Japp, väldigt intetsägande. Inte för att den tidigare var så snygg, men det här var blaha. Känns som att man vill få lite Red Wings-associationer. Det hade varit bättre med en bild av Ganesha, så kunde de fortsatt heta Frölunda Indians
Min tanke när de skulle byta logga var att de hade chansen att hitta tillbaka till sin identitet efter vad jag tycker snesteget med indianen var. Och sen kommer detta. Inte i närheten av lika snygga som de märken som har florerat på internet. Så ett gapskratt är nog det rätta reaktionen på sättet att misshandla sin klubb och sina fans.
Jag har tittat länge på FHC-loggan utan riktigt förstå. Men så läste jag expressen och klubbdirektören hjälpte mig att tolka:
– Det är två F som också är två handskar som tillsammans skapar ett H. Tanken är att vi går framåt tillsammans. Vi gör allt inkluderande, vi är en inkluderande förening, vi vill att många ska följa oss, säger Grauers.
Haha… vilket härligt PK-fiasko!!!
Det enda rätta vore att man går tillbaka till den gamla loggan och förklarar att man inte längre bryr sig om enstaka tokar som blir kränkta för andras räkning.
Det enda rätta är inte att gå tillbaka till en logga som baseras på rasistisk karikatyrer/stereotyper. Det finns en anledning till att man numera försöker hålla sig uppdaterad om förteelser som hamnar i facket “kulturell appropriering”
“men vi lyfter ju bara fram indianera som något positivt”… å vi har alltid varit “vilda västern” … är en otroligt dålig efterkonstruktion.
Jag menar, i göteborg har vi ju en lång tradition med ostindiefararen, varför inte:
[size=200]Frölunda kineser[/size]
med en karikatyrbild/nidbild likt nedan:
Säger vem? Oavsett vad jag tycker om laget, fansen eller staden de kommer ifrån, så tror jag de aldrig valt den loggan från början om det vore sant.
Det är ju precis tvärtom. Att den loggan är rasistisk är en efterhandskonstruktion.
Sen får Frölunda gärna byta logga, det struntar jag blankt i, oavsett anledning.
Men de kör trots allt på med samma logga, än idag, så bråttom verkar de inte ha…
Ööh? Du menar att alla människor som bor i usa med rötter i ursprungsbefolkningen ser ut som på frölundas tröja? Nä precis, därav karikatyr baserat på rasbegreppet. parantes: jag gillar inte att prata om ras, vi är alla samma ras, homo sapiens sapiens. Men det är en karikatyr baserad på etnisitet/ursprung, och sådant kallas i ordböcker för rasism.
Det är ju inte rasism att påstå att särdrag/etniciteter/ursprung (eller raser som vissa kallar det) existerar.
Rasism är att medvetet rangordna dessa särdrag, att tycka att vissa är överlägsna andra.
Jag tror därför att det är väldigt, väldigt få människor som ser något av detta resonemang i Frölundas logga.
Därmed tycker jag hela historien känns pk och skitnödig.
Timrå kickar Fredrik Andersson och efter samarbetssvårigheter med Ante Karlsson. Det känns ju som “fem i tolv” att göra något åt den kommande degraderingen. DIF känns mycket mer förberedda för play out.
Inte för att jag har speciellt mycket till övers för Dif (milt sagt) så kan jag förstå ångesten som präglar alla runt klubben just nu.
0-3 har aldrig vänts tidigare och alla vet om det.
Känns helt fel om Dif hamnar i allsvenskan,
precis känslan när Hv åkte ur.
Om det ska fortsätta så, att etablerade lag åker ut, kommer dock allsvenskans status att höjas och SHL:s minskas.
Vart det leder får vi se, men det kan återigen bli fina derbyn i huvudstaden.
Följt Play out-serien mellan DIF-TIK också. Kikar in på DIFs forum emellanåt bara för att… jag vet inte. Kan känna igen mig i frustrationen det innebär att veta att en degradering är så nära, men spelarna i laget visar inte att de kan offra allt och lite till för klubbmärket.
Usch.
HV hör hemma i SHL, förhoppningsvis tar vi oss dit.
DIF hör hemma i SHL. Frågan är när (om) de lyckas ta sig tillbaka igen? De har inte samma starka ekonomi som oss och just nästa år känns extra viktigt med SHL-spel med tanke på spelarflykten från KHL…
Usch. Tycker faktiskt lite synd om alla djurgårdare.
DIFs uppträdande är ju värre än Hv:s förra året. Ser inte ens ut som de försöker.
Står 3-0 efter två perioder och INGENTING talar för att Dif ska ha en chans.
Samtidigt gör Timrå det riktigt bra.