Växjö må vara ett köpelag, men de vinner ju åtminstone SM-guld. HV har också blivit ett köpelag sett till de senaste 5 åren, fast då ett otroligt misslyckat sådant. Särskilt påtagligt blev det att HV blivit ett köpelag i år. Och vart ledde det? Rakt ner i avgrunden…
Fast jag tycker att Växjö skiljer sig lite från LHC och MIF. Dessa två föreningar hade en strategi att satsa på etablerade stjärnspelare (LHC främst från utlandet, MIF från FBK) och uttalade att strategin var att köpa sig till ett guld. Idag är deras satsning lite annorlunda.
Växjö har ju s a s snackat i efterhand genom det sportsliga resultatet och de har inte ryckt de stora stjärnorna från andra klubbar. ZAIK är för mig inte ett exempel på värvat lag utan i det fallet kommer framgången ur föreningens spelidé och att man har fått fram bra egna spelare. Lite som vi vill se att HV71 har gjort även om vi faktiskt har gjort några ganska stora satsningar under åren. Vår storhetstid var ju byggda av egna spelare, smålänningar och bl a en enorm vinnarskalle från HC Dalen. (F ö den enda HV-spelare som nämndes igår i samband med SM-finalen<3 i samband med prisutdelningen).
Håller med FBK och Frölunda ska man vinna mot i varje läge, men de har man respekt för, även om jag som bor i Värmland tycker att FBK är väl stöddiga när man är på match där. Lite fulla av sin egen förträfflighet vilket nog har gett att de inte varit i final på 10 år.
Men vi får ju jämföra oss med andra nu istället. Hur bultar hjärtat mot MoDo? Efter att ha varit på SM-semifinal i Swedbank Arena så unnar jag MoDo all motgång. Och Löven? Troja? Almtuna? Det finns lite rivalitet i HA, men vi bör tillbaka till SHL fortare än kvickt!
Så för att spinna vidare och göra en liten spaning på varför jag tycker det är ett skitlag och hur det måste kännas skit att vara fan av lökars:
Hur många av er här inne satt och var glada när för berget, när berget lyckades servera mackor och plocka poäng genom de år han varit här? Nä. Ingen.
Hur många av er här inne satt och led med ALLA spelarna detta året då det gick trögt? Nä, inte så många.
Varför då? För att HV hade knåpat ihop ett lökars/lhc-lag. Ett lag utan det som vi har varit vana vid. Vad blir det kvar då? En skitförening, likt lökars.
Nu kanske ni förstår hur det måste kännas som supporter till lökars, varje år, hela tiden. Precis samma engagemang som vi känner inför årets upplaga. Mjä.
Tyvärr har det inte fungerat för HV71 som har haft minst lika hög lönebudget. Det laget Växjö hade på isen när de tog guld för några år sedan med Dennis Rasmussen och en helt galet sjuk centersida spräckte inte ens deras lönebudget. Samt att enligt dem själva inte hade högst lönebudget i ligan. Växjö är jävligt duktiga på att hitta allsvenska spelare också. Vilket lustigt nog Hult fått mycket cred för. Men kolla in Växjö och se vilka spelare som plockats från lägre ligor. Riktigt bra scouting och håller med om att det är imponerande som shitkicker skriver
Två snabba exempel från hockey-ettan. Joel Persson och Eric Martinsson, Linus Fröberg var väl från Allsvenskan också. Sedan hade väl Fröberg testat på SHL kanske, men det gäller att plocka in spelare i rätt läge.
Fröberg var en utomordentlig 3:e center i Lakers. Snyggt värvat!
summan av kardemumman finns hur många exempel som helst på bra scouting av Lökers. Samtidigt som HV har överbetalat allt för mycket
Nu börjar klubbarnas (ekonomiska) resultat trilla in mer och mer.
Växjö Lakers gick nästan tio miljoner plus… men då kan det vara värt att nämna att de har fått 37 miljoner (!!) i statliga och kommunala bidrag.
Brynäs IF gick 23 miljoner back
Här är det då ett lustigt sammanträffande att de fick 23 miljoner mindre i bidrag än Växjö. Så med samma summa så hade de gått plus/minus noll.
Brynäs ökade dock sitt egna kapital med 15 miljoner… så de slipper oroa sig över elitlicensen i alla fall. Men hur i hela friden har de lyckats göra det, undrar vän av ordning? Jo, genom att skriva upp värdet på sin egna arena med typ 40 mille.
Det var väl något liknande uttalanden i det forumet efter att någon anonym transatlant i cluben åkte ut efter checking to the head mot Önerud med 3 sek kvar av en träningsmatch? Jag håller med, jag tror att många som använde forumet i hvfantasten.com kom in hit istället när det forumet gick i graven och där var det ju väldigt bra nivå som har fortsatt. Vi måste ju vara de mest kunniga fansen i Sverige .
Hoppas typ Luleå åker ur så vi slipper de i SHL nästa år. Väldigt tråkiga överlag, lite publik och tyst klack. De har ju även Fröberg så kan inte är så osannolikt trots allt.
Oroväckande för vår fd antagonist LHC att Brynäs, Malmö och Oskarshamn har startat över förväntan i SHL. Det är väl bara Timrå på tionde plats och elvan Djurgården som ska vara där nere. Örebro och Luleå kommer ju att lyfta.