Tråden om: SHL

Dom enorma ekonomiska skillnaderna mellan serierna gör det till en katastrof att åka ur så två säkert ner är inte realistiskt, det lär dessa lag som vill införa systemet märka ca ett eller två år efter att de gått upp…blir inte bra på nåt sätt att bygga organisation/lag mm när man vet att risken är stor attvman tappar alla pengar nästa år.

Kortsiktigt tänk från dem för att få något år i högsta serien innan fallet blir avgrundsdjupt.

Enda möjligheten är om serien utökas till typ 18 lag och man inför ett totalt nytt ersättningssystem.

Shl lagen vill ju ha bort den garanterade nedflyttningen av ett lag vilket även jag ställer upp på, ska två ned måste ska det ske via kval.

1 gillning

Och att utöka SHL till 16 lag vore inte heller bra. Vi har knappt spelarmaterial till 14 lag som det är nu. Varför vattna ur ett halvdåligt SHL ännu mer?

2 gillningar

Instämmer.

Fler lag innebär även mindre pengar från SHL per lag vilket minskar samtliga lags spelarbudgetar som leder till en sämre liga och lägre konkurrenskraft mot övriga ligor.

I nuläget är SHL en relativt jämn serie. Vid en utökning riskerar ett topp och bottensegment bildas som i HA samt i Allsvenskan i fotboll.

2 gillningar

O andra sidan är det två lag som går upp så chansen ökar att man kan komma tillbaka säsongen efter.

1 gillning

Visst men de ekonomiska kraschen är brutal och många lag blir ju faktiskt mitten eller rent av bottenlag året efter degradering.

1 gillning

Vad tror ni om att Brynäs tar Alnefelt nu när Källgren blir borta ett tag?

1 gillning

Inte omöjligt faktiskt hyffsad spaning, det är väl djurgården med som letar?

2 gillningar

Tänkte också det idag, man vet aldrig

1 gillning

Precis. De ekonomiska skillnaderna är det största problemet med en eventuell ny kval-lösning. Eller inte bara när det gäller kvalet egentligen, utan överlag när det gäller svensk hockey tycker jag

Om HA får mer pengar av SHL för att kvaliteten mellan serierna ska bli mer jämbördig så ökar skillnaden mellan HA och Hockeyettan. Ska de också få miljoner av SHL då?

Tycker att varje liga får finansiera sig själv. Varför ska SHL-lag finansiera bottenlag i HA?

Logiken att ekonomiska förutsättningar ska vara jämn mellan ligor går att applicera på enskilda klubbar också. Ska klubbar med mer publik och sponsorintäkter skänka pengar till de med mindre för att minska skillnaden?

SHL får mer pengar främst från TV-avtal för att ligan har ett högre underhållningsvärde och mycket större intresse. Om lagen i SHL får miljontals kronor mindre sjunker nivån på ligan vilket riskerar att leda till att TV-avtalet blir mindre värt.

1 gillning

Sanny Höken och Johansson i Expressen rankar de 10 bästa nyförvärven. Höken har ingen till HV,(föga förvånande) medans Sanny har med både Borgman och Lehtinen. Lite förvånande dock att Sanny rankar Aagard som nr 1.

2 gillningar

Örebro hemma i premiären

Så himla bra värvning är väl inte Aagard? Eller han är en väldigt bra värvning men jag tycker inte att han är solklart att det är den bästa. Skulle nog ha sagt Larmi där.

Tjecken flyttar till Tjeckien…:thinking: (Fin men suddig logga f ö)

Jag gillar Aagard skarpt. Men jag håller med dig. Som etta?

Bäckström sägs vara klar för Brynäs, rätt häftigt en då om det stämmer. Han är 37 år varit skadad så kan ju bli lite både och. Men han har hockey IQ av absoluta största klass. I PP tror jag han hade varit extremt bra.

5 gillningar

Kul för ligan!

2 gillningar

Ska tydligen då spela varannan match fram till jul för att sen öka.

Då kommer Brynäs sälja slut hälften av hemmamatcherna fram till jul då🤣

Vad har han för skada då? Varannan match låter ju konstigt.