Tråden om Stephan "Lillis" Lundh

TL;DR
Först matchen var fullt godkänd för att vara en första match. Andra matchen var skit och vi var mycket utspelade.

Första matcherna rullade man igång alla ganska mycket, lät folk få känna på matchpuls och komma in i det. I kommande matcher kommer man vara mer aktiv i sin coaching och inte bara rulla spelare utan vara mer aktiv med speltid också.

När ryker han?

Bäst vore på måndag. Rimligt efter Brynäs nästa lördag.

Gissar att det blir i slutet av november.

#LillisOut

Haha. Såg presskonferensen med Lillis. Och jag vet inte om jag ska skratta eller att gråta.

  • Han konstaterar att PP är dåligt.

Jaha… Där borde ju Lillis fråga sig varför det är samma visa år efter år sedan han kom in i föreningen. Han har ju för bövelen varit PP-ansvarig!

  • Han konstaterar att Lindström, som var rätt osynlig, avgör matchen och att HV:s sådana spelare måste kliva fram på samma sätt.

Alltså herregud. HV har INGA sådana spelare. Vad lever han i för värld? Tror han på fullaste allvar att Ikonen, Fröberg och Camara är spelare i klass med Lindström? Och hur är egentligen kommunikationen med Hult? Har Lillis bett om sådana spelare men fått nöja sig med Camara…?

  • Han konstaterar att Holmström är en bra spelare som han inte lyckats få ut det bästa av. Men att Axel på grund av konkurrenssituationen (vilken konkurrenssituation kan man fråga sig…) ställs åt sidan.

Här underkänner sig alltså Lillis sig själv som tränare totalt. För en tränares uppgift är väl att få sina så kallade toppspelare att leverera.

Om nu Hult vägrar agera är punkterna ovan tillräckligt nog för att Lillis frivilligt ska lämna in sin avskedsansökan.

hockeynews.se/articles/12629/

Jag vet inte alls hur mycket av ansvaret för " 4 jämna femmor" strategin som ligger på Lillis. Han verkar egentligen för klok för det…
Men oavsett så har han varit här länge nu. Dags för lite nytt blod. (Ser dock gärna att vi inte hudflänger honom om vi inte får mer info om ansvarsfrågan)
Jag hoppas på någon med en naturlig auktoritet och som i samarbete med den nya sportchefen (För det blir det väl?) har möjlighet att få fram en ny “ryggrad” att bygga laget kring.

Tack för din tid här och lycka till i framtiden!

Stort tack och all lycka i framtiden! Senaste guldet kommer sannolikt att vara det bästa hockeyminnet jag kommer att få!

Tror Lillis har varit nyttig för Hv71.
Däremot så hade det nog passat Hv71 mer om han med sin kunskap legat i bakvattnet som ass.
Sen är Hv71 som klubb ruggigt dåliga på att sätta kvalité före lönekuvertet. Alltså att man får spela för att man tjänar mer än junisar.
Tycker att det fanns juniorer som hade gjort det bättre.
Sen är det inte lätt att vara coach idag med alla krav och förväntningar från alla håll.
Trodde Lillis hade så mycket rutin att han skulle orka stå emot sånt eller är det krav från ledningen att t ex Persson skulle spela före André?
Nybeck såg man ju också att han hade kvalité som vi saknat hela året men ändå fick han inte spela.

Tror mer iofs att det är krav högre upp att dyra spelare sätts inte på bänken. Finns många andra klubbar där man ser juniorer får en stor roll medans i Hv71 en mer tillbakadragen roll med sporadiska byten när man väl är med.

Att Lillis nu slutar som tränare är sorgligt för svensk hockey hade haft nytta av den kunskapen och den rutinen. T ex ett Allsvenskt lag skulle må bra av den rutinen.

Tack för dessa år Lillis och kul att du fick uppleva ett guld med Hv71!

Bra intervju med Lillis på HV71s hemsida. Han är inne på ryggmärgshockey och spelglädje. Jag tror det är det som är lösningen. Vi tänker för mycket, är rädda för att göra fel hela tiden istället för att agera efter den spelare varje individ är i grunden. Vi har väldigt många skickliga spelare i laget som inte får ut sitt Max eller ens går att känna igen. Laget ska spela efter en spelidé självklart. Men man får inte döda individen och göra arbetare av varje person. Alla spelare har något unikt i sig som de är bra på och det är det varje spelare behöver hitta och få ut ute på isen igen. Det är då spelglädjen kommer, när man får lov att vara sig själv och göra det man är bäst på.

Hoppas verkligen Lillis kan få liv i gruppen.
För så dåligt vi spelat under Rahm kan man inte göra normalt sett med det lag man ändå har.
Lillis har en helt annat ledarskap och där tror jag spelarna mår bättre mentalt och kan slappna av och ha roligt på isen.

Adla Lillis!

nog för att adeln är inavlad, men nog borde det krävas lite mer än att vinna mot silver med 1-0? :unamused:

Wo der Geist eintritt, geht der Geist aus.

Adla Lillis nu!

Reder Lillis ut läget vi hamnat i så känns det helt rätt att låta honom fortsätta. Klubben behöver kontinuitet och stabilitet, och uppenbart är att Lillis gör något rätt i sitt ledarskap. Hoppas det räcker hela vägen (till slutspel)

Lillis har gjort underverk med Hv på den korta tid han varit HC. Vi var det bättre laget både mot Växjö och Luleå men får inte med oss poäng. Vi spelar en helt annan hockey i första perioden mot Rögle och kunde nästan avgjort matchen där. Tyvärr tappar vi allt efter det. Men hockeyn finns ju där i laget. Det gäller bara att lyckas hålla i spelet längre och inte falla tillbaka i gamla mönster. Det kan man förstå att laget gör så under isen som de varit med Rahm som HC. Men tänk om Lillis får sätta detta spel från början av nästa säsong. Då är vi med i toppen och krigar igen. Med Lillis spelar vi som ett topplag. Det som avgör om det blir guld är hur stark trupp vi har. Nu pratar jag om nästa säsong. Hoppas man når slutspel i år. Det kan bli en rolig Suprise dör de andra lagen om Lillis hinner få bukt med dipparna.

Jag tror att OM verkligen OM vi tar oss till play in. Då kommer detta laget bli livsfarliga. O de grundar jag enbart på att då har vi liksom inget att förlora längre. Då har kvalspöket släppt o vi kan spela utan press. För vem trodde att vi skulle klara slutspel. När detta laget får spela utan press o spela ut ordentligt. Ja då kan de hända roliga saker.

Sticker ut hakan o säger att ta vi oss till play in så går vi till semifinal.

Jag tycker Lillis känns som en helt annan coach i år än tidigare. Han är rakare, tydligare, skippar mycket floskler, tar obekväma beslut och är ärlig. Tidig time out igår tex, för att försöka vända matchen och i slutändan gick det. Jag hoppas det går med säsongen också.

Tänkt samma tanke. Han har alltid gett ett sympatiskt och ärligt intryck. Men i år känns han som du säger jäkligt rak på sak.

Kanske Hults inflytande i föreningen är snudd på obefintligt nu, och Lillis behöver inte anpassa sig på samma sätt och därför kan ta för sig mer och köra sitt eget race?