte där man bör lägga energin i att göra om. Jag tror på förre lag i SHL/HA och en mycket bättre fördelning av intäkter. Jag tycker nuvarande “alla skall få vara med”-slutspel är kasst. Gå tillbaka till som det var förr: 12 lag. Semifinal, Final. Jag kan sträcka mig till att ta med kvartsfinal oxå, men där går gränsen.
Det skall inte gå att som HV förrförra säsongen vara klappkassa och sedan (nästan) gå till slutspel pga en win streak i slutet. Serien måste betyda något.
Sen är jag svag för Shitkickers vilja att göra ligan mer intressant och underhållande. Men den nöten är nog svårare att knäcka.
Jag vill införa andra chansen och internationella jurygrupper. Det är min kulle. Fight me.
Ja, och att vi utvärderar matchutfall på annat än bara mål, säger jag som upphandlare (jmf mål med pris…). Kanske skönspel? Bäst publiktryck? Bäst på att dumpa puck.
Du menar bara 4 till slutspel?
Tyvärr nog svårt få till. Pengar styr och det ligger för mkt pengar i detta.
Jag hade hellre sett bäst av fem matcher igen. Helst bäst av tre. Bäst av sju orkar man bara om man bryr sig om laget.
Ja. Fyra till slutspel. Så var det när HV gick upp (2a ggn)
Spelschemat borde väl komma imorgon? Skulle väl komma en vecka efter slutspelet va slut va?
Man undrar ju hur dom tänker med var han ska spela. Hade själv aldrig placerat han högre än 3:e center men tror han är tänkt som topp 2.
Kul han försökte dementera det hela häromdagen.
Karlström klar för LHC . Deras budget måste vara höjd eller?