Tråden om Skador/Avstängningar.

Själva avstängningarna i sig stör mig faktiskt inte så mycket förutom att det känns som lite långa överlag av alla 3 domar som kom idag. Johan Forsberg förstörde en karriär förra året för en hoppande armbågstackling som tog rakt i huvudet och han var borta 4 matcher för det tilltaget…

Det som stör mig är att det är flera situationer som släppts, Bengtssons hjärnskakning är väl det tydligaste exemplet. Laine väljs ut och blir straffad för nåt som är mildare än en handfull andra filmningar i närliggande omgångar.

Fortsätt granska och straffa, men gör det på alla!

Tufft att tappa första backparet Karalahti/Berglund under en tid men om man får vända det till något positivt så får andra chansen nu att kliva fram. Cederholm har övertygat!

Modos Heshka anmäld nu med, se tacklingen här: shl.se/artikel/69880/
Tycker detta nästan är en bottennotering i år på anmälningar, förutom Laines filmning då.
Ser inte alls vad Heshka gör för fel. Tacklingen sker framifrån, han hoppar inte, han ar inte hög klubba eller höga händer, spelaren har pucken.
Att tacklingen tar i huvudet är ju helt och hållet LHC spelarens fel, sluta åk runt på isen som Quasimodo, han måste se att den tacklingen kommer.
Man baserar anmälningen framförallt på tre punkter:
Uppåtgående rörelse med axeln
Spelar inte mot pucken
Spelaren återkommer ej i spel
Sen när är det förbjudet att inte spela mot puck på en spelare som har puck?

Patetiskt långa avstängningar,jag blir bara förbannad.

Karlahtis och Berglunds straff är väl inte så mycket att diskutera. Berglund borde kanske ha fått 2+1 eller liknande då han inte är en återfallsförbrytare.

Däremot Laines böter. Fyfan för SHL som inte vågar uppmärksamma andra tydligare fall utan har satt in siktet på Laine.

Om ni tror att man SHL och DN kommer hålla samma nivå hela säsongen så kan ni glömma det. Så här är det alltid, man inför nya direktiv inför en säsongen och försöker statuera några exempel direkt. Sen som vanligt börjar man ge efter och helt plötsligt är allt glömt.

Står i beslutet att både #8 & #2 är avstängda mellan 28 sep - 10 okt. Enligt mina beräkningar är de avstängda 4 SHL-matcher och 1 CHL match?

Finns det möjlighet att överklaga från HVs sida?

Kan inte komma på att det har hjälpt någon gång, hur fel, framförallt på karalahti, jag än tycker avstängningen är så är det något man borde överklagat och blivit mer förbannad över så är det tacklingen på Bengtsson som gav han hjärnskakning, växjö 5 mot 3 spel (samt en kvittering) och det enda som det mynnar ut i, trots att Sören P erkänner fel, är att Laine åker dit för en filmning! Vidrigt!
Hade någon av våra gubbar t.ex kastat handskarna och tagit en fight med Murphy så hade… ja en Hv spelare blivit avstängd där också.

Tænker mer att avstængningarna kan inte bli kraftigare, och kanske hjælpa med en match eller 2.

Jeres tackling ær ju bara en 2 min interference då han tacklar en icke puckførande spelare.

Edit: Jag tror bara dom skulle kolla mer nyktert på båda situationerna i jæmførelse med andra liknande situationer.

Jag gissar att man inte tar upp tacklingen på Anton Bengtsson för att han är spelförande och för att de anser att han har ansvar att skydda sig själv bättre än vad han gjorde, genom att åka närmare sargen och inte riskera något. Ren spekulation från min sida för något beror det ju på att man ignorerar det som hände. Därmed inte sagt att jag inte tycker att situationen ska tas upp. Att HV blev straffade i den situationen med 3 mot 5 underläge är ett skämt. Hade man förlorat mot Växjö efter det där vet jag inte vad jag hade gjort.

Något annat som stör mig är att man efter Laines böter inte tar upp situationen i matchen mellan Modo och Linköping som det skrevs om på nätet. Solklar filmning i mina ögon eller har jag missat något uppenbart? Känns sjukt att det inte granskas.
twitter.com/senewiratne/status/ … 7935375361

det finns en hel egen tråd om detta där vi samlar indicier och konspirationsteorier :unamused:

Man kan ju undra hur lång avstängning dessa tacklingar skulle bli i Sverige:
msn.com/sv-se/sport/ishockey … spartanntp

Erik Karlssons tycker jag är väldigt lik Karalahtis, med skillnaden att man missade passet i Karalahti’s tackling.
Sista tre träffar alla huvudet, men inte för att tacklaren gör något fel i tacklingen.

Ja du, de får man nog börja räkna i säsonger, inte matcher…

Man kan inte jämföra tidigare avstängningar som tex Johan Forsberg på Fernholm och Calle Söderberg på Ledin eftersom att det är ett nytt, hårdare, regelverk i år. Så tycker man att dom kom undan billigt borde man hylla dom här nya hårdare straffen.

Avstängningen på Karalahti kan jag tycka är okej med tanke på att det är hårdare regler och att han klassas som återfallsförbrytare. För att han ska ut på matchstraff är det inget snack om, om man läst reglerna. Tacklingen i sig är schysst men han är alldeles för sen, alltså en solklar interference. Och interference som leder till skada (som i det här fallet) är matchstraff. Däremot förstår jag inte hur Berglund kan få samma eftersom att han inte nämns som återfallsförbrytare. Rimligtvis borde han fått något i stil med 3+1 eller så borde Karalahti fått kanske 7+1 beroende på hur man vill se det. Det retar mig mest.

Blir intressant att se hur mycket de vågar ta i om det sker en ny Johan Forsberg eller Calle Söderberg.

Jag håller med dig om att tacklingen är schysst och sen men anser att antingen är Jere straff för högt och det som Heshka fick idag lagom.
Eller så är Jeres lagom men då är Heshkas på tok för lågt.

Jere fick som sagt 5+1 för en tackling som isig inte är ful men “felplacerad” om man säger så.
Heshka fick 2+1 för en som är betydligt fulare.
Dessutom Skall Murphy straffas om man skall följa de nya tuffare regelverken, det retar mig.

+1. Finns ingen konsekvens i besluten alls.

Svt’s experter på hockeykväll tyckte tvärtom, Jari borde få kortare avstängning ä Berglund.

& jag håller med, disciplinnämnden vet inte hur de resonerar.

Nytt bottennapp från det där spelarrådet som anmäler situationer vidare till disciplinnämnden.
tv.aftonbladet.se/abtv/articles/92656

Här ser vi konsekvenserna av den nya policyn från SHL med att Skada = Matchstraff/Anmälan.

Tacklingar, gruff och små bråk är en viktig del i varför många tycker Hockey är roligt. Just nu håller SHL på att sänka ner ligan till en nivå som inte är ok.

just den tacklingen blev väl friad?

Just den blev friad av shl men inte av spelarrådet som anmälde honom.
Problemet är att det anmäls till höger och vänster endast baserat på skadan som sker och inte på vems felet faktiskt är, vilket i mina ögon är helt bakvänt.

Fortsätter dom anmäla precis allt som möjligtvis kanske kan ge en match avstängning så kommer vi till slut få en mellanmjölksserie där ingen vågar ta en fight eller spela fysiskt eftersom du riskerar att bli anmäld direkt.