Tråden om Skador/Avstängningar.

Dom nya hårdare reglerna gäller ju direkta tacklingar mot huvudet och jag är inte helt säker på att Murphy tacklar Bengtsson i huvudet utan det är smällen i sargen som resulterar i hjärnskakning. Tycker inte heller att Murphys tackling är ful utan det är Heikkinens crosscheck som gör att Bengtsson tappar balansen som är problemet. Murphy kommer in schysst och har inte någon chans att avbryta tacklingen.

Dock ska väl tacklingar som orsakar skada vara matchstraff även om dom är schyssta eller inte?

Från Regelboken 2014-2018 sida 86:

Utvisning för checking to the head or neck ska utdömas om något av nedanstående kriterier
inträffar när en spelare tacklar en motståndare:

  1. Spelaren riktar tacklingen med någon del av sin kropp eller utrustning mot huvudet eller
    nacken på en motståndare;
  2. Utespelaren driver eller tvingar motståndarens huvud in i skyddsglaset eller sargen med sin
    egen överkropp;
  3. Utespelaren sträcker ut och riktar någon del av sin överkropp mot en motståndares huvud
    eller nacke;
  4. Utespelaren sträcker ut sin kropp uppåt eller utåt i syfte att nå en motståndare, eller
    använder sin överkropp för att träffa motståndaren i huvudet eller nacken;
  5. Utespelaren hoppar från isen och riktar en tackling mot en motståndares huvud eller nacke.

Punkt 2 är det som Murphy gör sig skyldig till med hjälp av Heikkinen.

Så “Rätt” bedömning i det fallet skulle varit:
2 minuter på Heikkinen för crosscheking
och en 5+ Game på Murphy för vad som står ovan.

Hur ser listan ut inför nästa SHL match?

Brithen
Laine
Thörngren (sjuk senast, borde va tillbaka om det inte är mul och klövsjukan)
Stenlund (blev han allvarligt skadad?)
Campoli
Jere
Berglund
Pilut

är det “bara” dem?

Hur är det ens möjligt att denna fulsmäll inte blivit anmäld? Helt otroligt…
twitter.com/moritzdaniel/status … 9489856512
twitter.com/Per_Lundgren/status … 7148343296

Haha, Disiplinnämnen och “Spelarrådet” har ju inte börjat säsongen lysande om man säger så.

Kollar man bara det första klippet, ser det onekligen ut som en fulsmäll. Men av andra klippet att döma, tycker jag nog att det ser ut som en helt ok tackling, axel mot axel.

Håller med, sedan åker axeln/armen upp mot huvudet, men den största smällen borde tagit i axeln.

Kanske. Men det är fortfarande otroligt respektlöst.
Man ser ju lång väg att han inte har koll eftersom han är uppvaktad av en annan spelare. På grund av det så har han dålig ställning och balans. Det är som uppgjort för hjärnskakning, får hoppas han slapp det.

Det är ju precis den här respektlösheten man vill få bort i år, men man verkar inte lyckas så bra med det.

expressen.se/sport/hockey/sh … for-laget/

Hans Walson gnäller för att man fått två spelare avstängda/skadade i SAIK… kom igen när ni har 13 spelare borta…

Skellefteå gnäller?
Det var verkligen inget nytt :laughing:

shl.se/artikel/70419/

O Byrne anmäld. Jere och Berglund avstängning slutar efter Luleå?

Funderar lite, är O’Byrne van vid att båda parter hoppar lite in i tacklingar för att ta emot dem bättre?
Gör man så på andra sidan pölen eller tänker jag bara knasigt?

Inte förvånad de blir uppåt 10 matcher

Tycker det är lite svårt att se faktiskt. O’byrne går in fullt i tacklingen och Sylwander tittar ner och gör sig inte tacklingsbar. O’byrne verkar träffa mest med ryggen också lite som Kronwall brukar göra så jag tycker den här tacklingen är lite i gråzonen ändå.

Hade Sylwander gjort sig tacklingsbar så hade effekten inte blivit såhär tror jag iallafall.

Alltså jag blir så trött på det här med anmälningar.
Jag förstår att man vill ta hårdare tag mot en viss typ av beteende på isen, men nu har det sen länge nått en helt absurd gräns som dom omöjligt kan hålla.

O’byrnes tackling skulle gett max 5 minuter för Charging tidigare säsonger, nu ger det 5+20 + eventuellt fler matcher. Det känns verkligen inte rimligt.

Än värre tycker jag att anmälningen på Holzapfel är. Man ser jättejätte tydligt att Skellefteå spelaren tittar upp i god väg och ser att Riley kommer för en tackling. Sen får han för sig att krypa ihop istället för att ta emot tacklingen, vilket givetvis leder till att Riley skadar honom. Vi har hamnat i en situation där du som puckförare tjänar på att utsätta dig själv i dumma situationer för att du då automatiskt blir fridlyst på isen. Det är verkligen inte OK. Det är nästan så man tycker att Skellefteå spelaren bör ha avstängning för sitt beteende.

En annan sak är den här idiotiska idén med att Skada på spelare = Avstängning på tacklare. Vad var det för ljushuvud som kom på det? Helt plötsligt så tjänar du som spelare på att ligga kvar och ha jätte ont efter en tackling, för då blir motståndaren automatiskt avstängd för resten av matchen och ditt lag får 5 minuters PP. Sen kan du åka in och vila i omklädningsrummet till nästa period och hoppa in i spelet igen, utan att någon kan ifrågasätta det.
Samtidigt har vi en uttalad policy i SHL där vi ska stävja filmningar i SHL, något som inte går hand i hand med det ovan.

Wikegård har ett intressant klipp i sin blogg [url]http://wikegard.blogg.tv4.se/2015/10/08/kaos/[/url] som förklarar läget i SHL just nu. Det är inte bara vi som inte gillar förändringarna som sker i SHL.

Jag fattar ingeting.

Jag trodde att jag hade lite koll på regler, efter en jävla massa år på läktaren och framför tvn. Men i helvete om jag fattar något alls nu. Nu är jag ju inte professionell, utan bara lekman, men jag gissar att även de professionella just nu har det jävligt svårt att fatta något…

åså var det den där lilla grejjen med

[size=200]den jävla dubbelsmällen mot Bengtsson - VAFAN?[/size]

Problematiken är som sagt dubbelmoralen, det är så jävla lätt att en spelare numera ligger kvar efter en hård tackling för att gå in och ut ur omklädningsrummet skrattandes med vetskapen att det egna laget får PP i 5min pga “skada”. Sylwander igår, hur jävla många hårda tacklingar har man inte sett, framförallt i NHL där den tacklade studsar upp som en möbelfjäder direkt efter. DETTA ÄR FAN INTE FOTBOLL men vi är påväg dit tack vare dessa jävla korkade regler!
För inte fan har väl någon glömt Kevin “Hollywood” Kapstad när Jämtin snuddar honom med tröjan och killen faller efter någon meter till isen till synes brutalt jävla knockad alternativt död. Går ut i omklädningsrummet och Jämtin får game och SAMMA JÄVLA KAPSTAD kommer in och passar fram till målen i PP så att Leksand vänder matchen. Vidrigt men det är den vardagen idioterna har skapat.

Detta är ett hett diskussionämne på jobbet och jag blir så jävla förbannad varje gång. Så mitt tips, hur jävla mkt jag är emot när folk blir skadade, att ska du sätta en fet tackling så gör det för fan med råge så att den andra inte ens får en chans till en filmning för straffet kommer ju ändå vara lika hårt av idioterna som styr! Är detta rätt sätt att ta bort dessa farliga tacklingar på? I helvete heller.

Vidare kan man ta kortare killar som Tedenby, vem fan får tackla honom?? Eller någon annan kortare spelare? Eftersom man tydligen inte har något ansvar på den som blir tacklad så kan ju omöjligt någon över 185cm få tackla teden för de KOMMER TRÄFFA HUVUDET pga hans längd!

Fan jag gillar och brinner för hockey så jävla mycket men detta förstör, jag vill inte se på hockey om det ska vara såhär!

Jag håller med dig Kingen, till 100 %. Tänkte själv skriva ett långt inlägg i samma anda som du skriver. Jag har haft säsongskort i 28 år men jag kommer inte att förnya det i fortsättningen. Jag vill absolut inte se den fars som man numera kallar ishockey. Ingen snackar hockey längre. Man bara fokuserar, och pratar om, huvudtacklingar och avstängningar och möjliga avstängningar och anmälningar.

Dessutom är man fullständigt ologiska och också orättvisa när man bedömer vilka ärenden som ska gå vidare till disciplinnämnden för att inte tala om inkonsekvensen i de olika domarna.

När till och med en inbiten hockeyfantast och hockeynörd som jag ledsnar på denna sport så har det gått för långt. Jag säger som Per Ledin, “nu är råttet mågat”. Tack så väldigt mycket svensk ishockey, domare, situationsrum, referensgrupp och disciplinnämnd för att ni släckt mitt stora intresse.

Hur ser listan ut inför luleå?

Brithen
Campoli
Jere
Berglund
Pilut
O’byrne (?)

någon mer som är borta?