Jaha då var SAIK med i matchen igen då. Deras kompis holloway på ingång.
Tror de kommer börja klättra nu då deras lag börjar se friskare och starkare ut än inledningen.
Aa men det är ett vågat spel. Har inte vidare koll på om han har levererat upp till sina förväntningar. Men det ger ju utrymme att kanske värva någon ännu bättre.
HV budgeterade ju med 0 resultat før grundserien, och var tvugna att fylla på spelartruppen.
plus 15 miljoner.
Hur fan ræknade ZAIK? Om dom skulle spela alla 12 slutspelsmatcher på hemmaplan skulle det behøvas en vinst på 1,5 miljon per match i VINST per hemmamatch. Ekonomi ansvarig borde få sparken.
Tacka fan før all omstrukturering i våran førening. Det ær længesedan HV71 med supporters mått så bra, glæder mig redan enormt infør næsta sæsong.
Tycker det är varken bu eller bä.
Tror inte man tjänar så mycket tid/får så mycket mer flyt vid tekningarna, men varför inte testa det?
Och angående att domaren ska bedöma om målvakten blir störd, antar att man kommer få se på bilder ändå?
Alltså att de inte bara tar ett beslut på det ute på isen.
Men bra att SHL försöker göra förändringar, det är positivt!
Och förhoppningsvis blir det bättre, framförallt bedömningarna av “störande av målvakt”.
2 bästa lagen i år, känns dominanta på pappret och försäsongen, skapar säkert ett ryck i tabellen. målgladaste lagen i år?
1 Brynäs - Ser faktiskt bättre ut i år på pappret, samt en stabil stomme av levererande spelare kvar. blir livsfarliga.
2 Frölunda - Inte långt ifrån samma papper som Brynäs, kan bli 2 lag som rusar i toppen. Almqvist bäste back i år.
Sen har vi dessa 3 som känns relativt spännande jagande bakom
3 Växjö - känns klenare än tidigare, men spets och en del bredd finns fortfarande.
4 Skellefteå - Känns lite glesare i laget i år, men fortfarande finns spetsen där.
5 Malmö - Bra bredd som förra säsongen, lär vara jobbiga att möta i år med.
Dessa lag känns mer chansartade än lagen ovan och kräver utveckling under säsongen eller leverans från förväntade spelare
6 Linköping - Mycket spets och bredd, Svårast att placera. äldre trupp, klarar de att leverera? tror faktiskt det ändå.
7 HV71 - Tror inte press-spelet kan bli lika effektivt i år, vilket resulterar i mindre puckinnehav, färre mål gjorde, fler insläppta.
8 Rögle - Kan mycket väl överraska, ganska brett lag ändå. + en Brithen i laget med bra erfarenhet från HV som kan användas!
9 Färjestad - Egentligen inte ett dåligt lag, bra bredd. Kan säkert nå en topp 6 om något av lagen ovan floppar.
10 Örebro - Flopp eller skräll, finns en hel del spännande chansvärvningar!
11 Luleå Finns en risk att Luleå överraskar med Bulan i båset och kniper en plats i mellanskiktet, men det blir tajt där.
12Djurgården - finns en del bra spelare, känns ungefär som Luleå, lite för mycket bredd och lite för lite spets
13 Karlskrona - Ser ut som samma lag i år ungefär, men i år vet alla hur man ska slå Karlskrona?
14 Mora - Nykomling, får nog svårt att räcka till, kanske byter plats med något lag i botten ifall några allsvenska spelare slår igenom.
[u]
Om ni undrar, varför det ändrats i min tabell så är det för att jag uppdaterade den efter lite närmare efterforskning i lagen innan SHL drar igång imorgon det måste man få lov att göra hoppas jag![/u]
Min tippning hur tabellen 17/18 slutar. 1. Frölunda
Har kvar stommen, bra bredd, mer spets än ifjol med Lasch tillbaka. Stabil målvaktsida.
Poängkung: Ryan Lasch (vinner poängligan) 2. Brynäs
Har tappat Lindholm till NHL men har kvar mycket av förra årets lag. Har bra bredd på både backsidan och forwardsidan och har några intressanta nyförvärv.
Poängkung: Palushaj 3. Växjö
Har kvar mycket av sin trupp, tappat Everberg men fått Fasth tillbaka, och fyllt på med Pesonen och Calof. Bra bredd, bra spets.
Poängkung: Toumas Kiiskinen 4. Skellefteå
En ruggig bra forwardsida, lite sämre backsida. Har inte tappat så mycket spelare.
Kommer vara ett lag att räkna med.
Poängkung: Joakim Lindström 5. Linköping
Har inte kvar Broc Little men fyllt på med bra meriterade spelare och har nu även en bra målvaktsida. Ett något ålderstiget lag på pappret men oxå väl meriterat.
Poängkung: Derek Roy 6. HV71
Ett längre (längsta laget i SHL) och tyngre (vikt) lag än ifjol, …sämre fart??
Tappat många (riviga) spelare, vår centersidan saknar bredden vi hade ifjol.
Kommer ta tid att få ihop det men inte omöjligt att hamna i toppen.
Poängkung: Bill Sweatt
7. Malmö
Bra målvaktspar, har tappat lite spets framåt men ändå värvat riktigt bra ersättare.
Ett ålderstiget lag men rutinerat.
Poängkung: Andy Miele 8. Färjestad
Har tappat viktiga backen Nygren men fått in Dick Axelsson. Inte mycket spets framåt på pappret men bra målvaktspar och en stabil backsida.
Poängkung: Dick Axelsson 9. Djurgården
Har gjort bra nyförvärv, på pappret ett bättre lag än ifjol. Fått in Andreas Enqvist.
Poängkung: Andreas Enqvist 10. Rögle
Kommer vara bättre i år, Har en del spets framåt som Aaltonen och Lerg, sämre målvaktsida. Ganska ungt lag på pappret.
Poängkung: Bryan Lerg
11. Luleå
Har bättre backsida i år men inte mycket spets på forwardsidan, Fått tillbaka Niklas Olausson.
Poängkung: Johan Harju 12. Karlskrona
Har tappat spetsen de hade ifjol, har inte riktigt fyllt på några namnkunniga nyförvärv.
Har lite bättre backsida.
Poängkung: Joel Kellman
13. Mora
Nykomlingar, kommer få det svårt i höst.
Kommer få kvala.
Poängkung: Mathias Bromé 14. Örebro
Ett axplock av nytt i Örebro och mycket vilda chansningar. Tappat målvakten Hudacek.
Kommer få kvala.
Poängkung: Libor Hudacek
1. Växjö 2. Frölunda
Det är inte svårt att se varför många har Växjö och Frölunda som favoriter till guldet. Klart starkast trupper i mitt tycke. Frölunda har seriens bästa forwards medans Växjö har seriens bästa målvakt. Jag tror just Viktor Fasth blir tungan på vågen för Växjö både vad gäller seriesegern och sm-guldet. Fasths betydelse för Växjö kan inte överskattas. Sen kommer Växjö förmodligen att värva in ett par starka pjäser under säsongen gissar jag. 3. Brynäs
Brynäs ser jag som den största utmanaren till Växjö och Frölunda. I våras hade jag Brynäs klart längre ner - tappen av Lindblom, Pudas, Westerholmarna och, framförallt, Bulan, är riktigt tunga. Trots det så har laget spelat bra på försäsongen. Riktigt bra. Aaron Palushaj ser ut att vara en succévärvning så här långt. På papperet har Brynäs ett sämre lag än i fjol men den hungern och revanschlustan som finns i laget kommer ta dom långt. Frågan är bara om Melin är rätt person att leda laget. Jag fick känslan av att han var rätt trött förra säsongen med AIK. 4. Linköping 5. Skellefteå 6. Malmö 7. HV71
Här blir det tajt. Linköping har en del intressant. Likaså Malmö. Det finns en del likheter mellan dom bägge klubbarna; starka målvakter, hög snittålder och en oförmåga att leverera under favoritskap. Malmö har en del förväntningar på sig efter semifinalen förra säsongen så det ska bli intressant att se hur dom tacklar det. Lite fiaskovarning på Malmö.
Skellefteå har spets i Lindström och Möller men hur tacklar man fjolårs-“fiaskot”? Jag tycker SAIK har sett mätta ut dom senaste åren. Fredrik Öberg fick ta smällen för misslyckandet men klubben värvar ingen ersättare, istället för Robertsson och Klockare ta över hela ansvaret. Känns riskabelt tycker jag nog.
Jag skulle säga att HV har den starkaste spelartrupp på papperet av den här kvartetten men hinner vi sätta spelet? Serien kommer vara galet jämn och vi har inte råd att tappa för många poäng inledningsvis om vi ska komma bättre än sjua. 8. Färjestad
Mellanmjölk. Dick Axelsson är tillbaks i SHL och är i sina bästa stunder sevärd. Dock ingen spelare att bygga ett lag kring. Virtanen känns väldigt intressant dock. 9+30 i SM-Liiga visar på klass. 9. Rögle 10. Djurgården 11. Luleå
Rögle har värvat bra; Kolppanen, Aaltonen och Brithén, samt som man har fått behålla Lerg och Fairchild. Connolly känns som en spelare som kan ta ytterligare ett par kliv. Truppen ser bra ut och klarar man sig undan skador i år så tror jag Rögle blir årets flipp.
Djurgården fortsätter att satsa långsiktigt. Kan överraska. Bör vara bättre än Luleå i alla fall. Luleå som bygger nytt under Bulans ledning. Tycker det är helt rätt väg att gå för Luleå. Real Luleå blev ju ett riktigt praktfiasko och allt som kännetecknade Luleå var som bortblåst. Tanken är väl att Luleå ska bli ett hårt arbetande lag som är jävligt jobbiga att möta igen. Bra så, men i år saknas både bredd och spets för att nå slutspel. 12. Karlskrona 13. Örebro 14. Mora
Min enda motivering till Karlskronas 12:e plats är att Örebro och Mora är sämre. Örebro blir årets flopp. Förra säsongen var ett haveri på alla plan. Sparkade tränare, underpresterande spelare, ingen koll överhuvudtaget på ekonomin. Känns som att det är upplagt för dåliga resultat och missnöje även i år. Hade egentligen tänkt placera Örebro sist men det var helt enkelt inte möjligt. En titt på Moras trupp säger ju allt. Grillfors och Skogs kommer få dra ett tuuuuungt lass.