Tråden om: Tre Kronor!

Dale Hunter är inte olik Boris Jeltsin.

1 gillning

Tänkte precis på samma sak :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 gillning

Matchtråd:

JVM-killarnas signerade tröjor ligger ute på aktion, det är inte utan att man blir lite sugen… Men som småbarnsförälder med studerande fästmö får man stoppa sig själv😅 Men ett tips om någon har några tusenlappar över🙂

Sitter och tittar på Sverige-Tjeckien jvm finalen. Vilken match svenskarna gör. Tjeckien som slog ut Kanada, blir helt utspelade stundtals. Det trodde jag fasen inte. Svenskarna är hel tända, och spelar på max kapacitet allihopa. I nån intervju sa en spelare att de är otroligt sammansvetsade som grupp. Och för att knyta detta inlägg till HV, så tror jag det är något som saknas i HV. En grupp som alla höjer varandra.

2 gillningar

Ja det är verkligen inspirerande att se. Och samtidigt är det ju det som krävs om ett lag ska nå sina målsättningar - att man är just ett lag, att alla köper sin roll, att de som ska bära laget gör det och utgör sitt bästa jag när det verkligen gäller, att man växer med uppgiften, att de som måste leverera också gör det, osv., osv.

Man kan applicera detta på HV. Ser vi någonting av detta i HV? Nej, i princip inte. Väldigt, väldigt lite av det i så fall. Vilket ställer en obehaglig fråga (som vi mer eller mindre redan har svaret på, men ändå) kommer HV kunna nå sina målsättningar?

Jag vill lyfta Hävelid och coachstaben i detta sammanhang. Jag har tidigare år ifrågasatt Hävelid för hans laguttagningar, laguppställningar och matchcoachande. Tidigare år har detta kantats av väldigt märkliga beslut. Men nu gjordes allt rätt. Och truppen svarade upp otroligt bra på det.

Allt gick i takt. Alla höjde sig. Alla var bäst när det gällde som mest.

I allt väsentligt HVs raka motsats.

4 gillningar

Sveriges största lag av en anledning!

3 gillningar

Hampus Lindholm och Marcus Johansson uttagna till OS nu. Ersätter Brodin och Carlsson.

Men varför ingen Ekholm?

Han är väl “ovän” med Hallam sen four nations (han blev väl inte uttagen dit)?

Jag saknar inte Ekholm i uppställningen. Tycker inte han gjort det speciellt bra i TK, men vilket iofs kan härledas till att han är kraftfullt överskattad.

Men ser man till hans insatser i 4N så ser jag absolut ingen anledning att han ska bli uttagen till OS. Han var ju rent ut sagt bedrövlig där!

1 gillning

Damkronorna mot Italien, oddset 1,3 på Sverige-vinst låter väl rätt bra ?

Italien är väl rankade typ 20 i världen ?

Synd att matcherna går samtidigt. Skönt med lite försprång - Alltid läskigt mot underdogs med spets som kan stänka in lite plötsligt. Fortsätta så!

De lirar för övrigt Radan Lenc låten vid spelpauser :slight_smile: Trevligt.

1 gillning

Tre Kronor (damerna) vann över Frankrike med 4-0 och Aftonbladet kallar det en kross. För mig är en kross-vinst kanske 5-0 eller 6-0. Vad jag menar är att media använder lite konstiga ord ibland.

4-0 kan väl ses som en kross, men inte om man möter ett lag som Frankrike. Om vi slår Frölunda med 4-0 kan det väl ses som en kross? Men om Frölunda skulle vinna med 4-0 tycker jag inte riktigt det är lika mycket kross. Jag håller med dig till viss del

Målmässigt så var det ingen kross, mer en tydlig seger, men statistiskt så ser det ut att ha varit en markant favör till Sverige. Frankrike hade 24 skottförsök, varav 14 var på mål, medan Sverige hade 88 skottförsök, varav 49 var på mål. Stor dominans där men vetefan om jag hade kallat en 4-0 seger mot Frankrike, ett land som kom fyra i B-VM, för en kross.

Sverige ser ju ut att ganska enkelt vinna sin grupp. Jävligt märkligt system där alla i grupp A, som består av de fem bästa länderna (USA, Kanada, Finland, Tjeckien och Schweiz), går vidare till kvartsfinal och medan enbart top3 i grupp B/Sveriges grupp (Sverige, Frankrike, Italien, Japan och Tyskland) går vidare. Det må skilja mycket i skills men det ska det göra i ett OS. Där mer eller mindre glada amatörer möter världens bästa athleter. Märkligt.

Syftet med den gruppindelningen, som man även använder i VM, är att de bästa lagen inte ska behöva slås ut genom att de tidigast möter varandra i semi. Tyvärr är det så stor skillnad i damhockeyn. Sverige må vara bäst bland de sämsta, men det är inte säkert att det räcker för att ens rubba någon som är sämst bland de bästa. Därför har man en bra grupp och en dålig grupp.

Tycker ändå det är märkligt när det är en så pass stor turnering som OS. Hade man mixat grupperna och satt att de fyra bästa lagen går vidare i varje grupp så hade ändå alla de bästa länderna gått vidare från gruppen. I kvartsfinal så lär ju oavsett något bra lag ryka. Gör ingen skillnad i det avseendet.

Visst skiljer det mycket mellan säg Kanada och Italien men det gör det ju även mellan Frida Karlsson och Andorras Gina del Rio Roca. Det är ju lite det som är charmen med OS. Mixen, bredden och mångfalden. Att då redan innan en första omgång/gruppspel separera de bästa och de sämsta tycker jag personligen är märkligt.

Systemet har varit och är kritiserat. Men samtidigt är det den väg man valt. Vi får se om det ändras till nästa år.

1 gillning

Ajajaj, Adrian Kempe spelar med nummer 19 @lejacques .

3 gillningar