Ja. Det var en kasst utförd säsong av AB och laget och därför märkligt med en förlängning när kontraktet hade år kvar att räkna ändå.
Anton är inte Björns val. Han fick honom i knät. Björn kan mycket väl ha en positiv bild av Antons möjligheter till att bli en bra coach och han kan mycket väl ha ett stort förtroende för honom i nuläget. Men, han kan också ha sina tvivel, men som med allt i hockeyn: man visar upp 100% förtroende tills man helt plötsligt har 0% förtroende. Det finns inget mellanläge.
Argumentet ovan med “ute och cyklar” är naivt och reflekterar inte hur saker fungerar, imho. Det är även ett logiskt felslut: bara för att Björn gör saker som vi anser bra, betyder inte att han också måste vara bra på att bedöma Antons kapacitet.
Jag tror att Björn har tillräckligt med integritet för att sparka Anton när/om resultatet inte kommer.
Ändå förlängde han hans kontrakt?
Kanske har missat nåt? Men känns inte som han fick honom i knät då?
Ganska säker på att många andra sportchefer hade dumpat ut Tomas Kollar i Malmö när de var nere på botten men Liljander vägrade. Han höll stenhårt i sin tränare och byggde upp ett enormt förtroende, om jag inte minns fel var Kollar en kandidat till Årets tränare i SHL nu senast.
Jag jämför inte Blomman/Kollar på nåt sätt men Liljander känns inte som en person som sparkar sin tränare. HV har lagt alla sina ägg i samma korg vad gäller Anton, det kommer krävas otroligt mycket för att man ska överge den korgen är min magkänsla..
Svårt att bedöma Blomqvists insats förra året också med tanke på vilket pisslag vi hade. Nu däremot måste det se väldigt mkt bättre ut
Svårt att bedöma lagets insats förra säsongen med tanke på vilken kass prestation HC hade. Kanske har lärandet gett effekt till i år, men AB är en svag länk i detta bygge. Många misstag, märkligheter och talande att det gick som bäst när laguttagningen inte kunde påverkas av HC pga yttre omständigheter.
Ja kanske jag tror dock att spelarnas kvalitet är betydligt viktigare än en tränares generellt sett
Jag tycker det är naivt att tänka så. Att inte kunna bedöma någons prestation för att man hade ”ett dåligt lag”. Hur bedömer man då enskilda spelare? Eller styrelsens arbete? Det går ju inte heller då eftersom förutsättningarna var för ”dåliga”. Det är lite detta som är problemet och bistår till en slags frihet från ansvar eftersom man kan gömma sig bakom annat och andra faktorer, med andra ord bortförklaringar. AB levererade kasst, var sämst i serien och fick ut väldigt lite av det materialet som hans ansvarade över. Det är fakta - även om det gör ont att brösta. Med det sagt fråntar jag inte spelarnas eller styrelsens ansvar i det hela. De var också undermåliga.
Måste det vara så svart och vitt? Är väldigt skeptisk till både Anton och spelartruppen från den gångna säsongen. En hel del konstiga beslut från Antons sida och det blev väl inte mycket bättre av att han till råga på allt basade över ett lag för vilket Nubben varit byggherre (huvudsakligen). Två rätt tydliga anledningar till magplasket kan en tycka.
Känner mig inte speciellt naiv. Han förlängde ju med anton så det sa menade var ju om vi nu tycker att han gör en massa bra nyförvärv så var AB kontraktsförlängning ett av de första.
Att han skulle ha tvivel skulle ju vara märkligt i dagsläget ich ett antagande av dig.
Alla kan ju bli aktuella att bli bortplockade, det är så det funkar men tonen på forumet är negativ i tränarfrågan och det är synd tycker jag för han har ett år i SHL…att tycka att han är kass får man ju såklart göra men jag tror och hoppas att han är en framtida HC som kan få laget att lyfta
Sett i backspegeln tycker jag Hv hade det sämsta laget i serien förra året. Och vi kom sist. Om en annan tränare hade kunnat lyfta det? Ja kanske lite men det blir en hypotetisk fråga. När vi bytt tränare tidigare har det inte spelat någon större roll så jag är inte säker på att det gjort det i år heller, typ så.
Läs igen. Jag gjorde inte det antagandet. Ingenstans. Inte alls.
Men det resonemanget hade du kunnat ställa HC Dalen och sagt att det är ABs fel. Man kan inte skylla på ”dåligt lag”! Man kan inte skylla på Nubbens felrekryteringar och dåliga beslut utan tränaren skall prestera bättre ändå
Tillbaka till HVs gamla vanliga klappa varandra om ryggen och sparka dem som inte hör hit!
Hv ska börja med o ha som mål att inte hamna i kval, när man märker att man är på hyfsad säker mark då kan man börja snacka om play-in eller tillochmed slutspel. Första delmål undvika kval och bygg de därifrån.
Har du den ingången så blir det svårt att diskutera med dig. Hade vi ställt upp med Dalens spelartrupp hade FÖRVÄNTNINGAR, målbild och krav varit därefter.
Så du menar att dina förväntningar förra säsongen var stora? Anledningen till varför vi inte nådde upp till detta berodde på AB? Inte då kanske att 50% av laget var skadade hela tiden?
Med ett så enkelt resonemang som att det var fel på lagbygget (OBS. Jag påstår inte att problemet enkom var Blomman) så bör man med den logiken inte ha velat sparka Montén.
Med ett så enkelt resonemang skulle vi således fortfarande sitta med Montén som tränare.
Och just av den anledningen tycker jag resonemanget om för dålig trupp, och att det på något sätt skulle ursäkta Blomman, faller.
Truppen kan vara skitdålig, tränaren likaså. Ibland är tränaren bättre vilket gör att laget ändå överträffar förväntningarna. Ibland är tränaren till och med sämre än lagbygget han förfogar över, vilket gör att man exempelvis hamnar i kval.
Sen är väl iof jag av åsikten att Blomman hade en betydligt bättre trupp än vad både Samuelsson, Montén och Lindbom haft sedan SHL-comebacken (dessa tre herrar har haft mer eller mindre 100-procentiga Nubben-byggen)… Så Blommans misslyckande förra säsongen är således värre jämfört med hans föregångare.
Om det var ställt till mig så var mina förväntningar att klara en 11:e plats, vilket var under snittet på forumet. Tyckte att spelarmaterialet för att klara kändes rimligt. Nu är det i och för sig inte så viktigt vad jag trodde utan mer vad HV71 hade för förväntningar och man pratade aldrig om att komma sist och att ”vinna” kvalet. Således motsvarades inte förväntningarna. Jag skriver också att högt ställda förväntningar bör finnas på såväl spelare, som ledare, som styrelsen och att man bör granska nederlag mer djupgående än att hitta bortförklaringar. Skador tillhör spelet och drabbar således inte enbart HV71, vilket förvånansvärt många verkar tro.
Vi hade en rad spelare som inte presterade som förväntat men också en HC som inte verkade ha förmåga att kräma ur särskilt mycket av det som fanns tillgodo.
Och en HC som gick in med en spelide som inte passade materialet och höll fast vid den iden alldeles förlänge.
Denna säsongen är det upp till bevis och materialet som kommit in bör väl passa in mer i modellen som Blomman med ledning tagit fram. Känns som att man sneglat mycket åt Växjös spelide? Isåfall tror jag Rahm kan vara en bra komplettering som varit med under den iden länge.