Tråden om: Statistik!

Det drogs ju igång statistik i en annan tråd där det egentligen inte hör hemma.
Men det som är intressant om vi benar ur statistiken lite är följande till dags dato:

Mest antal poäng både Elitserien och slutspel inräknat:

1.)Jörgen Jönsson, 281 mål 378 assists 659 total poäng
2.)Johan Davidsson, 202 mål 449 assists 651 total poäng
3.) Fredrik Bremberg, 228 mål 395 assists 623 total poäng

Mest antal poäng enbart Elitserien:

1.) Fredrik Bremberg, 206 mål 375 assists 581 total poäng
2.) Johan Davidsson, 172 mål 377 assists 549 total poäng
3.)Jörgen Jönsson, 232 mål 304 assists 536 total poäng

Mest antal poäng enbart Slutspel:

1.) Jörgen Jönsson, 49 mål 74 assists 123 total poäng
2.) Johan Davidsson, 30 mål 72 assists 102 total poäng
3.) Peter Nordström, 37 mål 58 assists 95 total poäng

Man kan bena ur hur mkt som helst men faktum är att Johan Davidsson har gjort flest assists genom tiderna totalt sett. Ja delat med Skuggan Nilsson då och assists genom tiderna ligger han bara 2 efter Jörgen Jönsson vad gäller assists i slutspel enbart.

En annan sak som jag tittade på är antal matcher en spelare har gjort.
David Petrasek ligger långt fram där.

Enbart Elitserien

1.) Mikael Håkanson, 808 matcher
2.) Roger Åkerström, 804 matcher
3.) Fredrik Bremberg, 773 matcher
4.) David Petrasek, 771 matcher

Detta är enbart Elitserien och spelar Pettan alla resterande matchen under denna säsongen ja då är han bäst genom tiderna i antalet spelade matcher.
Davidsson har gjort 707 och ligger lite efter.

Antalet matcher totalt sett ser ut så här. Alltså både Elitserien och slutspel.

1.) Mikael Håkanson, 940 matcher
2.) Roger Åkerström, 911 matcher
3.) Anders Söderberg, 895 matcher
4.) David Petrasek, 884 matcher
5.) Jesper Mattsson, 883 matcher
6) Johan Davidsson, 876 matcher

Här kan man då notera att spelar David och Johan resten av grundseriematcherna så hamnar de på 928 resp. 920 matcher.
D.v.s 2.a och 3:a totalt.
Säg då att HV vinner SMguld och vinner med max utdelning 4-0 i alla tre matchserierna ja då hamnar dom på 940 resp. 932 matcher. Och då är David lika stor som Musse blev totalt och Johan snäppet efter.
Säg att de vinner med 4-3 i alla matchserierna ja då hamnar de totalt sett på 949 resp. 941 matcher och då är de störst genom tiderna som nr 1 och 2.

Nu ger jag mig och hoppas att det var värt ngt.
Ursäkta om det ser rörigt ut. Försökte med alla möjliga hjälpmedel men det grötade liksom ihop sig.
Ville bara visa att våra gossar gjort bra ifrån sig genom tiderna. Och det visste vi ju redan eller hur!! :wink:

Jag gillat!
Men det som jag vill veta är vems/vilken statistik-sida som har/är rätt, för just nu så finns det två sajter som har olika resultat.
Nån som vet?

historical.stats.swehockey.se/
estat.hockeyligan.se/c/TPlayerSt … asons.aspx

Jag har alltid följt hockeyligans, de säger i alla fall att den uppdateras så fort matcher är spelade. Men jag kan ju inte säga att jag vet till 100%.

Ja nu är vår kung, vår hänförare i ensamt majestät att ha passat till flest mål i Elitseriens historia.
STORT GRATTIS!!! :slight_smile:

Nu har jag fått bra svar från en “Robert Pettersson” på hockeysverige.se om hur det ligger till med vad som är korrekt eller ej. Faktamässigt så är båda inte felfria men den ena sticker ut med mer rätt.
historical.stats.swehockey.se/ är den mer korrekta statistiksida som fört den sen ES start jämfört med maratontabellen som hockeyligan.se har satt ihop i efterhand för sin hemsida.
Detta mejlade han mig:
[i]Hej.

Nu ska du få ett långt svar eftersom jag var tvungen att live-kolla en sak medan jag skrev för att konstatera vad som kunde vara fel på det ena stället.

I och med att Swehockey kört online rakt av och matat in just de matchprotokoll som varit de officiella långt före Hockeyligan ens startade sin statistiska verksamhet så vill jag nog bedöma att Swehockeys är den som känns mest pålitlig och korrekt.
Det baserar jag delvis på diverse fel man noterat på Hockeyligan, bland annat gällande Jämtins utvisningsrekord ifjol där man hade gett honom två minuter för mycket för att “man råkat lägga ett lagstraff som han satt av” personligt på honom. Ett fel dom inte ens hade noterat och som därmed sannolikt hade legat kvar än idag om jag inte råkat påtala det på Twitter och någon därifrån korrigerade det och bad om ursäkt för missen.

Vidare hade man två olika för Thomas Berglund i sin maratonlista. Hälften av hans karriär låg som Tomas och hälften som Thomas, så hans ihopbuntade stats var således inte speciellt korrekt eftersom den låg uppdelad på två poster.

Det första jag såg inte var samma på Hockeyligan och Swehockey när jag kollade nu var Jörgen Jönssons antal mål i Elitserien. Han hade 232 på HL och 231 på Swehockey. När jag dubbelkollade var det skilde sig var det på säsongen 00/01, som alltså hockeyligan matat in för hand utifrån matchprotokollen i efterhand när man suttit och stressat in match för match för att bli klara med databasen. Och vem vet hur korrekt det är inmatat?

När jag kollar av Hockeyligans FBK-stats för den säsongen och jämför med det som ligger under FBK på Swehockeys onlineservive för den säsongen (dvs det vi utgick från var den officiella statistiken just där och då) så har inte bara Jönsson ett mål mindre där än han har på Hockeyligan.
Samma gäller Christian Berglund, Marko Jantunen och Rickard Wallin. Men ingen spelare har färre antal mål.

Det ger alltså att Hockeyligan har 202 mål för FBK den säsongen, medan Swehockey har 198. Tabellen för säsongen i fråga har FBK för 198 mål - på både Hockeyligan och Swehockey.
Så hur kan Hockeyligan då ha bokfört statsen för 202 mål totalt för laget, när dom bevisligen bara gjorde 198?

Det felet Swehockey däremot har på vissa spelare (även om jag inte dubbelkollat det just i år, utan mest brukar göra när det är skarpt läge och man behöver kolla om siffran verkligen är korrekt) är att man på en del spelare före säg 1985 eller så, har lagt till nån säsongs slutspelsstats i grundseriestatsen. Erkki Laine från säsongen 78/79 är det så på, exempelvis. Alla hans slutspelssiffror (3 3+1) är överförda in på grundseriestatistiken - medan det inte är så på Mats Åhlberg samma säsong, exempelvis.
Men har man bara det där i vetskap så är det ju lätt att dubbelkolla just för spelare som lirade på den tiden, kolla om han råkar ha över 36 matcher i grundserien till att börja med för då vet man att det är något som inte stämmer.

Men generellt bedömer jag som sagt Swehockey som korrekt, med ett fåtal såna mindre missar. Hockeyligan däremot känns inte alls pålitlig ur det historiska perspektivet. Det blir svårt att ta det på allvar när ett lag får fyra mål mer i spelarnas målkolumn än dom sköt som lag.

Kanske är det straffläggningsstraffar som bokförts som mål även om dom inte varit avgörande straffmål? Känns inte alls orimligt.[/i]

Edit: Här är t ex fem mål som inte borde stå med i maratontabellen på hockeyligan.se.

estat.hockeyligan.se/c/LGameStat … meId=23446 (Jörgen Jönsson)
estat.hockeyligan.se/c/LGameStat … meId=23330 (Christian Berglund)
estat.hockeyligan.se/c/LGameStat … meId=23207 (Mattias Weinhandl och Rickard Wallin)
estat.hockeyligan.se/c/LGameStat … meId=23194 (Marko Jantunen)

Nu återupplivar jag en gammal tråd, ty lite av det som diskuterats här på forumet, kopplat till tidigare prestationer samt förväntningar på nyförvärv, besvaras i en twitterpost av Simon Brändström (puckad data)

Här kommer inlägget:

Ens egen (och alla andras) utvärdering av en spelare baseras mycket mer än vi vill tro av förväntningar. Och därför är det viktigt att förstå vad man får innan kontraktet skrivs på.
Det som visas ovan är poängskörd mot population justerat för speltid och de 6 datapunker som visas är en spelares senaste 6 säsonger, där förra säsongen (22/23) är den längst till höger.
Samtliga säsonger förutom den ligger inom spannet: 0,31-040 per spelad 20 minut.
Signas spelaren med en förväntan av att repetera sin föregående säsong så kommer många bli besvikna.

Källa

Han presenterar följande svårsmälta graf som stöd:

Så, vad han säger, och vad som fick mig att reagera var att detta ligger i linje med vad vissa skribenter påpekat under lång tid: Att vi ofta värvar folk med för höga förväntningar. Som Martinasson texvis. Kanske Brännström denna säsong. Det han säger är att historiskt och statistiskt sett så har väldigt få spelare levt upp till sin förra säsong.

Frågan är vad man som SC bör titta på istället?

Nu sitter inte jag på samma kunskap och verktyg som Brändström. Men det han kommer fram till vill väl jag likna med att gå över ån efter vatten.

Som du säger. Det är baserat på historia. Och den historiken är en googling bort. En snabbtitt på eliteprospects och du får en snabb överblick över hur en spelare presterat genom sin karriär. Ta bort de säsonger som sticker ut, både positivt och negativt och du hittar den poäng du kan förvänta dig.

Sen är det klart. Spelare kan ju alltid utvecklas. Men bygger man lag på samma sätt som Hult och Nubben där allt handlar om att spelare ska slå personbästa varje säsong, ja då kommer lagbygget svaja från start.

Så. För att svara på din fråga. En sportchef behöver ta hänsyn till allt och titta på allt. Han behöver ha ett helikopterperspektiv och inte som med Nubben och Hult vars sämsta egenskaper är att de inte ser längre än näsan räcker. Har sportchefen tagit in spelare med utvecklingspotential, har han bärande spelare som vi vet levererar? Hur många frågetecken har vi i truppen, hur hög är fallhöjden om dessa frågetecken inte presterar? En mix och balans av allt.

1 gillning

Grafen är helt obegriplig. Känns som det saknas en massa kontext här.

Jag ställde lite följdfrågor och detta är min förståelse:

Huvudplotten, dvs den gråa arean, motsvarar alla spelare i datasetet över alla år. Så det antalet spelare på höjden (y-axeln) för en viss prestation (x-axeln). Exempelvis så ligger toppen runt ca 95 spelare som har en prestation på 0.3 i detta prestations-värde. Varje spelares prestation de senaste fem åren ligger med. Så varje spelare har fem punkter representerade här i den gråa arean. Dvs, teoretiskt skulle en person kunna stå för fem av de 95 datapunkterna för en 0.3-prestation.

Så, självklart visar den gråa arean att fler prestationer ligger till vänster, dvs den sämre delen, än till höger, den bättre delen. Helt i enlighet med vad man upplever.

Vad är då detta “metric value”, dvs prestationen som beskrivs. Jo det är ett sammantaget värde på prestationen frän den “radar-bild” (per säsong) som vi tittat på i några trådar för spelare. Så den gråa ytan visar “värdet på en spelares radarbild” för varje spelare, under fem säsonger.

De streck som ligger i bilden represnterar en specifik spelares fem radarbilder. Detta för att illustrera att om man tror att man värvar en spelare för att få ett resultat över 0.5 (som den linje längst till höger visar) så kommer man bli gravt besviken då man värvat en lirare som egentligen presterar mellan 0.3 och 0.4.

Så skall man värva en spelare, så kan det vara till hjälp att ta fram dessa fem linjer, för att få en statistisk känsla för hur en spelare presterat under sina sista fem säsonger samt vilken trend den är på väg mot, och vad man kan förvänta sig.

Självklart så finns det fler aspekter att väga in, som om spelaren hoppat mellan ligor, var i ålder man är etc etc.

Här kommer en lathund från Simon Brändström om hur man skall tolka hans radar-diagram:

1 gillning

Tack för förklaringen! Men det där slutsatsen fattar jag inte faktiskt. Grafen säger ju inget om hur spelare överlag presterar över tid utan bara vilket poängsnitt som är vanligast om jag fattar det rätt.

Så ja självklart varför skulle man förvänta sig ett annat poängsnitt om det inte är så att man förutser en utveckling t.ex när det handlar om en ung spelare.

Det som jag skrev ovan var en feltolkning av mig. Borde stått att en person vars senaste säsong sticker ut positivt, tenderar att inte upprepa den. Detta är ju samma argument som det statistiska “regression to the mean”. Dvs fler spelare har en bra säsong pga “saker” än som tar ett jättekliv för resten av karriären. Speciellt om de är seniora.

Om jag inte visste något annat och fick alla resultat i näven och förutsatt att MODO tar 3 poäng idag så bedömer jag chansen att HV ska kvala just nu till 75% .

Bild nallad frånMrMadHawk. Det ser inte jätteljust ut.

Nej, vi måste ställa in oss på kvalet. Det finns inget annat längre. Så all statistik är skitsamma just nu.

4 gillningar

Och här är väl anledningen till att vi kanske ändå ska ha en kvaltråd :wink: siffrorna Madhawk visar på är i stort sett det jag skrev om igår. Att HV måste göra en sjuk avslutning för att ens ha en chans. Och då utgår hökens siffror endast från vad som krävs till det magiska snittet. Skulle Modo, Rögle eller Mif avsluta bättre än en poäng i snitt de resterande omgångarna. Ja, då kommer HV troligtvis vara tvingade till att ligga på minst två poäng i snitt.

Visst, i teorin kan allt hända och det är inte över till den feta damen sjunger osv. Men allt annat än att HV spelar kval om några veckor är ingenting annat än en utopi, en osannolikhet.

It’s over. Hoppas HV fattar det också och tar de här nio matcherna för vad det är. En lång jäkla försäsong till det som komma skall mot Oskarshamn.

2 gillningar

Hur skulle du matcha laget om det är typ tre omgångar kvar och det bara finns en liten , liten chans att klara sig från kval

  1. gå all in ända in i kaklet - och köra på tre femmor etc. och låta manskapet köra skiten ur sig resten av matcherna
  2. rulla på med fullt manskap ungefär som vanligt och se om det räcker
  3. lite softare än vanligt och opportunistiskt, inte riskera skador
  4. mer ta det som uppvärmning inför kvalbataljerna, spela juniorer som aldrig haft en minuts istid ?
  5. något annat ?

En mix av 2 och 3 kanske?

1 gillning
Hemma - Borta - Totalt
Lag Mot
1-4
Mot
5-8
Mot
9-13
Mot
IKO
- Mot
1-4
Mot
5-8
Mot
9-13
Mot
IKO
- Mot
1-4
Mot
5-8
Mot
9-13
Mot
IKO
Örebro HK 2 2 - 1 2 1 1 - 3 4 1 1
MoDo Hockey 2 1 1 - 1 2 2 - 3 3 3
IF Malmö Redhawks 1 1 2 1 - 2 1 1 - 3 2 3 1
Rögle BK 1 2 2 - 1 1 1 1 - 2 3 3 1
HV 71 1 2 2 - 1 1 2 - 2 3 4

Roat mig med att kolla på de resterande matcher och vilka som möter vilka, HV har i alla fall flest inbördes möten med lagen på plats 9-13. Dock ingen mer mot IKO, tillsammans med Modo.
Även minst antalet matcher mot topp 4, tillsammans med Rögle.

Avdelning #halmstrå

4 gillningar

Vi kan vara på säker mark redan på lördag kväll :slight_smile: sen rycker vi på tisdag nästa vecka. Går ikapp MoDo på torsdagen. Därefter börjar den riktiga nagelbitaren! :sweat_smile:

3 gillningar