Tråden om vår nästa tränare 22/23 och framåt

Varför denna diskussion om Filander? Han har kontrakt till 23/24. Varför skulle IKO släppa honom.

Folk tänker väl att det går att köpa ut honom från kontraktet. Tänker jag.

Håller med om Eriksson. Känns som ett betydligt säkrare kort och gjort den resan med Örebro som vi nu vill se i HV71. Etablera oss som ett topplag.

Johan Lundskog är ju ledig men skulle tro att det söks efter en tränare med mer rutin eller vad tror ni?

Eriksson är inget dålig kandidat heller. Det är nog ganska jämt skägg mellan honom och Filander. Jag gillar Fillander då jag tror att Peter Andersson levde mycket på hans taktiska arbete i Malmö när de gick till semi två år i rad med en av de svagaste trupperna i ligan. Eftter Fillander stack så blev Malmö ett bottenlag.

Eriksson har som ni säger bevisat mer än Fillander som head coach och är mindre av en chansning. Dessutom är Eriksson ledig, så han slipper man köpa ut från kontraktet och sparar någon miljon. Men dock tror jag Eriksson kräver högre lön, så det går kanske jämt ut.

god jul på er alla

Jag är mer imponerad av Filander än Eriksson. Jag vet att det finns en ganska otömlig pengapåse som gett Eriksson ganska mycket av vad han vill ha, det underlättar en hel del när det gäller att bevisa sig. Filander har fått jobba med lite skralare förutsättningar om vi säger så, även om Fröberg också imponerar på mig som SC. Med det sagt är jag positiv till båda, men väger nog över lite mer på Filander.

1 gillning

Dags våga sluta vara mellanmjölk?
Fd HV spelaren David Nemirovsky med en gedigen karriär bakom sig.
Några år som HC i KHL.
Haft Stillman som ass.
Ledig vad jag kan se iallafall…
Why not?

1 gillning

Tänk om vi kunde hitta vår blivande huvudtränare nu och lyfta i tabellen som FBK gjorde ifjol med Mitell!

Ser framför mig att det kan bli Niklas Eriksson eller Filander om IKO trillar ur men de är ju inte lediga nu.

Nemirovsky var ju lite lat och seg som spelare men det är kanske den typen som blir bra coacher.

Vad säger Nubben om tränarna i JP? Sitter dom säkert?

Haha. Komiken i att Nubben framhäver sin och Tommys rutin och snackar om att de vet att det är resultatet som räknas. News Flash. Ni har inget resultat att tala om.

Fy fan vilken sörja HV satt sig i.

1 gillning

Gudars skymning. Vilket jävla uttalande! Den sämsta sportchefen i svensk elithockey uttrycker sitt stora förtroende för en tränare som inte ens kan sätta ett grundspel.

En på mycket goda grunder ifrågasatt befattningshavare uttalar sitt odelade stöd till en annan på goda grunder ifrågasatt befattningshavare. Precis som på Sten-åkes och Agnes tid håller underpresterarna varandra om ryggen. Vilket mörker. Det är över.

Som lejacques skrev. Komik. Och tragik.

Fast vad ska han säga? Han kan ju inte säga att han inte har förtroende för tränarstaben så länge det inte finns ersättare som står och väntar vid dörren.

Det är så här det är. Alltid fullt förtroende ända tills man inte har det längre och då faller bilan snabbt.

3 gillningar

Han kunde ha svarat undvikande och flytande. Att man har förtroende och att man fortsatt ser över vad som kan behöva förändras och skruvas på. Typ nåt i den stilen.

Nu drar han nån snyftare om hur stor press det är osv. Jaha, och? Är mitt svar på det. Att dra på offerkoftan, vilket jag tycker det finns tendens till här är även det ett stort misstag bland alla andra stora misstag man gjort före och under den här säsongen.

Rent spontant så könns det som ett uttalande som kommer från högre ort ( ledningen)

Men man blir lite mörkrädd av i vilken verklighet de lever i. Herregud.

när ska fans och sponsorer göra revolution mot hv inkompetenta styre? HV har satt sig själva i detta inte dommarna, inte spelarna utan ledarna hur de sköter denna klubb

Tror ni Hedberg var på radarn?

Jag kan tänka mig att Niklas Eriksson blir vår nya tränare, har den känslan att han ev kan vara klar redan.

Hade gärna sett Filander men IKO verkar bli kvar i SHL och då verkar han låst med kontrakt samtidigt som han verkar trivas i IKO.

En som skulle kunna vara ett alternativ och som troligen skulle gå att köpa loss under säsongen är Almtunas Robert Kimby.

Tillåt mig en liten rant (igen):

Jag är så evinnerligt trött på tjatet om att vi måste få in en tränare som “ställer krav”, “pekar med hela handen”, “visar lite känslor”, “AJ”, etc. etc. Vad är det för fel på er? Varför tror ni att vår förening inte har krav på sig? Det är klart det finns en kravställning. Men det är inte ens där problemet är.

Ledarskap, både det formella och informella är otroligt viktigt. Men det kommer inte från personer som “ryter till” eller “visar känslor”. Ledarskap är mycket mer komplext och har väldigt lite med att gorma och skrika att göra, vilket implicit är vad alla ni är ute efter, även om ni vet att det inte stämmer så ni gömmer orden i saker som är mer ospecifika. Men vad ni säger mellan raderna är att ni vill ha en Rahm som skriker så fradgan sprutar, fast inte Rahm. Vi behöver absolut ingen som “visar känslor”. Det är helt värdelöst att “visa känslor” som bra ledare. Vem fan vill ha en hormon-studsboll som chef?

Det vi behöver, imho, är en ny röst och en ny riktning för hur vi skall spela. Det behövs inte alls någon ny typ av ledare. Jag tror Tommy/Stillman är jättebra ledare för att få samman en grupp, för att få alla att känna att de bidrar etc, åtminstone gav förra året en hint om att så var fallet. Men, för att få med sig alla så behöver man ju dessutom ha en spelfilosofi och ett nyttjande av laget som fungerar och som truppen tror på. Och här ligger, tror jag, värdet i att byta HC.

rant slut.

14 gillningar

Handlar nog inte om att vi vill ha in en tränare som skriker och gapar. Jag vill ha in en tränare som markerar när det ser skit ut! Ta en time out och som verkligen markerar mot laget.

Rönnberg och Bulan är sådana som markerar och ställer krav tydligt och riktigt. Inte en tränare som hela tiden ser läroprocess efter varje förlust.

2 gillningar