Brynäs agerande känns lite som när führern beslutade om att avskeda generaler och själv ta över ledningen av östfronten. Det här känns väldigt positivt för HV tycker jag. Ett lag i intensiv och plötslig kris och ett som har fått två veckor på sig att smälta kristen och lägga upp en plan. Och visst, vi lappar och lagar, men det känns ändå att föredra framför att byta ut egentligen alla positioner i den sportsliga ledningen. Vill tillägga att jag inte önskar Brynäs ur serien. Ett klassiskt lag som ska vara i SHL, men jag hejar ju på HV71.
Jaha, vad tror vi om kvällens matcher? I brist på annat lär det ju bli det man sitter och bligar på likt förbannat ikväll…
själv anser jag hypen kring Rögle vara för stor och har svårt att se deras skäl till framgång. Likaså och som alltid Växjö. Örebro är ett hittepålag det också, så det svider att säga det, men enda möjliga värdiga vinnarna av årets SHL är nog ändå SAIK. Där finns åtminstone lite kultur och hockeyhistoria.
Håller med i grund och botten men samtidigt hoppas jag lite på Rögle pga av många spelare med viss koppling till HV.
I den andra matchen håller jag stenhårt på Örebro av den enkla anledningen att jag inte unnar Växjö nånting.
Skönt att titta på match utan några nerver som omväxling.
Tänker två saker kring SHL och svensk hockey med tanke på hur säsongen spelat ut sig.
Det har hänt nånting i svensk hockey där kartan har börjat ritas om. De etablerade storklubbarna, som leds som företag och som drivs av ekonomiska resultat, har hamnat i någon sorts kollektiv Törnrosasömn och har blivit omkörda av småklubbar, som leds som ideella föreningar som drivs av glädje och entusiasm. RBK, ÖHK, VLHC och SAIK till semi. BIF och HV spelar play out där HV åker ur(!), LHC hamnar i ingenmansland efter en minst sagt svajig säsong, FBK och FHC avfärdas snabbt och enkelt i 4 raka i kvartsfinal. Som sagt, något har hänt i svensk hockey och storklubbarna har helt missat vad det var som hände.
Regelverket och dess tolkning med evighetslånga videobedömningar har blivit en parodi. Från att det har handlat om en situation per full omgång har det nu snarare handlat om en minst en situation per match i varje omgång. Domarna underkänner mål efter att det har krävts videogranskning i 10min, där bilderna rullats i slow motion och bild för bild för att “regelbrottet” ska kunna fastställas. Och ändå är bedömningarna inte konsekventa. Vill vi supportrar, spelarna, ledarna och domarna, verkligen ha det så här? Nåt måste göras. Låt domarna avgöra fler domslut på isen. Kan bli stormigt på kort sikt, men jag är övertygad om att det blir bättre på lång sikt. För med tanke på hur det ser ut nu och hur det såg ut för 10 år sen, hur kommer det se ut om 10 år till? Ingen bra utveckling, som jag ser det.
Måste säga att jag är otroligt imponerad av Växjö och SAIK som organisationer. Går från allsvenskan till topplag på bara tre-fyra säsonger och lyckas hålla i det. 3 SM-guld på 3 finaler på 10 år i högsta serien. Det skojar man inte bort! Snacka om fungerande organisation. Firma Evertsson och Hallam är verkligen en succé. Kan bara vara en tidsfråga innan Hallam blir förbundskapten. Sen kan man undra vad som händer med klubben när Evertsson och Hallam slutar.
Detta gäller enbart lökars, jag har mer till övers för ZAIK.
Men mestadels på värvningsstrategin. Att köpa sig till framgång. Detta ger ett lag som man som utomstående inte kan/hinner sätta sig in i. Det blir fladdrigt. Kvartalsrapport-hockeylag. Det skapar heller ingen respekt. Jag avskyr FBK och Frölunda, men kan känna respekt för dessa lag… ibland iallafall. Lökars känns innehållslösa. De är likt LHC en värvningsmaskin. När den går på alla cylindrar, då funkar den bra, men skapar inget mervärde.
Så känner jag för LHC/lökars, men faktiskt i mindre utsträckning om mif nuförtiden, oklart varför. Får fundera på det.
Ok. Ja jag ser det mer som att de förstår sig på de nya tiderna och det nya hockeylandskapet där många spelare följer pengarna. Där står sig de forna storklubbarna som FBK, FHC och inte minst BIF och HV sig rejält slätt. Och skillnaden mellan MIFs köpta framgång i början på 90-talet så var stommen av ledande spelare densamma 92-95. Växjö har omsatt en massa av sina ledande spelare och ändå lyckas de vinna 3 SM-guld på 10 år i SHL. De spelar med den hand och de förutsättningar de har och de gör det fantastiskt bra.
Tycker det är vidrigt att de är såpass kommundopade som de är också, men det är mer en politisk fråga. Skellefteå kommundopas iallafall till stor del genom Skelleftekraft som ägs av Skellefteå kommun, så för deras del är det ju mer i marknadsföringssyfte.
Växjös argument köper jag inte riktigt. De får “driftsbidrag” av Växjö kommun till arenan, bakgrunden där ska väl vara att man vill göra Växjö till en attraktiv stad genom att ha ett ishockeylag. Just det argumentet har jag också svårt att köpa, Växjö är en universitetsstad och residensstad, det är ju en stad som väldigt många vill bo i som det är? Hade väl förstått det mer om det var Tingsryds kommun som ville locka folk till byn.
Jag tycker de är fullkomligt vidriga, hade tyckt precis lika illa om dem ifall de varit från Norrland och inte Småland.
Har så svårt för deras fans att de ska vara upp i våra ansikten också hela tiden, 2015 fick jag höra från en t. om att vi HV-fans är avundsjuka för att de tog sitt första guld snabbare än oss, sedan var vi avundsjuka för att de är “bäst i Småland” och nu är vi avundsjuka för att de är i SHL.
Man kan tycka vad man vill om Växjö, men man kan ju inte sticka under stolen med att de är bäst när det gäller. Växjö lyfter bucklan, och HV spelar i allsvenskan. Vi är inte ens näst bäst i Småland längre, bara en sådan sak. Skulle vilja påstå att Sam Hallam är Sveriges i särklass bästa tränare, han får ut precis max av sina spelare. Är det ngn som inte gör sitt arbete då blir det bänken, som han gjorde med Calof.
Jag höll själv på Rögle i finalen, men när det väl gällde, så vann Växjö rättvist.